Search Engine Advertising (SEA) – jedna z części składowych (obok Search Engine Optimization) Search Engine Marketingu mającego na celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach internetowych.

Termin tłumaczony dosłownie oznacza reklamę w wyszukiwarkach internetowych. W odróżnieniu od SEO, SEA obejmuje płatne wyniki wyszukiwania. Reklama witryny w postaci tekstu lub grafiki pojawia się w SERP-ach wyszukiwarek takich jak Google czy Bing bądź na innych stronach internetowych, oferujących wyszukiwarce przestrzeń reklamową. Wyświetla się po wpisaniu przez użytkownika frazy kluczowej, przy uwzględnieniu właściwej stawki reklamowej. Wyświetlenie jest niezależne od pozycji strony na daną frazę w wynikach organicznych, ale od kosztu, jaki reklamodawca zdecyduje się ponieść. Search Engine Advertising często stosuję się dla: zwiększenia liczby odwiedzin strony, pozyskania leadów czy podniesienia konwersji.

Działania SEA przeważnie są krótkoterminowe i stanowią część większych, długoterminowych działań SEM. Ich specyfika pozwala na dużą kontrolę nad pomiarami efektywności promocji. Kampanie mogą być optymalizowania w trakcie ich trwania. Dodatkowo reklama może być targetowana (tj. kierowana) do konkretnej grupy odbiorców – pozwala to zwiększyć prawdopodobieństwo konwersji, a także retargetowana, tzn. wyświetlana użytkownikom, którzy już odwiedzili stronę.

Ze względu na popularność wyszukiwarki Google, największym zainteresowaniem cieszy się platforma Google Adwords, oferująca wiele możliwości na polu Search Engine Advertisingu. Istotną cechą dotyczącą zakupu kampanii jest licytacja, polegająca na deklarowaniu przez reklamodawców stawek, za które chcą wyświetlić swoją reklamę w odpowiedzi na konkretną frazę kluczową.

Działania SEA mogą być rozliczane na różne sposoby:

CPM (ang. cost per mille, także: CPT – cost per thousand) – koszt za tysiąc wyświetleń reklamy.

CPC (ang. cost per click) – koszt za kliknięcie w reklamę. Reklamodawca nie płaci za wyświetlenie reklamy.

CPA (ang. cost per action) – reklamodawca płaci, kiedy użytkownik wykona konkretne, oczekiwane działanie (np. zapis do newslettera).