SEA – skrót od Search Engine Advertising. SEA wraz z SEO (Search Engine Optimization) tworzą SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych.
Zespół działań kryjący się pod nazwą SEA oznacza reklamę witryny w płatnych wynikach wyszukiwania lub w udostępnionych przez inne strony internetowe przestrzeniach reklamowych. Reklama może występować w formie tekstu, grafiki czy filmu. Kampanie z zakresu Search Engine Advertisingu najczęściej wykorzystuje się dla zwiększenia liczby odwiedzin strony, pozyskania leadów lub podniesienia konwersji.
W przeciwieństwie do długoterminowych działań SEO, kampanie SEA przeważnie są krótkoterminowe i często są częścią większych, szerzej zaplanowanych działań SEM. Dzięki odpowiednim narzędziom, służącym pomiarom efektywności reklamy, możliwe jest jej bieżące optymalizowanie.
Search Engine Advertising pozwala na targetowanie (tzn. kierowanie) kampanii do konkretnej grupy internautów. Szczególnym wariantem targetowania jest retargetowanie, które kieruje reklamę do osób, której już wcześniej zaglądały na stronę.
Najpopularniejszym systemem reklamowym wykorzystywanym w SEA jest Google Adwords – przed wszystkim ze względu na liczbę użytkowników korzystających z Google. Reklama Google Adwords kieruje się zasadą licytacji. Każdy reklamodawca deklaruje stawkę, za którą chce wyświetlić reklamę swojej witryny na konkretną frazę kluczową – im wyższa kwota, tym wyższa pozycja w płatnych wynikach wyszukiwania.
Istnieje kilka różnych sposobów rozliczania działań SEA:
CPA (ang. cost per action) – koszt jest naliczany dopiero w momencie wykonania oczekiwanego działania (np. rejestracji lub zakupu) przez użytkownika.
CPC (ang. cost per click) – reklamodawca ponosi koszt w chwili kliknięcia w reklamę przez internautę. Za wyświetlanie reklamy nie ma kosztów.
CPM (ang. cost per mille, też: CPT – cost per thousand) – odpowiednia stawka nalicza się za tysiąc wyświetleń reklam.