AdWords (Google AdWords) – to narzędzie reklamowe służące do promowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google.pl, w witrynach z wdrożonym silnikiem wyszukiwania Google (np. interia.pl), jak również na stronach należących do programu AdSense, czyli witrynach partnerskich Google. W pierwszym przypadku reklama może być kierowana wg zdefiniowanych fraz kluczowych, w drugim kontekstowo, demograficznie lub umieszczana na wybranych samodzielnie przez reklamodawcę witrynach.
Google AdWords stanowi jeden z najbardziej znanych i efektywnych sposobów na reklamę w Internecie. Wysoka skuteczność opiera się na dopasowaniu komunikatu reklamowego do preferencji wyszukiwań oraz zachowań internautów. Reklamy pokazywane są wyłącznie tym użytkownikom, którzy są zainteresowani promowanymi przez firmę usługami lub produktami zarówno w wyszukiwarce Google, jak i jej sieci reklamowej (Google Display Network).
Sprzedaż reklam odbywa się w formie rozliczenia CPC (ang. cost per click – koszt za kliknięcie) oraz CPM (ang. cost per mille – koszt za tysiąc wyświetleń). Dla modelu CPC, płacona kwota jest zależna od osiąganej efektywności i zadeklarowanych maksymalnych stawek oraz od siły konkurencji. Im lepsza efektywność, tym niższe płacone stawki.
Każdy reklamodawca, który chce promować się na określone słowa kluczowe w wyszukiwarce, podczas licytacji deklaruje, ile maksymalnie jest w stanie zapłacić za jedno kliknięcie (w przypadku modelu CPC). W celu zabezpieczenia odbiorców reklamy przed spamem, Google uzależnia również pozycję reklamy od wyniku jakości. Należy zaznaczyć, że uczestnictwo w programie Google AdWords nie ma wpływu na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Google AdWords składa się z sieci wyszukiwania Google oraz sieci reklamowej. Ta pierwsza to przede wszystkim sama wyszukiwarka Google, Zakupy Google, Google Maps oraz partnerskie witryny wyszukiwania, jak onet.pl, wp.pl, interia.pl czy gazeta.pl, które mają zainstalowany silnik wyszukiwarki Google’a. Reklamy są dostosowywane do wyników wyszukiwania na podstawie słów kluczowych wykorzystywanych przez użytkowników. Zasięg wyszukiwarki Google w Polsce wynosi ponad 90%, więc komunikaty reklamowe docierają do większości użytkowników zainteresowanych danymi produktami bądź usługami. Z kolei sieć reklamowa Google to miliony witryn i aplikacji, w których możemy wyświetlać reklamy. Ich forma jest dowolna – można wykorzystać grafikę, wideo, jak i przekazy tekstowe. Istnieje możliwość kierowania reklam – zaczynając od wieku i płci internauty, a kończąc na kontekście, zainteresowaniach lub wybranych witrynach. Remarketing pozostaje najskuteczniejszą formą sterowania reklamą, dzięki której można dotrzeć z komunikatem ponownie do odbiorców, którzy mieli już okazję zapoznać się z daną ofertą.
Google AdWords zapewnia dokładne sterowanie kampanią. Do dyspozycji jest wybór miejsca wyświetlania reklamy (państwa, regiony, miasta), rodzaj urządzenia (komputery stacjonarne, smartfony), na którym będzie pojawiać się dany przekaz, a także kalendarz pokazywania się komunikatów. Istnieje również możliwość samodzielnego określania i kontrolowania budżetu – płaci się tylko za kliknięcie w reklamę, a nie jej pojawienie się.
Płatne wyniki wyszukiwania Google AdWords na hasło „wycieczka do Egiptu”
Zobacz również: