Vlog (Wideoblog) – rodzaj internetowego dziennika – bloga, który posługuje się treściami wideo. Są to zazwyczaj krótkie filmy o określonej tematyce, spełniające funkcję edukacyjną, informacyjną bądź rozrywkową. Najpopularniejszymi serwisami, w których vlogerzy publikują swoje materiały są Youtube i Dailymotion. Youtube stał się na tyle popularny, że osoby prowadzące vlogi na jego kanałach nazywane są precyzyjniej youtuberami. Materiały vlogowe są chętnie udostępniane w serwisach społecznościowych.

Trudno dokonać systematyzacji tematycznej vlogów. Publikowane materiały nawiązują do wielu zagadnień i często przenikają się w ramach jednego vloga. Filmy vlogerskie najczęściej dotyczą jednak tematyki lifestylowej, ze zdrowym żywieniem i prowadzeniem sportowego trybu życia na czele, a także tematów modowych. Rzadziej podejmują tematy branżowe, specjalistyczne.

Pierwszy vlog, który zyskał ponad milion subskrybcji należy do Michelle Phan – vlogerki modowej. Pojedyncze publikacje osiągają dziś miliony odsłon.

Marketingowa współpraca z vlogerami to przede wszystkim wzmocnienie wizerunku marki, ale również dotarcie z przekazem do wąsko sprofilowanej grupy docelowej. To także doskonały sposób prezentacji treści w ciekawy, nieszablonowy sposób, z wykorzystaniem bardzo lubianej przez użytkowników formy wideo.

vlog