Google coraz intensywniej rozwija globalną społeczność związaną ze swoimi mapami oraz program Lokalni przewodnicy. Za aktywność w nim przydzielane są punkty, które przekładają się na najróżniejsze korzyści. Sprawdzamy jak to działa i czy warto poświęcić czas na wsparcie programu.
Idea programu Lokalni przewodnicy jest prosta: wystarczy za pośrednictwem Map Google regularnie dzielić się z innymi swoimi doświadczeniami z odwiedzonych miejsc. Mogą to być oceny, recenzje, zdjęcia albo po prostu odpowiedzi na pytania zadawane przez Google, które są związane z lokalizacjami, w których byliśmy. Może to oczywiście robić każdy, nawet nie dołączając do programu! Google jednak zachęca do udziału i kusi korzyściami.
Jak zostać Lokalnym przewodnikiem?
Do programu może dołączyć każdy, kto ma konto w Google, osiemnaście lat i korzysta z aplikacji Mapy Google jako osoba prywatna. Wystarczy wejść na stronę maps.google.com/localguides/ i kliknąć “Dołącz”, a następnie wybrać swoje miasto i zaakceptować zasady programu. Prawdopodobnie nawet jeśli nie dołączyłeś wcześniej do programu Mapy Google, to od czasu do czasu wyświetlały ci się pytania o miejsca, które odwiedziłeś. Po dołączeniu wiele się nie zmieni, poza tym, że zyskasz możliwość zalogowania się i sprawdzenia, ile punktów już uzbierałeś za swoją aktywność, odebrania przygotowanych przez Google nagród, a także kontaktu z innymi Lokalnymi przewodnikami. Uwaga! Do programu nie mogą dołączać firmy. Jest to forma zabezpieczenia przed nadużywaniem roli Lokalnego przewodnika do promowania usług swojej firmy kosztem innych.
Screenshot strony dla Lokalnych przewodników
Co robi Lokalny przewodnik?
Zadaniem Lokalnych przewodników jest dzielenie się z innymi użytkownikami Map doświadczeniami. Kluczowe są recenzje odwiedzonych miejsc. Google zachęca, żeby nie były sztampowe, a wręcz przeciwnie, zapowiada nawet wyrzucenie z programu za kopiowanie cudzych opinii. Liczy się oryginalność i szczerość. Poza tym przez aplikację Mapy Google zadaje pytania. Są proste i dotyczą miejsc z historii lokalizacji. Wystarczy odpowiedzieć tak, nie lub nie wiem, ewentualnie zaznaczając opcję “Nie byłem tam”. Np. może to być pytanie “Czy może tu wjechać osoba na wózku?”, jeśli właśnie odwiedzasz galerię handlową, “Czy są tam dostępne miejsca siedzące?”, jeśli niedawno byłeś na stacji kolejowej albo “Jak drogie jest to miejsce?” po kolacji w restauracji. Lokalni przewodnicy mogą też dodać nowe miejsca na mapie i aktualizować te, które wymagają zmian oraz dodawać zdjęcia do lokalizacji umieszczonych w Mapach.
Screenshot aplikacji mobilnej Mapy Google i przykładowe pytanie dla Lokalnych przewodników
Dlaczego warto dołączyć do programu?
Google promuje Lokalnych przewodników jako społeczność, ale kusi specjalnymi korzyściami. Za każdą aktywność w programie przyznawane są punkty. Po jednym za ocenę i odpowiedź, po trzy za odpowiedź na często zadawane pytanie, po pięć za opinię, zdjęcie lub poprawę informacji w Mapach, po siedem za każdy dodany film i aż po piętnaście za dodane nowe miejsce. Im więcej punktów uzbiera Lokalny przewodnik, tym atrakcyjniejsze może dostać bonusy i tym wyższy poziom zdobywa. Aktualnie funkcjonuje 10 poziomów. Pierwszy osiąga każdy, kto przystąpi do programu. Na ostatni trzeba zapracować, zdobywając 100 tysięcy punktów. Nagrody są różne i zmienne. Jeszcze do niedawna za aktywność można było np. uzyskać dodatkowy 1TB pojemności do Dysku Google albo otrzymać trzy darmowe miesiące słuchania muzyki na Google. Dla niektórych kusząca była też możliwość testowania wybranych usług Google przed oficjalną premierą.
Screenshot strony dla Lokalnych przewodników
Co nowego w programie?
Od listopada Lokalni przewodnicy poza informacją o poziomie, wyróżniani są także plakietkami detektywa, recenzenta, fotografa lub odkrywcy. W zależności od tego, w której kategorii przewodnik jest najbardziej aktywny, dostaje odpowiednią plakietkę, która wyświetla się przy jego koncie. Np. żeby zdobyć plakietkę Początkujący fotograf, wystarczy wrzucić trzy zdjęcia do wybranych lokalizacji i uzyskać tysiąc wyświetleń. Fotograf-ekspert musi dodać sto zdjęć, dwadzieścia pięć zdjęć miejsc i uzyskać ponad sto tysięcy wyświetleń jednego ze zdjęć. Z kolei fotograf-mistrz – tysiąc zdjęć. Sto zdjęć miejsc i ponad milion wyświetleń zdjęcia. Plakietki wyróżniają przewodników i budują ich wiarygodność, co może być ważne dla czytelników wystawionych przez nich opinii.
Screenshoty aplikacji mobilnej Mapy Google i przykładowe plakietki dla Lokalnych przewodników
Kto zyskuje najwięcej?
Dzięki programowi Lokalni przewodnicy Mapy Google zyskują bezcenne, sprawdzone opinie i informacje o miejscach. To jest wartość nie do przecenienia, która z czasem będzie procentować. Zyskują też użytkownicy Map, którzy dostają szereg wartościowych danych na temat rozmaitych miejsc. Niewątpliwie program zmusza firmy do jeszcze większego dbania o jakość usług, ponieważ użytkownicy są dodatkowo zmotywowani do wystawiania opinii na ich temat. Program jest też kolejnym elementem strategii Google, której nadrzędnym celem jest dostarczanie użytkownikom jak najlepszych wyników lokalnych. Ocena firmy jest jednym ze składników algorytmu układającego wyniki w wyszukiwarce na mapach. To oznacza, że firmy z wyższą oceną w danej lokalizacji mają szansę pojawić się wyżej w wynikach dla zapytań np. o fryzjera, restaurację czy szkołę językową. Sami uczestnicy programu przede wszystkim muszą zadowolić się… satysfakcją. Nagrody są zmienne, niegwarantowane regulaminem, a zawsze niematerialne, więc nigdy nie ma pewności, czy po osiągnięciu kolejnego poziomu jedynym podziękowaniem nie będzie wyłącznie kolorowa plakietka. Niemniej warto bacznie obserwować ten program i działalność Lokalnych przewodników, bo Google na pewno nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa w tym temacie