Search Engine Results Page (SERP, Wyniki wyszukiwania)  z ang. Search Engine Results Page to strona rezultatów wyszukiwania, która wyświetlona zostaje w odpowiedzi na wpisanie do wyszukiwarki zapytania. W przypadku wyszukiwarki Google, wyniki pogrupowane są na dwa rodzaje: bezpłatne (tzw. organiczne lub naturalne) oraz płatne (reklamy lub PPC, czyli z ang. Pay Per Click) i złożone są z listy stron z tytułami, adresami, a także krótkimi opisami, w których wyróżnione zostają wyszukiwane frazy. O tym, które strony i na jakich pozycjach zostaną wyświetlone w naturalnych wynikach wyszukiwania zadecyduje algorytm wyszukiwarki. Na SERP można wpływać poprzez działania SEO zarówno on-site jak i off-site. Z kolei o wyświetleniach i pozycjach reklam w płatnych wynikach przesądza zazwyczaj mechanizm aukcyjny platformy AdWords.

Przykład strony z wynikami wyszukiwań dla hasła „optymalizacja strony mobilnej”

Przykład strony z wynikami wyszukiwań dla hasła „optymalizacja strony mobilnej” i rozmieszczenie jej poszczególnych działów.

W najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce – Google – strony z wynikami przedstawiać mogą wiele dodatkowych wyników niż tradycyjne odnośniki do stron. Zależy to głównie od rodzaju wpisanego do wyszukiwarki zapytania. Przykładowo wyszukując frazy zawierające lokalizację zazwyczaj w wynikach pojawi się także mapka pokazująca wpisy z serwisu Google+. Gdy wpisana zostanie fraza zawierająca nazwę danej firmy, oprócz linku do jej strony internetowej wyświetli się również jej lokalizacja z Google Maps i poszczególne dane kontaktowe.

Przykład wyników Google dla frazy lokalizacyjnej „fotograf wrzeszcz”

Przykład wyników Google dla frazy lokalizacyjnej „fotograf wrzeszcz”

Natomiast dla frazy „malarstwo impresjonizm” algorytm wyszukiwarki oprócz wyników ze zbioru grafiki Google’a, wyświetlił również portrety i nazwiska postaci z bazy wiedzy (Google knowledge base, Google knowledge graph), które powiązane są z hasłem wpisanym w wyszukiwarce.

Wynik wyszukiwań dla hasła "malarstwo impresjonizm"

Graf wiedzy dla frazy „malarstwo impresjonizm”

Dzieje się tak również dla wielu innych zapytań dotyczących historii, sztuki, nauki, marek, znanych osób czy kina. Są to tzw. grafy wiedzy, które przedstawiają różnego rodzaju informacje związane z wyszukiwanym hasłem bezpośrednio w potocznie zwanych „SERPach”, bez konieczności przechodzenia do wyświetlanych rezultatów.

  Graf wiedzy dla hasła „Terminator”

Graf wiedzy dla hasła „Terminator”

Na stronach wyników Google zaprezentowane mogą być ponadto informacje o połączeniach lotniczych, prognozach pogody, opinie o restauracjach, obrazy graficzne, filmy z YouTube, ceny noclegów i wiele innych.

  Wynik wyszukiwania w Google lotów z Warszawy do Madrytu

Wynik wyszukiwania w Google lotów z Warszawy do Madrytu

Z kolei w płatnych rezultatach Google oprócz tradycyjnych tekstowych reklam AdWords prezentowane są także dla niektórych zapytań reklamy graficzne Google Shopping (Zakupy Google), nazywane także PLA (ang. Product Listing Ads).

Przykład reklamy graficznej w Google SERP

 

Przykład reklamy graficznej w Google SERP

Zobacz również: