Po tegorocznych zmianach algorytmu Google linkowanie naturalne i dbałość o jego jakość nabrały jeszcze większego znaczenia w działaniach SEO. Serwisy dobrej jakości często pozwalają na zamieszczanie jedynie linków typu „nofollow” (<a href=”http://www.example.com/”rel=”nofollow”>Link text</a>), których wpływ na pozycjonowanie wywoływał wiele kontrowersji w branży e-commerce. Ilość teorii i hipotez na ten temat wzrastała wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie testu, który odpowie na jedno proste pytanie:

Cel testu

Czy backlinki typu nofollow mają bezpośredni wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania?

Zdecydowaliśmy się sprawdzić tylko ten najprostszy czynnik. Uznaliśmy, że badanie optymalnego stosunku linków nofollow do klasycznych backlinków * czy też innych pośrednich powiązań byłoby skazane na porażkę ze względu na zbyt dużą ilość zmiennych, których zresztą w większości nie znamy – są tajemnicą Google.

* linki zamieszczone na innej witrynie, odsyłające do pozycjonowanej strony

 

Opis działań

 W tym samym czasie zbudowaliśmy dwie testowe strony. Były identyczne pod kątem następujących danych:

  • title

  • treść

  • nagłówki

  • grafika (i jej atrybut alt)

  • style css

  • CMS

Witryny różniły się nieznacznie jedynie nazwą domeny.

Treść oraz pozycjonowane frazy odpowiadały tematyce księgowej. Słowa kluczowe posiadały ok. pół miliona konkurencyjnych fraz.

Strona testowa #1

Pierwsza strona testowa była linkowana z automatycznie dodawanych precli o niskiej jakości.

Strona testowa #2

Druga strona testowa była linkowana z forów, na których można zamieszczać tylko linki nofollow.

 

Wyniki testu

W ciągu 70 dni (2012-09-20 – 2012-11-29) od rozpoczęcia testu strona linkowana tylko i wyłącznie z precli uzyskała 36 pozycję. Natomiast w tym samym czasie strona testowa #2 pozostawała wciąż poza TOP 350 (taką granicę ustaliliśmy wcześniej).

 

Wnioski

 Wyniki testu potwierdzają oficjalne stanowisko Google oraz doświadczenie wielu osób zajmujących się SEO: linki nofollow nie mają wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania. Kwestią otwartą pozostaje natomiast to, czy są przydatne dla SEO i dobrej widoczności serwisu (nie tylko w wyszukiwarkach). Warto zauważyć w tym miejscu, że prawdopodobnie niejeden portal posiada wiele wejść z serwisów społecznościowych, a np. na Facebooku dopuszczalne są tylko linki nofollow.

 

Wnioski dodatkowe

Dzięki narzędziu ahrefs.com wyciągnęliśmy z testu dodatkowe wnioski. Dla osób zajmujących się SEO będą one zapewne jedynie potwierdzeniem ich doświadczenia.

 Strona testowa #1

 

Strona testowa #2

 

Pomarańczowa przerywana linia wskazuje ilość utraconych backlinków – jak ilustruje powyższy wykres, dla strony testowej #2 ich ilość jest praktycznie zerowa. Natomiast automatycznie generowane precle wskazują na większą nietrwałość backlinków.

 O trwałości linkowania z forów świadczy też stosunek wysłanych backlinków do ich zaindeksowania przez program ahrefs.com. Wynosi on:

  • 52% dla strony linkowanej z forów

  • 30% dla strony linkowanej z precli

Należy zaznaczyć, że wnioski z tego testu mają charakter przybliżony.