Duplicate content (powielanie treści) – zjawisko polegające na tworzeniu identycznych bloków tekstu w obrębie jednej lub wielu domen. Możemy wyróżnić dwa rodzaje powielania treści:

W obrębie jednej witryny – powodów może być kilka:

  • brak stosowania adresów kanonicznych,
  • brak przekierowań 301 – warto ustalić czy strona będzie wyświetlana z „www” czy bez.
  • Specyfika systemu CMS – w przypadku niektórych systemów CMS, jeden artykuł może być widoczny kilkukrotnie, np.: na stronie głównej, na stronie z wpisami o tej samej etykiecie czy też w archiwum.
  • Niespójna struktura adresów URL – należy unikać tworzenia adresów URL posiadających identyczną treść. Dość często można spotkać strony w postaci:

www.przykladowastrona.pl/kategoria/, oraz www.przykladowastrona.pl/kategoria/index.html , które posiadają identyczną zawartość.

W obrębie wielu domen. Aby temu zapobiec należy:

  • Unikać kopiowania treści z innych stron,
  • W przypadku umieszczaniu fragmentu tekstu z innej strony, należy podać jego źródło wraz z linkiem źródła,
  • Rozsądnie rozpowszechniać własne teksty – w sytuacji, w której pozwolimy na umieszczenie tekstu na innej stronie warto zatroszczyć się, aby ukazał się w niej link do naszej strony lub aby webmaster użył metatagu noindex.
  • W przypadku sklepów internetowych problem powielonej treści może być spowodowany kopiowaniem opisów produktów ze strony producenta. Jeśli część sklepów sprzedająca te same produkty zdecyduje się na taki krok wówczas ta sama treść zostaje powielona wielokrotnie.

12

Przykład duplikacji treści (skopiowanych ze strony Samsung.com) dla produktu Samsung Galaxy S5 w wyszukiwarce Google.

 

Zobacz również: