Frazy kluczowe – (Słowa kluczowe, Keywords) to logiczny ciąg znaków ujmujący istotę danego zagadnienia, który stosowany jest w wyszukiwaniu informacji. Słowa kluczowe mogą być określeniem zawierającym kilka wyrazów języka np. turystyka górska. W SEO słowa kluczowe odnoszą się przede wszystkim do haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych.

Po wpisaniu hasła „pozycjonowanie stron” w wyszukiwarce wyświetlą się wyniki związane z tymi słowami kluczowymi

Po wpisaniu hasła „pozycjonowanie stron” w wyszukiwarce wyświetlą się wyniki związane z tymi słowami kluczowymi

Celem SEO jest osiągnięcie przez stronę www jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach dla określonych słów kluczowych. Prawidłowa realizacja tych działań powinna przyczynić się do uzyskiwania czołowych miejsc także dla innych fraz kluczowych niż tylko dla tych, które zapisane zostały w umowie na pozycjonowanie. Uogólniając, im częściej dane słowo kluczowe jest wyszukiwane przez internautów oraz im większa jest liczba stron, na których ono występuje, tym trudniej jest osiągnąć dla niego wysokie pozycje i znacznie dłużej trzeba na nie pracować.

Frazy kluczowe w ramach SEO dzielą się na:

  • brandowe – obejmują nazwę marki lub firmy, np. „Gucci”,
  • ogólne – dotyczą one szerokich pojęć, grup usług czy produktów np. „marynarki”,
  • szczegółowe – precyzyjniej określają dane pojęcie np. „marynarki dwurzędowe”,
  • lokalne – określają miejsce lub region związany z hasłem np. „garnitury Warszawa”,
  • niszowe – nazywane frazami z długiego ogona lub long tail, składają się z wielu wyrazów i bardzo dokładnie opisują wyszukiwane zagadnienie np. „wełniane garnitury szyte na miarę”.

Frazy wykorzystywane w linkach sponsorowanych, jak Google AdWords, mają podobne znaczenie do pozycjonowanych słów kluczowych. W przypadku PPC (z ang. Pay Per Click) za pomocą słów kluczowych określa się, dla jakich haseł mają zostać wyświetlone reklamy w wynikach wyszukiwania. W kampaniach AdWords można bardzo dokładnie kontrolować wyszukiwania powodujące wyświetlenie reklamy poprzez stosowanie różne typy dopasowań słów kluczowych. Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można na stronie pomocy Google.

 Reklamy w ramach Google AdWords wyświetlane po wpisaniu słów kluczowych "samochody warszawa"

Po wpisaniu hasła „samochody warszawa” w oknie wyszukiwarki wyświetlą się reklamy w ramach Google AdWords

Zobacz również: