SERP (Search Engine Results Page) – to strona rezultatów wyszukiwania, które pojawiają się w odpowiedzi na wpisanie w wyszukiwarce zapytania złożonego z pewnych słów kluczowych. W przypadku Google wyniki dzielą się na dwa typy: płatne (reklamy PPCPay Per Click) i darmowe (tzw. organiczne lub naturalne). Każdy z nich składa się z tytułu strony, adresu i krótkiego tekstu, w którym wyróżnione zostają wyszukiwane frazy. Strony w SERP zostają wyselekcjonowane na podstawie różnych czynników przez algorytm wyszukiwarki. Na SERP można wpływać poprzez działania SEO, które dostosowują daną stronę pod kątem wyszukiwanych słów kluczowych. Z kolei o wyświetleniach i pozycjach reklam w płatnych wynikach przesądza zazwyczaj mechanizm aukcyjny platformy reklamowej AdWords (PPC).

Przykładowa lista rezultatów wyszukiwania Google zawierająca wynik płatne (PPC) i naturalne (SEO)

Przykładowa lista rezultatów wyszukiwania Google zawierająca wynik płatne (PPC) i naturalne (SEO)

Strony z wynikami w Google przedstawiać mogą wiele dodatkowych wyników niż zwykłe odnośniki do stron. Zależy to głównie od rodzaju wpisanego do wyszukiwarki zapytania. Wyszukując frazy zawierające lokalizację w wynikach pojawi się także mapka pokazująca wpisy z serwisu Google+. Gdy wpisze się frazę zawierającą nazwę danej firmy, oprócz linku do jej strony internetowej wyświetli się również jej lokalizacja w Google Maps i poszczególne dane kontaktowe.

Przykład wyników Google dla frazy lokalizacyjnej „cukiernia wrzeszcz”

Przykład wyników Google dla frazy lokalizacyjnej „cukiernia wrzeszcz”

Natomiast dla anglojęzycznej frazy „theater directors” algorytm wyszukiwarki oprócz wyników ze zbioru grafiki Google’a, wyświetlił również portrety i nazwiska postaci z bazy wiedzy (Google knowledge base, Google knowledge graph), które powiązane są z hasłem wpisanym w wyszukiwarce.

Graf wiedzy dla frazy „theater directors”

Graf wiedzy dla frazy „theater directors”

Dzieje się tak również dla wielu innych zapytań dotyczących historii, sztuki, nauki, marek, znanych osób czy kina. Są to tzw. grafy wiedzy, które przedstawiają różnego rodzaju informacje związane z wyszukiwanym hasłem bezpośrednio w potocznie zwanych „SERPach”, bez konieczności przechodzenia do wyświetlanych rezultatów.

Graf wiedzy dla hasła „Albert Einstein”

Graf wiedzy dla hasła „Albert Einstein”

Na stronach wyników Google zaprezentowane mogą być ponadto informacje o połączeniach lotniczych, prognozach pogody, opinie o restauracjach, obrazy graficzne, filmy z YouTube, ceny noclegów i wiele innych.

Wynik wyszukiwania w Google lotów z Gdańska do Krakowa

 Wynik wyszukiwania w Google lotów z Gdańska do Krakowa

Z kolei w płatnych rezultatach, oprócz tradycyjnych tekstowych reklam AdWords, prezentowane są także dla niektórych zapytań reklamy graficzne Google Shopping (Zakupy Google), nazywane także PLA (ang. Product Listing Ads)

Przykład reklamy graficznej w Google SERP

 Przykład reklamy graficznej w Google SERP

Zobacz również: