Home > Słownik > Filtr (ręczny i algorytmiczny)

Filtr (ręczny i algorytmiczny)

Co to jest filtr?

Filtr to rodzaj kary nakładanej przez Google, w przypadku stosowania nieetycznych technik pozycjonowania w celu manipulacji wynikami wyszukiwania. Efektem nałożenia filtru jest spadek pozycji strony na wybrane frazy kluczowe lub całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwania. Istnieją dwa rodzaje filtrów nakładanych przez Google – filtr ręczny oraz filtr algorytmiczny.

Spadek odwiedzin związany z nałożeniem filtra

Co to jest filtr ręczny?

Filtr ręczny (kara ręczna) to rodzaj filtru charakteryzujący się pojawieniem powiadomienia w Google Search Console, w zakładce „Działania ręczne”, zatem jego zdiagnozowanie jest dużo łatwiejsze niż w przypadku filtru algorytmicznego. W powiadomieniu znajdziemy informację o tym czy filtr został nałożony na całość czy tylko część witryny oraz o tym jaki jest powód nałożenia kary. Podejmowane mogą być one m.in. w następujących przypadkach:

  • wykryto nienaturalne linki prowadzące do witryny,
  • na stronie znajduje się spam tworzony przez użytkowników,
  • strona stosuje maskowanie i/lub podstępne przekierowania,
  • w serwisie znajdują się strony niskiej jakości lub zawierające bardzo mało wartościowej treści,
  • odnaleziony został ukryty tekst i/lub upychanie słów kluczowych.

Aby zdjąć filtr ręczny należy postępować według wskazówek Google dotyczących jakości witryn internetowych. W zależności od przyczyny nałożenia kary ręcznej, sposoby jej ściągnięcia mogą być różne. Więcej informacji na stronie Google: https://support.google.com/webmasters/answer/9044175?hl=pl

Co to jest filtr algorytmiczny?

Filtr algorytmiczny to kara nałożona na stronę przez algorytm wyszukiwarki. Aby sprawdzić czy strona posiada nałożony filtr algorytmiczny należy dokładnie przeanalizować statystyki strony. Moment nałożenia filtru niesie za sobą gwałtowny spadek odwiedzin oraz liczby fraz znajdujących się w TOP10 wyników wyszukiwania. W pierwszej kolejności należy przeanalizować linkowane frazy w ramach działań SEO, brak widoczności tych fraz w wynikach wyszukiwania oznacza z niemal całkowitą pewnością, że strona posiada nałożony filtr algorytmiczny. Informacja o nałożeniu filtra algorytmicznego nie jest prezentowana w ramach Google Search Console.