SEM (Search Engine Marketing) – to element marketingu internetowego, który wykorzystuje m.in. płatne reklamy na stronach rezultatów wyszukiwarek internetowych. Pojawiają się one po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych przez użytkownika. Jest to forma odpowiedzi na potrzebę Internauty. Wyszukiwanie w Internecie danej rzeczy wiąże się często z chęcią jej zakupu. W tym aspekcie zachowana jest największa zaleta SEM. Reklamodawca ma bowiem niepowtarzalną okazję do przedstawienia swojej oferty klientowi. To moment, gdy jest on najbardziej zainteresowany poszukiwanym przedmiotem. Wysokie pozycje strony dla fraz kluczowych można osiągnąć zarówno w płatnych, jak i bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Search engine marketing zwykło określać się wzorem SEM = PPC + SEO, co oznacza, że do samych linków sponsorowanych (PPC) dochodzi również tradycyjne pozycjonowanie (SEO).
SEO (z ang. Search engine optimization) – to proces, którego celem jest osiągnięcie przez stronę internetową jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Ruch pozyskany w wyniku działań SEO jest darmowy, a efekty uzależnione są od systematycznego spełniania warunków działania algorytmu danej przeglądarki. W wypadku Google są to dyrektywy dla webmasterów, na które składa się m.in. rzetelny i unikalny content, strukturalnie czysty kod strony internetowej, poprawnie zdefiniowane atrybuty alt obrazków, a także title, czy też meta tagi description. Oprócz dostosowania witryny do powyższych wymagań, należy zadbać o jakość i liczbę linków dochodzących do witryny. Dzięki temu strona może zyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Zarówno optymalizacja jak i pozyskiwanie linków dochodzących powinny być wykonywane w parze, ponieważ jedno bez drugiego przyniesie tylko niewielkie rezultaty.
Promocja w płatnych wynikach nosi nazwę reklamy PPC (z ang. pay per click), ponieważ łączna wysokość opłaty jest uzależniona od liczby kliknięć w promowany odnośnik i ceny każdego z nich. Reklamodawca nie ponosi kosztów więc za samo wyświetlanie linku do swoich usług lub produktów, co pozwala na lepsze ulokowanie środków.
Zarówno PPC, jak i SEO przyczyniają się do uzyskania wysokiego ruchu na stronie internetowej. PPC pozwala na szybkie pozyskanie zainteresowanych użytkowników. SEO natomiast jest o wiele dłuższym procesem, lecz pozyskującym darmowy ruch, ponieważ właściciel strony może we własnym zakresie zadbać o optymalizację witryny i w odróżnieniu od PPC nie płaci za obecność w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe. Wykorzystanie obu usług składa się ostatecznie na marketing w wyszukiwarkach internetowych, którego głównym zadaniem jest zwiększenie konwersji na stronie internetowej.
Organiczne wyniki wyszukiwania i linki sponsorowane (PPC) po wpisaniu w Google hasła „torebki”
Zobacz również: