Słowa kluczowe (Frazy kluczowe, Keywords) – to charakterystyczny ciąg znaków stosowany jako wyróżnik w dokumentach, wspomagający proces wyszukiwania informacji. Fraza kluczowa może być określeniem zawierającym kilka wyrazów języka np. kupno samochodu. W SEO słowa kluczowe odnoszą się przede wszystkim do haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych.
Po wpisaniu hasła „strategia seo” w wyszukiwarce wyświetlą się wyniki związane z tymi słowami kluczowymi.
Pozycjonowanie polega na osiągnięciu przez stronę jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach dla określonych słów kluczowych. Prawidłowa realizacja SEO powinna jednak przyczynić się do uzyskiwania czołowych miejsc także dla innych fraz kluczowych niż tylko dla tych, które zapisane zostały w umowie. W uproszczeniu im częściej dane słowo kluczowe jest wyszukiwane przez użytkowników oraz im większa jest liczba stron, na których ono występuje, tym trudniej jest osiągnąć dla niego wysokie pozycje (wpływ na to ma także wiele innych czynników).
Frazy kluczowe w ramach SEO dzielą się na:- ogólne – dotyczą one szerokich pojęć, grup usług czy produktów np. „kurtki”,
- szczegółowe – precyzyjniej określają dane pojęcie np. „kurtki zimowe”,
- niszowe – nazywane frazami z długiego ogona lub long tail, składają się z wielu wyrazów i bardzo dokładnie opisują wyszukiwane zagadnienie np. „kurtki zimowe puchowe z kapturem”,
- brandowe – obejmują nazwę marki lub firmy, np. „Benetton”,
- lokalne – określają miejsce lub region związany z hasłem np. „kurtki Warszawa”.
Bardzo podobne znaczenie do pozycjonowanych słów kluczowych, mają frazy wykorzystywane w linkach sponsorowanych (kampanie reklamowe PPC), jak Google AdWords. W tym przypadku za pomocą słów kluczowych określa się, dla jakich haseł mają zostać wyświetlone reklamy w wynikach wyszukiwania. W kampaniach AdWords można bardzo dokładnie kontrolować wyszukiwania powodujące wyświetlenie reklamy poprzez stosowanie różnego rodzaju dopasowań słów kluczowych. Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można na stronie pomocy Google.

Po wpisaniu hasła „sieć afiliacyjna” w oknie wyszukiwarki wyświetlą się reklamy w ramach Google AdWords.
Zobacz również: