SEO (Search Engine Optimization)– to proces, którego celem jest zwiększenie pozycji strony www w darmowych (naturalnych, organicznych) wynikach wyszukiwania. Zajęcie pierwszych miejsc na listach wyszukiwania (SERP, z ang. Search Engine Result Page) pozwala na zwiększenie liczby odwiedzin witryny, a tym samym wzrost liczby wejść, popularności marki czy też dochodu ze sprzedaży usług lub produktów. SEO oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Na rynkach zagranicznych dotyczy również pozycjonowania. Natomiast w Polsce obejmuje wprowadzenie poprawek na stronie, które dopiero w połączeniu z pozyskiwaniem linków do niej składają się na pozycjonowanie w dokładnym tego słowa znaczeniu. SEO stanowi strategię marketingu internetowego, która próbuje przewidywać „zachowań” wyszukiwarki internetowej, badać zapytania użytkowników i słowa kluczowe. Optymalizacja witryny może uwzględniać opracowanie unikalnych treści i edycję kodu witryny w celu zwiększenia jej znaczenia dla określonych słów kluczowych, a także likwidację przeszkód w indeksowaniu strony przez wyszukiwarki.
W ramach polskiej definicji SEO dzielimy na dwie podgrupy
- Optymalizację (działania on-site), która obejmuje swoim zasięgiem procesy, mające na celu poprawę elementów strony zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Proces ten polega głównie na dostosowaniu witryny do aktualnych wytycznych jakościowych wyszukiwarek. SEO danej strony obejmuje zarówno usprawnienia techniczne, modyfikację kodu strony jak również dostosowanie treści widocznych dla użytkowników. Treści na stronie stanowią bardzo istotny czynnik rankingowy dla wyszukiwarki Google.
- Link Building (działania off-site) – polega na pozyskiwaniu dla strony wartościowych linków z innych witryn. W przeciągu ostatnich kilku lat na większym znaczeniu zyskała jakość odnośników, zamiast ich liczby. Reputacja, zaufanie (tzw. Trust Rank) witryn, z której pochodzą linki do pozycjonowanej strony, mają decydującą rolę. Duże znaczenie posiada również ich powiązanie tematyczne z pozycjonowanym serwisem.
SEO przeżywa od momentu powstania nieustanny rozwój. We wczesnym okresie wykorzystywało do swoich celów takie działania, jak upychanie słów kluczowych na stronie (keyword stuffing) czy masowe pozyskiwanie płatnych linków. Pracownicy Google po spostrzeżeniu tych anomalii wdrożyli szereg wyspecjalizowanych algorytmów, które zwalczyły tego rodzaju niedozwolone techniki (Black Hat SEO). W efekcie ich stosowanie często skutkuje nałożeniem sankcji na stronę w postaci wykluczenia jej z indeksu. SEO obecnie stanowi o wiele bardziej skomplikowany proces, który dla uzyskania pożądanych efektów powinien obejmować takie obszary, jak content marketing, social media marketing i optymalizację pod smartfony i tablety.
Lista wyników naturalnych (bezpłatnych) na stronie rezultatów wyszukiwania Google
Zobacz również: