Mem – połączenie grafiki i tekstu, będące humorystycznym komentarzem do bieżących wydarzeń, prezentacją poglądów czy emocji.

Pojęcie memu internetowego nawiązuje do memetyki Richarda Dowkinsa z 1976 roku. Mem jest zatem ewoluującą jednostką informacji kulturowej. Tworzy się go wokół powtarzających się tematów bądź obrazów, które są na bieżąco poszerzane w odniesieniu do aktualnych zjawisk kulturowych, wydarzeń, zachowań osób publicznych itp.

Znaczącą cechą memów jest ich wiralowość: memy błyskawicznie rozprzestrzeniają się w Sieci, dominują zwłaszcza w serwisach społecznościowych. Mogą być również wykorzystywane jako narzędzia marketingowe, służące budowaniu relacji z klientami. Odwołanie się do motywów szczególnie lubianych przez grupę docelową i stworzenie humorystycznego memu, nawiązującego tematycznie do prowadzonej działalności, tworzy bliższą relację z użytkownikiem, buduje przestrzeń, w której użytkownicy stają się aktywni i którą chętnie obserwują.

Jednym z częściej wykorzystywanych motywów przy tworzeniu memów jest motyw kota. Badania pokazują, że oglądnie kotów w Internecie eliminuje negatywne emocje, poprawia nastrój oraz wyzwala energię.

kot
Źródło: kwejk.pl