Search Engine Marketing (SEM) – to forma marketingu internetowego, która polega na promocji strony internetowej poprzez zwiększanie jej widoczności w płatnych i darmowych wynikach wyszukiwania. Zwiększenie widoczności idzie w parze ze wzrostem liczby kliknięć w linki kierujące do danej witryny, a tym samym przyczynia się do zwiększenia liczby użytkowników w serwisie. Na SEM składa się pozycjonowanie (SEO) i kampanie PPC (z ang. Pay Per Click).

Dla lepszego zrozumienia Search Engine Marketingu warto przyjrzeć się z bliska jego elementom.

SEO – z ang. Search Engine Optimization ma na celu poprawienie ilości i jakości ruchu dostarczanego do pozycjonowanej witryny z organicznych wyników wyszukiwania. Należy podkreślić, że SEO to proces, nie jednorazowe działanie. Ruch pozyskany w wyniku działań SEO jest darmowy, a efekty utrzymują się przez dłuższy czas. Nie ma jednak możliwości na łatwe i elastyczne sterowanie budżetem wydawanym na tego typu działania.

PPC – z ang. Pay Per Click – to jeden z modeli pobierania opłat za reklamę w wyszukiwarkach i w sieciach reklamowych. Ponieważ został on spopularyzowany przez wyszukiwarki, przyjęło się opisywać go jako płatną reklamę w wyszukiwarkach. Paid Search to płatne działania w wynikach wyszukiwania, które najczęściej występują w postaci linków sponsorowanych. Płaci się za nie w momencie, gdy użytkownik kliknie w reklamę. Zasadniczą cechą kampanii PPC jest ich elastyczność, która opiera się na łatwym sterowaniu budżetami. Tego rodzaju działania najlepiej sprawdzają się w przypadku przeprowadzania akcji promocyjnych czy kampanii okolicznościowych, jak wyprzedaże czy nowe kolekcje.

Do niewątpliwych zalet SEM przynależy niski próg wejścia – reklamować się w Internecie można za niewielkie środki.  Jest to także forma promocji dostępna dla każdego, bez względu na wielkość biznesu. Każde słowo kluczowe może być potencjalnie użyte w celach marketingowych. Z badań wynika, że internauci wpisują 50 milionów różnych zapytań do wyszukiwarki miesięcznie. Wśród nich na pewno znajdują się takie, które odpowiadają danemu biznesowi. Promocja w wyszukiwarkach internetowych jest tania w stosunku do innych reklam. Ze względu na rosnącą popularność Internetu, mediów społecznościowych, aplikacji na smartfony i tablety skutecznie prowadzona kampania SEM może przynosić większe zyski niż inne formy reklamy.

Organiczne wyniki wyszukiwania i linki sponsorowane (PPC) wyświetlone na zapytanie „półbuty męskie” w wyszukiwarce Google

Organiczne wyniki wyszukiwania i linki sponsorowane (PPC) wyświetlone na zapytanie „półbuty męskie” w wyszukiwarce Google

Zobacz również: