Wideoblog (Vlog) – rodzaj bloga internetowego, który zamiast postów tekstowych posługuje się materiałem filmowym. Publikowane wideo to najczęściej krótkie, tematyczne realizacje o funkcji informacyjnej, edukacyjnej bądź rozrywkowej. Najpopularniejszymi kanałami dystrybucji vlogerów są: Youtube oraz Dailymotion. Youtube stał się na tyle popularnym serwisem vlogerskiego świata, że publikujący tam materiały nazywani są precyzyjniej youtuberami.

Vlogi podejmują różnorodną tematyką i trudno o ich systematyzację. Wielokrotnie w ramach jednego vloga treści przenikają się tematycznie. Wśród najczęściej podejmowanych zagadnień znajduje się liefstyle (zwłaszcza zdrowy tryb życia, uprawianie sportu, zdrowa dieta) oraz moda.

Autorką pierwszego vloga, którego ilość subskrybcji przekroczyła milion jest Michelle Phan – vlogerka modowa. Jej pojedyncze publikacje notują obecnie miliony odsłon.

Współpraca z vlogerami to marketingowa korzyść na wielu polach. Filmy vlogerskie mogą bezpośrednio promować produkty bądź usługi. Niebezpośrednio wzmacniają świadomość marki. Niewątpliwą zaletą vlogowania jest dotarcie do wąsko sprofilowanej grupy docelowej. Wykorzystanie formy wideo, tak lubianej przez użytkowników, daje również możliwość nieszablonowego i angażującego zaprezentowania materiału.

vlog