Po tegorocznych zmianach algorytmu Google linkowanie naturalne i dbałość o jego jakość nabrały jeszcze większego znaczenia w działaniach SEO. Serwisy dobrej jakości często pozwalają na zamieszczanie jedynie linków typu „nofollow” (<a href=”http://www.example.com/”rel=”nofollow”>Link text</a>), których wpływ na pozycjonowanie wywoływał wiele kontrowersji w branży e-commerce. Ilość teorii i hipotez na ten temat wzrastała wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie testu, który odpowie na jedno proste pytanie:
Cel testu
Czy backlinki typu nofollow mają bezpośredni wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania?
Zdecydowaliśmy się sprawdzić tylko ten najprostszy czynnik. Uznaliśmy, że badanie optymalnego stosunku linków nofollow do klasycznych backlinków * czy też innych pośrednich powiązań byłoby skazane na porażkę ze względu na zbyt dużą ilość zmiennych, których zresztą w większości nie znamy – są tajemnicą Google.
* linki zamieszczone na innej witrynie, odsyłające do pozycjonowanej strony
Opis działań
W tym samym czasie zbudowaliśmy dwie testowe strony. Były identyczne pod kątem następujących danych:
title
treść
nagłówki
grafika (i jej atrybut alt)
style css
CMS
Witryny różniły się nieznacznie jedynie nazwą domeny.
Treść oraz pozycjonowane frazy odpowiadały tematyce księgowej. Słowa kluczowe posiadały ok. pół miliona konkurencyjnych fraz.
Strona testowa #1
Pierwsza strona testowa była linkowana z automatycznie dodawanych precli o niskiej jakości.
Strona testowa #2
Druga strona testowa była linkowana z forów, na których można zamieszczać tylko linki nofollow.
Wyniki testu
W ciągu 70 dni (2012-09-20 – 2012-11-29) od rozpoczęcia testu strona linkowana tylko i wyłącznie z precli uzyskała 36 pozycję. Natomiast w tym samym czasie strona testowa #2 pozostawała wciąż poza TOP 350 (taką granicę ustaliliśmy wcześniej).
Wnioski
Wyniki testu potwierdzają oficjalne stanowisko Google oraz doświadczenie wielu osób zajmujących się SEO: linki nofollow nie mają wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania. Kwestią otwartą pozostaje natomiast to, czy są przydatne dla SEO i dobrej widoczności serwisu (nie tylko w wyszukiwarkach). Warto zauważyć w tym miejscu, że prawdopodobnie niejeden portal posiada wiele wejść z serwisów społecznościowych, a np. na Facebooku dopuszczalne są tylko linki nofollow.
Wnioski dodatkowe
Dzięki narzędziu ahrefs.com wyciągnęliśmy z testu dodatkowe wnioski. Dla osób zajmujących się SEO będą one zapewne jedynie potwierdzeniem ich doświadczenia.
Strona testowa #1
Strona testowa #2
Pomarańczowa przerywana linia wskazuje ilość utraconych backlinków – jak ilustruje powyższy wykres, dla strony testowej #2 ich ilość jest praktycznie zerowa. Natomiast automatycznie generowane precle wskazują na większą nietrwałość backlinków.
O trwałości linkowania z forów świadczy też stosunek wysłanych backlinków do ich zaindeksowania przez program ahrefs.com. Wynosi on:
52% dla strony linkowanej z forów
30% dla strony linkowanej z precli
Należy zaznaczyć, że wnioski z tego testu mają charakter przybliżony.