Google Analytics (w skrócie GA) – to narzędzie analityczne firmy Google, które służy do monitorowania ruchu na stronach www i jego analizy pod kątem sporej liczby metryk. Jedną z największych zalet jest możliwość konfiguracji modułu eCommerce służącego do pobierania danych sprzedażowych dla sklepów internetowych. Aby móc z niego korzystać, należy posiadać konto Google na Gmail, zarejestrować się w usłudze i umieścić skrypt w odpowiednim miejscu na każdej podstronie witryny. Dzięki niemu dane o interakcjach użytkowników są przekazywane do systemu. Informacje o pochodzeniu ruchu brane są z referrerów lub ręcznie zdefiniowanych parametrów UTM w adresach docelowych URL. Przy odpowiedniej konfiguracji kont Analytics i AdWords, system automatycznie pobiera dane szczegółowe z platformy reklamowej. M.in. można również podłączyć dane z Google Search Console.
Podstawowe dane dostarczane przez GA nie wymagają zaawansowanej wiedzy analitycznej i łatwo można wyciągnąć z nich użyteczne wnioski, które mogą pomóc w podjęciu właściwych decyzji marketingowych. Program posiada intuicyjny interfejs, dzięki któremu można w prosty sposób dostosować go do własnego trybu pracy. Już na poziomie bezpłatnej wersji można sprawdzić funkcjonowanie serwisu i wprowadzić użyteczne zmiany w jego działaniu.
Raporty występujące w Google Analytics podzielone są na kategorie:
- Panele informacyjne – skrótowo sporządzone najważniejsze raporty;
- Skróty – szybki dostęp do najczęściej stosowanych sprawozdań przez użytkownika;
- Analiza automatyczna – służy do automatycznego monitorowania ruchu i wykrywania istotnych zmian;
- Na żywo – informacje o użytkownikach aktualnie przeglądających witrynę;
- Odbiorcy – w tym miejscu znajdują się najważniejsze dane dotyczące użytkowników: m.in ilu z nich jest nowymi użytkownikami i z jakich urządzeń korzystają;
- Pozyskiwanie – pozwala precyzyjnie dowiedzieć się, skąd trafili użytkownicy na daną podstronę;
- Zachowanie – gromadzi informacje o zaangażowaniu użytkowników w eksplorowaniu witryny;
- Konwersje – informuje o liczbie pożądanych działań;
W odpowiednich kartach w Google Analytics znajdują się ważne informacje o liczbie użytkowników aktualnie przeglądających badaną stronę, ich lokalizacji, urządzeniach z jakich korzystają (tablety, smartfony, komputery stacjonarne), jakie są inne witryny, na których uczęszczają. Można również dowiedzieć się, w jaki sposób internauci trafiają na stronę poprzez zbadanie kanałów:
- Direct – stanowią bezpośrednie wejścia na stronę poprzez wpisanie w zakładce przeglądarki dokładnego adresu strony;
- Organic search – wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania – zaliczają się tutaj wszystkie przejścia na stronę ze stron wyników wyszukiwania różnych wyszukiwarek internetowych;
- Referral – wizyty poprzez wejścia z innych witryn – to wszystkie przypadki, gdy użytkownik kliknął w link do analizowanej strony umieszczony na innej witrynie;
- Social – wejścia na stronę z mediów społecznościowych – Facebook, Twitter, Google+ itd.;
- Paid Search – to odwiedziny strony, których źródłem było kliknięcie w linki sponsorowane lub inne płatne reklamy;
W Google Analytics znajduje się parametr o nazwie „Współczynnik odrzuceń”. Informuje on właściciela strony o procentowej liczbie użytkowników, którzy opuścili witrynę przeglądając tylko jedną stronę. Wysoki odsetek nie oznacza, że strona jest mało wartościowa. Często użytkownicy znajdują na stronie od razu to, po co przyszli. Śledzenie współczynnika odrzuceń jest szczególnie ważne, gdy dokonywane są zmiany na stronie. Wysoki wynik może być sygnałem, że nowa wersja witryny utrudnia korzystanie z niej i zmusza internautów do jej opuszczenia.
Do głównych zalet Google Analytics przynależy możliwość zrozumienia atutów i słabości witryny, odkrycia produktów z niskimi wynikami sprzedaży oraz bestsellerów, poprawienia efektywności prowadzonych kampanii, segmentacji klientów według różnych kategorii, uzyskania wskaźników pozwalających na ocenę wydajności witryny z punktu widzenia rynku.
Widok panelu administracyjnego Google Analytics
Zobacz również: