Search Engine Optimization (SEO, Pozycjonowanie, Wyniki naturalne) – to zespół działań, których celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Pojawienie się na pierwszych pozycjach listy wyszukiwania pozwala na zwiększenie liczby odwiedzin witryny, a tym samym pozyskanie nowych użytkowników, zwiększenie popularności marki lub wzrost sprzedaży produktów czy usług. Tłumaczone z angielskiego (Search Engine Optimization) oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Na rynku zagranicznym wiąże się ściśle z pozycjonowaniem. W polskiej branży SEO dotyczy wprowadzania usprawnień na stronie, które w połączeniu z pozyskiwaniem linków do niej składają się na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. SEO stanowi rodzaj strategii marketingu internetowego, która skupia się na mechanizmach działania wyszukiwarki internetowej, badaniu zapytań użytkowników. Optymalizacja strony www może uwzględniać edycję treści i kodu witryn, aby zwiększyć jej znaczenie dla określonych słów kluczowych, a także usunąć przeszkody w indeksowaniu strony przez wyszukiwarki.
Działania SEO dzieli się na dwie podgrupy:
- Optymalizacja (On-site) – obejmuje swoim zakresem działania, których celem jest usprawnienie strony zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Proces ten polega głównie na dostosowaniu witryny do aktualnych wytycznych jakościowych wyszukiwarek oraz czynników algorytmu. Optymalizacja witryny obejmuje zarówno ulepszenia techniczne, modyfikację budowy strony pod kątem użyteczności, jak również dostosowanie treści widocznych dla użytkowników. Wartościowe i unikalne treści (content) są bardzo istotnym czynnikiem dla wyszukiwarki Google – stąd bardzo popularne w branży SEO hasło „Content is king”.
- Link Building (Off-site) – to czynności, które skupiają się wokół pozyskiwania dla strony odnośników z innych witryn internetowych. W ostatnim czasie na większym znaczeniu zyskała jakość linków, a nie ich liczba. Istotna jest reputacja, zaufanie (tzw. Trust Rank), które posiadają dla wyszukiwarek witryny linkujące do pozycjonowanej strony. Duże znaczenie posiada również ich powiązanie tematyczne z serwisem.
SEO jest dzedziną, która od momentu pojawienia się wyszukiwarek internetowych przeżywa nieustanny rozwój. We wczesnym okresie swego istnienia SEO obejmowało dość kontrowersyjne działania, jak upychanie słów kluczowych na stronie (keyword stuffing) czy masowe pozyskiwanie płatnych linków. W minionych latach Google wdrożyło jednak szereg wyspecjalizowanych algorytmów, które zwalczały tego rodzaju techniki (Black Hat SEO). Ich stosowanie często skutkuje nałożeniem na stronę internetową kary. SEO obecnie stanowi o wiele bardziej skomplikowany proces, który dla uzyskania pożądanych efektów powinien obejmować takie obszary, jak content marketing, social media marketing i optymalizację pod urządzenia przenośne.
Przykładowa lista wyników bezpłatnych (naturalnych) na stronie rezultatów wyszukiwania Google
Zobacz również: