SŁOWNIK SEO
W słowniku SEO wyjaśnione zostały najważniejsze pojęcia i zagadnienia związane z tematyką optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach. Słownik SEO umożliwia nie tylko poznanie fachowej terminologii, ale pozwala także lepiej zrozumieć specyfikę działań prowadzonych w branży SEO.
AdSense
AdSense (Google AdSense) - reklamy kontekstowe umieszczanie w witrynach internetowych dzięki uczestnictwu w programie partnerskim Google. Właściciel strony zarabia w modelu za każde kliknięcie (CPC) lub za każde wyświetlenie (CPM).Reklamy AdSense mogą przybierać postać grafiki, tekstu lub video. Wydawca w dowolnym momencie może sprawdzić statystyki dotyczące klikalności oraz przewidywan...
Czytaj więcej >>
AdWords
AdWords (Google AdWords) – to narzędzie reklamowe służące do promowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google.pl, w witrynach z wdrożonym silnikiem wyszukiwania Google (np. interia.pl), jak również na stronach należących do programu AdSense, czyli witrynach partnerskich Google. W pierwszym przypadku reklama może być kierowana wg zdefiniowanych fraz kluczowych, w drugim kontekstowo, demogr...
Czytaj więcej >>
Aktualizacja algorytmu
Aktualizacja algorytmu (Update) - odświeżenie lub ulepszenie mechanizmu będącego częścią algorytmu Google. Modyfikacje algorytmu mogą mieć rozmaite cele, np.: szybsze indeksowanie treści, wykluczanie z indeksu stron niskiej jakości, poprawienie wyświetlanych podpowiedzi, poprawienie uniwersalnych wyników wyszukiwania itp.
Czytaj więcej >>
Algorytm Google
Algorytm Google - ciąg formuł i procesów komputerowych, które znajdują odpowiedzi na pytania (frazy kluczowe) skierowane do wyszukiwarki. Aktualnie algorytm Google w procesie wyszukiwania bierze pod uwagę ponad setki wskaźników, dzięki którym generuje bardzo dokładne wyniki wyszukiwania. Wśród nich są takie elementy jak wyrażenia używane na stronach, aktualność treści, region z którego pada zapytanie i obecnie w m...
Czytaj więcej >>
Alt
Alt (Atrybut Alt) - znacznik w języku HTML używany do opisywania zawartości plików graficznych. Znacznik alt jest bardzo istotny, ponieważ dostarcza wyszukiwarce informacji o tematyce obrazu. Te informacje pomagają określić, który obraz najlepiej pasuje do zapytania użytkownika. W poprawnie zoptymalizowanej witrynie pod kątem SEO, każdy z plików graficznych powinien posiadać unikalny atrybut alt.
Poprawny atrybu...
Czytaj więcej >>
Anchor
Anchor (Anchor text, Kotwica, Treść linka) - zwany również treścią linka lub jego zakotwiczeniem, jest tekstem znajdującym się pomiędzy otwierającym i zamykającym znacznikiem HTML tagu <a>. Przykład anchor tekstu w kodzie HTML: <a href="http://przykladowa-strona.pl">treść tekstu kotwicy</a>. W praktyce jest to link zamieszczony w witrynie, który wyświetla się w formie ustalonego tekstu.
Przykł...
Czytaj więcej >>
Artykuł sponsorowany
Artykuł sponsorowany - reklamy w postaci publikacji promującej usługę/produkt/firmę zamieszczanej w prasie lub serwisie internetowym. W zależności od wydawcy (serwisu publikującego artykuł) może zawierać logotypy, grafikę i linki do promowanej strony. Treść artykułu ma za zadanie w bardziej lub mniej subtelny sposób promować określony produkt lub usługę. Możliwość "przemycania" linków w tematycznych artykułach spr...
Czytaj więcej >>
Atrybut alt
Atrybut alt (Alt) -jeden ze znaczników języka HTML, stosowany do opisywania grafiki. Wyszukiwarka nie jest w stanie odczytać zawartości obrazu bez znacznika alt opisującego jego zawartość. Jednym z elementów poprawnej optymalizacji strony jest nadanie plikom graficznym atrybutów alt o unikalnej treści.
Czytaj więcej >>
Atrybut nofollow
Atrybut nofollow (Nofollow) - jest to atrybut nadawany głównie linkom wychodzącym (prowadzącym do stron zewnętrznych). Stosowany jest aby nie przekazywać mocy pozycjonującej innym stronom.
Przykład atrybutu nofollow nadanego znacznikowi <a> w kodzie HTML strony:
<a href="http://www.domena-zewnetrzna.com" rel="nofollow">Więcej pod tym adresem</a>Więcej informacji odnośnie atrybutu nofollow ...
Czytaj więcej >>
Backlinks
Backlinks (Inbound links, Linki przychodzące) - Backlinki to linki prowadzące do witryny docelowej, umieszczone na innych domenach. Są istotnym czynnikiem prazy ustalaniu wyników wyszukiwania, dając lub odbierając moc domenom do których prowadzą. Są ujęte jako czynnik rankingowy w algorytmach Google i Bing
Czytaj więcej >>
Ban
Ban (Ban od Google) - usunięcie z wyników wyszukiwania Google danej domeny/strony internetowej za działania niezgodne z wskazówkami dla webmasterów. Witryna może otrzymać bana za działania onsite, np.:automatyczne generowanie treści nie posiadających sensu,
maskowanie,
kopiowanie treści z innych witryn,oraz offsite, np.:stosowanie systemów wymiany linków,
tworzenie sieci linków niskiej jakości....
Czytaj więcej >>
BHS
BHS (Black Hat SEO) - potoczna nazwa dla działań pozycjonerskich prowadzonych niezgodnie ze wskazówkami dla webmasterów Google. Działania BHS są często skuteczne ale mogą przynieść reakcję ze strony Google w postaci filtra lub bana. Prowadzenie działań BHS jest złą praktyką w długotrwałej strategii budowania obecności stron klientów wysoko w wynikach wyszukiwania.
Przykład jednej z praktyk BHS – upychanie słów ...
Czytaj więcej >>
Black Hat SEO
Black Hat SEO (BHS) - zespół praktyk mających na celu osiągnięcie wysokich pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, które są niezgodne ze wskazówkami dla webmasterów Google. Można przyjąć, że efekty działań Black Hat SEO są szybkie, jednak krótkotrwałe - dlatego też stosowanie takich praktyk jest niezalecane w budowaniu widoczności witryn Klientów. Efektem stosowania działań Black Hat SEO może być kara ręczna(fil...
Czytaj więcej >>
Blog
Blog – rodzaj internetowego dziennika, prowadzonego przez regularne publikowanie wpisów tematycznych. Blogowanie przybiera rozmaite formy, począwszy od blogów o charakterze osobistym, poprzez blogi branżowe, na których pojawią się specjalistyczne, w pełni merytoryczne treści. Głównym celem prowadzenia bloga jest pozyskanie lojalnej, powracającej publiczności, która na bieżąco śledzi wpisy, a także wchodzi w intera...
Czytaj więcej >>
Bot
Bot (Pająk, Robot wyszukiwarki, Crawler, Googlebot) - określenie stosowane dla robotów wyszukiwarek internetowych, a więc specjalnych programów, których celem jest wyszukiwanie, odczytywanie i indeksowanie stron internetowych.Najważniejsze roboty wykorzystywane przez Google
Czytaj więcej >>
Breadcrumbs
Breadcrumbs - forma nawigacji używana na stronach internetowych, której celem jest umożliwienie użytkownikowi śledzenie aktualnej lokalizacji w obrębie witryny. Breadcrumbs najczęściej zlokalizowane są poziomo u góry strony. Odzwierciedlają strukturę serwisu linkując do nadrzędnych podstron witryny..W SEO stanowią pozytywny aspekt linkowania wewnętrznego i warto je stosować.
Przykład zastosowania nawigacji breadc...
Czytaj więcej >>
Buyer persona
Buyer persona – pojedynczy reprezentant grupy docelowej, szczegółowo wyodrębniona postać, będąca modelową wizualizacją kupującego.Wyznaczenie person kampanii jest niezwykle istotnym czynnikiem, służącym lepszemu zrozumieniu potrzeb odbiorców. Poznanie kupującego umożliwia wytyczenie kierunku kampanii, jak również dobranie takich narzędzi reklamowych, które będą skutecznie przemawiać do grupy docelowej.Profil kupuj...
Czytaj więcej >>
Cache wyszukiwarki
Cache wyszukiwarki(Google cache, Pamięć podręczna wyszukiwarki) – zapisana ostatnia kopia danej strony, odwiedzonej przez robota wyszukiwarki. Używając polecania cache:domena.pl możemy sprawdzić datę zapisanie ostatniej kopii.
Czytaj więcej >>
Caffeine
Caffeine (Google Caffeine) -system indeksowania treści podstron internetowych wprowadzony przez Google na początku czerwca 2010 roku. Zmiana algorytmu dotyczyła szybkości indeksowania nowych witryn i podstron. Nowe informacje trafiały do indeksu wyszukiwarki znacznie szybciej, niż przed zmianą silnika. W rezultacie wyniki wyszukiwania stały się świeższe o ponad 50%.
Różnica między Caffeine a starym systemem indek...
Czytaj więcej >>
Canonical
Canonical - atrybut Google stosowany w celu określenia preferowanego adresu URL. W sytuacji kiedy różne adresy url (podstrony) danej witryny prezentują te same treści (np. wyniki filtrowania), zaleca się ustalenie preferowanego adresu, który ma być widoczny dla wyszukiwarki. Każda z podstron z powieloną treścią powinna zawierać w sekcji <head> atrybut kanoniczny wskazujący główną podstronę.
Przykład atrybut...
Czytaj więcej >>
Case study
Case study – potocznie: kejs; studium przypadku to metoda prezentacji, opierająca się na opisie pojedynczego zdarzenia, która pozwala odbiorcom wyciągać wnioski co do jego przyczyn i osiągniętych rezultatów. Kejsy są wykorzystywane do przedstawienia kompetencji firmy w danym obszarze jej działalności oraz edukowania klientów.Analiza przypadku jest doskonałym sposobem pokazania korzyści, jakie potencjalny klient mo...
Czytaj więcej >>
Click Through Rate
Click Through Rate (CTR) - po polsku współczynnik klikalności, określający procentową relację liczby kliknięć na wyszukiwane słowo kluczowe do liczby wyświetleń strony lub reklamy.
Czytaj więcej >>
Cloaking
Cloaking- jedna z metod Black Hat SEO polegająca na generowaniu robotom Google (oraz innym crawlerom) odmiennej treści od tej prezentowanej użytkownikowi. Działanie opiera się na sprawdzeniu adresu IP osoby żądającej strony lub sprawdzenia nagłówka "user agent". Służy do oszukania wyszukiwarki i uzyskania wyższego rankingu, niż jest możliwy bez niego.Zobacz również Doorway Page.
Czytaj więcej >>
Content
Content - pojęcie odnoszące się do zawartości całej strony internetowej, głównie: treści, tytuły, metatagi, pliki graficzne, również infografiki czy strumienie video. Contentem można nazwać wszystkie elementy zawarte i widoczne na stronie internetowej. W procesie budowania pozycji witryny w wyszukiwarce niezwykle istotny jest unikalny content. Skopiowane treści negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony i utrudn...
Czytaj więcej >>
Content marketing
Content marketing- strategia polegająca na pozyskiwaniu Klientów i budowaniu wizerunku eksperta poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści (np. artykuły, poradniki, infografiki, branżowe raporty), które mają na celu zainteresować określoną grupę odbiorców. Content marketing jest coraz częściej wykorzystywany w procesie budowania pozycji witryny w wyszukiwarkach, dzięki możliwości zamieszczenia w publik...
Czytaj więcej >>
Crawler
Crawler (Pająk, Bot, Robot wyszukiwarki, Googlebot) - program komputerowy używany przez wyszukiwarki internetowe, służący do automatycznego odnajdowania oraz odczytywania zawartości i indeksowania stron internetowych w całej sieci. Najpopularniejszym robotem wyszukiwarek internetowych jest Googlebot.Poszczególne roboty internetowe używane przez Google
Czytaj więcej >>
CTR
CTR (Click Through Rate) - współczynnik klikalności, określający procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. W przypadku wyników płatnych oraz wyników naturalnych określa kilkalność danego linka do strony dla frazy kluczowej.Przykład wskaźników CTR dla fraz kluczowych dla wejść z wyników naturalnych w narzędziu Google Webmaster Tools.
Czytaj więcej >>
Dane strukturalne
Dane strukturalne - są to specjalne znaczniki umieszczane na stronach internetowych służące do opisania ich zawartości w formie zrozumiałej dla wyszukiwarek. Dzięki umieszczeniu danych strukturalnych roboty internetowe dowiadują się jaki dokładnie rodzaj treści znajduje się w określonych częściach strony. W przypadku wyszukiwarki Google umożliwia to wyświetlanie dodatkowych informacji w rezultatach wyszukiwania po...
Czytaj więcej >>
Data Center
Data Center (DC) - centrum danych to miejsce, w którym zgromadzone są komputery mające za zadanie zbieranie i przetwarzanie danych. Google ma zlokalizowane Data Center w wielu miejscach na świecie. Wyniki wyszukiwania z różnych DC mogą się od siebie różnic. Wynika to z kwestii technicznych - przesyłanie danych między serwerami następuje z opóźnieniem czasowym. Kiedy na serwerze A dane są zaktualizowane, na serwerz...
Czytaj więcej >>
DC
DC (Data Center) - Zbiorcze miejsce ulokowania komputerów zbierającym oraz przetwarzającym. DC Googla są ulokowane w różnych miejscach na świecie, co powoduje różnice w wynikach wyszukiwania w zależności od różnic czasowych w przesyle danych między serwerami. Po włączeniu przeglądarki zostajemy połączeni z najbliżej dostępnym DC.
Czytaj więcej >>
Deep link
Deep link (Link do podstrony) - dosłownie głębokie linkowanie - polega na umieszczeniu linku na stronie internetowej do innej witryny, gdzie link prowadzi do wewnętrznej podstrony, nie zaś do strony głównej. Głęboki link wskazuje podstronę innego serwisu internetowego, a nie bezpośrednio stronę główną.
Czytaj więcej >>
Depozycjonowanie
Depozycjonowanie (Negative SEO) - to wszelkie działania mające na celu obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania wybranej domeny lub poszczególnych podstron poprzez stosowanie wobec konkurencji technik niedozwolonych przez najbardziej popularne wyszukiwarki lub poprzez pozycjonowanie innych serwisów mając na celu zwiększenie ich pozycji na określone zapytanie kosztem podstrony depozycjonowanej.
Czytaj więcej >>
Długi ogon
Długi ogon (Long tail) - jest to określenie dla rozbudowanych, wielowyrazowych fraz kluczowych posiadających niezbyt dużą liczbę wyszukiwań. Widoczność w wynikach wyszukiwania dla dużej liczby fraz z długiego ogona może jednak generować znaczy ruch na stronie. Ponadto frazy typu long tail charakteryzują się współczynnikiem konwersji znacznie wyższym niż popularne, ogólne frazy. Wysoki poziom ruchu organicznego z f...
Czytaj więcej >>
Dofollow
Dofollow - atrybut nadawany linkom stanowiący cenną informację dla robotów indeksujących strony internetowe. Google za pośrednictwem linków nieoznaczonych atrybutem "nofollow" przekazuje PageRank oraz anchor, co bezpośrednio wpływa na pozycję linkowanej witryny w wyszukiwarce.
Przykład kodu HTML oznaczającego link przekazujący PageRank:
<a href="http://www.adres-strony.pl/" >treść tekstu kotwicy</a>
Czytaj więcej >>
Domain age
Domain age (Wiek domeny) - jest to czas jaki upłynął od chwili pierwszego zarejestrowania domeny. Wiek domeny uznaje się za jeden z czynników rankingowych algorytmu Google decydującego o pozycji danej stron w wynikach wyszukiwania. Im jest on większy tym lepsza jest ocena Google i większe szanse uzyskiwania wysokich pozycji.Domain age sprawdzić można na stronie http://whois.domaintools.com
Czytaj więcej >>
Doorway page
Doorway Page (Strona przejściowa, Jump Page) - jedna z metod Black Hat SEO mająca na celu pozyskanie ruchu z wyszukiwarek. Polega na stworzeniu witryny internetowej i wypozycjonowaniu jej na wybrane frazy kluczowe za pomocną technik niezgodnych z wskazówkami dla webmasterów Google. Użytkownik odwiedzający Doorway Page zostaje automatycznie przekierowany na stronę docelową Klienta. Budowa Doorway Pages stale ewoluu...
Czytaj więcej >>
Duplicate content
Duplicate content (powielanie treści) – zjawisko polegające na tworzeniu identycznych bloków tekstu w obrębie jednej lub wielu domen. Możemy wyróżnić dwa rodzaje powielania treści:W obrębie jednej witryny – powodów może być kilka:brak stosowania adresów kanonicznych,
brak przekierowań 301 – warto ustalić czy strona będzie wyświetlana z „www” czy bez.
Specyfika systemu CMS – w przypadku niektórych ...
Czytaj więcej >>
Dynamic content
Dynamic content (Dynamiczna treść) – treść ulegająca zmianie w zależności od zmieniających się czynników, przy czym adres domeny pozostaje cały czas taki sam. Jednym z przykładów dynamicznej treści jest stosowanie różnych wersji językowych w sytuacji gdy adres URL pozostaje bez zmian.
Czytaj więcej >>
Dynamiczna treść
Dynamic content (Dynamiczna treść) – treść, która zmienia się w witrynie bez zmiany adresu domeny. Stosowanie różnych wersji językowych strony bez zmiany adresu url to typowy przykład.
Czytaj więcej >>
Działania ręczne
Działania ręczne (Kara ręczna) – rodzaj interwencji pracowników wyszukiwarki w przypadku wykrycia nienaturalnego linkowania witryny, prezentowany w narzędziu Google Webmaster Tools. Informacja o tym fakcie znajduje się w zakładce „Ruch związany z wyszukiwaniem” -> „Działania ręczne”. Jeśli na stronę nie został nałożony filtr ręczny wówczas powinien pojawić się następujący komunikat:W przypadku nałożen...
Czytaj więcej >>
Ebook
Ebook – internetowa książka; publikacja elektroniczna, będąca zbiorem wiedzy na dany temat. Ebooki łączą tekst z materiałami multimedialnymi w postaci obrazów, filmów, infografik czy podcastów. Cechują się bogatą szatą graficzną, która obok tematu i wartości merytorycznej, ma pozyskiwać uwagę czytelników.Głównym celem content marketingowym tworzenia ebooków jest edukowanie klientów. W ten sposób marka dba o autory...
Czytaj więcej >>
Exact-match anchor
Exact-match anchor – rodzaj anchora, w którym zawarta jest fraza kluczowa pozycjonowanej strony. Fraza kluczowa użyta jako treść linku wskazuje wyszukiwarkom, że jest ona ważna w treści tej konkretnej podstrony.Używanie anchora exact-match musi odbywać się w sposób rozważny, ponieważ jego nadmierna ilość może sugerować robotom Google, że właściciel strony próbuje manipulować wynikami wyszukiwania, za co mo...
Czytaj więcej >>
External links
External links - termin oznaczający linki w serwisie prowadzące do zewnętrznych witryn. O ile nie posiadają atrybutu "nofollow", linki wychodzące przekazują moc pozycjonującą zewnętrznym stronom.
Czytaj więcej >>
Farma linków
Farma linków (Link farm) - grupa schematycznych i wzajemnie linkujących do siebie stron, najczęściej niskiej jakości. Ich używanie prowadzi bardzo często do otrzymania od Google kary ręcznej w postaci filtru.
Czytaj więcej >>
Featured snippets
Featured snippets - to angielska nazwa dla "polecanych fragmentów z odpowiedzią" wyświetlanych w rezultatach wyszukiwania Google. W ramach featured snippets prezentowane są fragmenty odpowiedzi, gdy wyszukiwanie użytkownika ma formę pytania. Odpowiedzi pobierane są z wybranej przez Google witryny i wyświetlane na samej górze listy wyników naturalnych, w specjalnym bloku nazywanym Answer Box. Oprócz części odpowied...
Czytaj więcej >>
Filtr
Filtr – rodzaj kary nakładanej przez Google, w przypadku stosowania nieetycznych technik pozycjonowania w celu manipulacji wynikami wyszukiwania. Efektem nałożenia filtru jest spadek pozycji strony na wybrane frazy kluczowe lub całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwania. Istnieją dwa rodzaje filtrów nakładanych przez Google – filtr ręczny oraz filtr algorytmiczny.
Czytaj więcej >>
Filtr algorytmiczny
Filtr algorytmiczny – kara nałożona na stronę przez algorytm wyszukiwarki. Aby sprawdzić czy strona posiada nałożony filtr algorytmiczny należy dokładnie przeanalizować statystyki strony. Moment nałożenia filtru niesie za sobą gwałtowny spadek odwiedzin oraz liczby fraz znajdujących się w TOP10 wyników wyszukiwania. W pierwszej kolejności należy przeanalizować linkowane frazy w ramach działań SEO, brak widoczności...
Czytaj więcej >>
Filtr ręczny
Filtr ręczny – rodzaj filtru charakteryzujący się pojawieniem powiadomienia w Google Webmaster Tools, zatem jego zdiagnozowanie jest dużo łatwiejsze niż w przypadku filtru algorytmicznego. W powiadomieniu znajdziemy informację o tym czy filtr został nałożony na całość czy tylko część witryny oraz o tym jaki jest powód nałożenia kary.Aby zdjąć filtr ręczny należy postępować według wskazówek Google dotyczą...
Czytaj więcej >>
Footer link
Footer link – link umieszczany w dolnej części strony - tzw. „stopce”. Mogą to być linki prowadzące do konkretnych kategorii na stronie (w formie menu) jak i do serwisów zewnętrznych.
Czytaj więcej >>
Frazy kluczowe
Frazy kluczowe – (Słowa kluczowe, Keywords) to logiczny ciąg znaków ujmujący istotę danego zagadnienia, który stosowany jest w wyszukiwaniu informacji. Słowa kluczowe mogą być określeniem zawierającym kilka wyrazów języka np. turystyka górska. W SEO słowa kluczowe odnoszą się przede wszystkim do haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych.Po wpisaniu hasła „pozycjonowanie stron” w wyszu...
Czytaj więcej >>
Fresh Site Bonus
Fresh Site Bonus (FSB) – według wielu specjalistów SEO wyszukiwarka Google premiuje nowopowstałe strony internetowe, dzięki czemu przez pewien czas pojawia się ona wysoko w wynikach wyszukiwania. Po upływie kilku dni lub tygodni strona plasuje się na wypracowanej pozycji. Ważne jest aby w czasie trwania FSB prowadzić działania pozycjonujące, które pozwolą na utrzymanie dobrych efektów nawet po skończonym okresie ...
Czytaj więcej >>
FSB
FSB (Fresh Site Bonus) – teoria, wedle której każda nowa witryna jest promowana przez Google specjalnym bonusem, umożliwiającym jej pojawianie się wysoko w wynikach wyszukiwania przez pewien czas. Prowadzenie działań SEO w tym czasie może spowodować zdobycie tych pozycji na bardziej trwały okres
Czytaj więcej >>
Geolokalizacja
Geolokalizacja (Geotargeting) – prezentowania użytkownikowi lokalnych wyników zapytania, ustalanych za pomocą lokalizacji jego adresu IP
Czytaj więcej >>
Geotargeting
Geotargeting (Geolokalizacja) – ustalanie miejsca obecności internauty na podstawie adresu IP w celu zaprezentowania lokalnych wyników wyszukiwania.
Czytaj więcej >>
Google Adsense
Google AdSense – program partnerski Google, który pozwala na umieszczanie reklam kontekstowych na stronach internetowych. W zależności od typu reklamy, właściciel strony zarabia na liczbie jej wyświetleń (CPM) lub każdym kliknięciu (CPC), dlatego ważne jest aby uzyskać jak najlepszy wskaźnik klikalności (CTR).Reklamy w programie partnerskim AdSense mogą być wyświetlane jako tekst, grafika, animacja lub fi...
Czytaj więcej >>
Google Adwords
Google AdWords – to internetowa platforma reklamowa, dzięki której istnieje możliwość dotarcia z reklamami do odbiorców dokładnie w chwili, gdy są zainteresowani promowanymi produktami bądź usługami. System pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google i na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense. Reklamy sprzedawane są w modelu CPC (ang. cost per click – koszt za ...
Czytaj więcej >>
Google Analytics
Google Analytics (w skrócie GA) – to narzędzie analityczne firmy Google, które służy do monitorowania ruchu na stronach www i jego analizy pod kątem sporej liczby metryk. Jedną z największych zalet jest możliwość konfiguracji modułu eCommerce służącego do pobierania danych sprzedażowych dla sklepów internetowych. Aby móc z niego korzystać, należy posiadać konto Google na Gmail, zarejestrować się w usłudze i umieśc...
Czytaj więcej >>
Google bomb
Google Bomb – zjawisko masowego linkowania domeny na frazy niepowiązane z zawartością strony. Często jest to zrobione w celu humorystycznym lub oczerniającym wizerunek osób publicznych. W Polsce, jeden z kilku przykładów efektu Google bomb miał miejsce w roku 2010. Wówczas po wpisaniu słowa „kłamca” na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania pojawiał się odnośnik do strony opisującej postać Donalda Tuska na Wiki...
Czytaj więcej >>
Google cache
Google cache (Cache wyszukiwarki, Pamięć podręczna wyszukiwarki) – ostatnia kopia strony, którą odwiedził robot wyszukiwarki. Aby sprawdzić jak wyglądała strona podczas ostatniej wizyty robota i kiedy ona nastąpiła należy skorzystać z polecenia "cache:domena.pl".
Czytaj więcej >>
Google Caffeine
Google Caffeine (Caffeine) - W czerwcu 2010 roku Google zmienił algorytm odpowiadający za indeksowanie stron internetowych, znacznie przyśpieszając proces. Nowy system indeksowania został nazwany Google Caffeine. Róznica między starym sposobem indeksowania a Google Caffeine polegała na zlikwidowaniu indeksowania warstwami, gdzie niektóre treścu były indeksowane szybciej niż pozostałe. Caffeine bezustannie analizuj...
Czytaj więcej >>
Google dance
Google dance - Zjawisko polegające na prezentacji różnych wyników wyszukiwania dla tych samych fraz kluczowej, spowodowane opóźnieniem aktualizacji danych w Data Center. Poszczególne DC są aktualizowane z różną szybkością i częstotliwości. W związku z powyższym użytkownik może otrzymać inne rezultaty nawet wpisując zapytania do Google z tego samego komputera kilkukrotnie pod rząd.
Czytaj więcej >>
Google Panda
Google Panda (Panda, Panda Update) – algorytm stworzony w celu zwalczania serwisów o niskiej jakości, posiadających treści skopiowane, mało wartościowe i nieprzydatne. Panda ogranicza widoczność takich witryn w wynikach wyszukiwania, natomiast poprawia pozycje stron mających unikalne i obszerne treści. Algorytm Google Panda wdrożony został w lutym 2011 r. W kolejnych miesiącach przechodził on bardzo wiele aktuali...
Czytaj więcej >>
Google Pingwin
Google Pingwin (Pingwin) - to algorytm wykorzystywany przez Google do ograniczania widoczności w wynikach wyszukiwania stron łamiących wytyczne jakościowe, przed wszystkim w zakresie zabronionych sposobów pozyskiwania linków. Wprowadzenie pierwszej wersji algorytmu Google Pingwin nastąpiło w kwietniu 2012r.
Czytaj więcej >>
Google Search Console
Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools lub Narzędzia dla Webmasterów) - to zestaw darmowych narzędzi stworzonych dla właścicieli witryn internetowych pomagających dbać o pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Możemy tam sprawdzić status naszej witryny w Google, analizować statystyki wejść z wyników organicznych oraz przeglądać większość informacji o organicznych frazach kluczowych, które w narzędz...
Czytaj więcej >>
Google Webmaster Tools
Google Webmaster Tools (Narzędzia dla Webmasterów) to dawna nazwa stosowana dla narzędzia obecnie nazywanego Google Search Console. Zmiana nazwy nastąpiła 21 maja 2015 r.
Czytaj więcej >>
Googlebot
Googlebot (Pająk, Bot, Crawler, Robot wyszukiwarki) - jest to program komputerowy wykorzystywany przez Google, którego zadaniem jest automatyczne odnajdywanie, analizowanie oraz indeksowanie witryn w sieci internetowej. Wykrywa on zarówno nowe jak i zaktualizowane strony www. Googlebot podąża za linkami znajdującymi się w serwisach, docierając dzięki temu do kolejnych nowych stron.
Czytaj więcej >>
Graf wiedzy
Graf wiedzy – jest to system uruchomiony przez Google w 2012 r. pozwalający zrozumieć fakty na temat ludzi, miejsc, rzeczy, zagadnień oraz w jaki sposób są one ze sobą powiązane. Graf wiedzy (ang. Knowledge graph) jest wykorzystywany zarówno na potrzeby wewnętrzne Google, jak również do prezentowania dodatkowych, bardziej dokładnych i trafnych wyników wyszukiwania. Grafy wiedzy wyświetlane w rezultatach Google prz...
Czytaj więcej >>
Grupa docelowa
Grupa docelowa - odbiorcy, do których skierowany jest komunikat reklamowy, wybrani zgodnie z uwarunkowaniami psychospołecznymi i demograficznymi. Określenie grupy docelowej pomaga precyzyjnie kierować kampanię i docierać do potencjalnych klientów. Pomocne jest również przy doborze formy i typu komunikatu reklamowego.Im węższa grupa docelowa, tym skuteczniejsza kampania. O potencjalnym kliencie powinno się myśleć j...
Czytaj więcej >>
Guest blogging
Guest blogging - publikacja atrakcyjnych, również pod kątem SEO, treści na serwisach blogowych. Wpisy takie z reguły są bezpłatne, choć można spotkać również płatnych wydawców. Posty wraz z linkiem do naszej strony dodawane są najczęściej na blogach tematycznych wysokiej jakości, które przenoszą znaczącą część mocy pozycjonującej (link juice). Ze względu na skalę zjawiska wykorzystywanego także przez spamerów wpis...
Czytaj więcej >>
GWT
GWT (Google Webmaster Tools, Narzędzia dla Webmasterów) - darmowe narzędzie Google, dedykowanie dla właścicieli witryn internetowych. Umożliwia sprawdzenia statusu strony w wynikach wyszukiwania, analizie linków przychodzących i wychodzących, informacje o frazach kluczowych bez ograniczeń "non provided". Wskazuje też błędy indeksacji strony.W maju 2015 r. nastąpiła zmiana nazwy narzędzia na Google Search Console.
Czytaj więcej >>
Hiperłącze
Hiperłącze (Link) – odnośnik do innej witryny, który wyświetla ją po kliknięciu. Z punktu widzenia SEO, algorytm Google bazuje na linkach jako na systemie oceniania stron - im z bardziej zaufanych witryn prowadzą, tym bardziej są znaczące dla naszej strony z punktu widzenia wyników wyszukiwania.
Czytaj więcej >>
HTTPS
HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) – szyfrowany odpowiednik protokołu HTTP, dzięki czemu jest bezpieczniejszy. Przesyłane dane między przeglądarką internetową na komputerze użytkownika a serwerem strony internetowej są szyfrowane z pomocą protokołu SSL lub protokołu TLS. HTTPS jest używany na wielu stronach, m.in. do zabezpieczenia transakcji na stronach bankowości internetowej. To także jeden z czynników ...
Czytaj więcej >>
In-person event
In-person event - bezpośrednie spotkanie z grupą docelową o charakterze szkoleniowym bądź informacyjnym, spełniające jednocześnie cele marketingowe takie jak budowanie świadomości marki czy nawiązywanie bliższych relacji z klientem.Eventy są doskonałą alternatywą dla webinariów czy webcastów. Kontakt poza Siecią, w realnym świecie, zbliża ludzi, pozwala im na lepsze poznanie. To doskonały sposób zacieśnienia więzi...
Czytaj więcej >>
Inbound Links
Inbound links (Backlinks, Linki przychodzące) - są ta linki wychodzące, czyli umieszczane na zewnętrznych witrynach i odsyłające do strony docelowej. Algorytm Google jest zbudowany dookoła linków, traktując je jako jeden z głównych czynników rankujących strony internetowe w organicznych wynikach wyszukiwania.
Czytaj więcej >>
Indeks wyszukiwarki
Indeks wyszukiwarki - jest to baza danych wyszukiwarki internetowej zawierająca najważniejsze informacje zebrane przez roboty. Kiedy użytkownik wpisze pożądaną frazę w wyszukiwarce, algorytm wyszukiwarki przedstawi mu jak najbardziej trafne wyniki wyszukania bazując na aktualnym indeksie.
Czytaj więcej >>
Infografika
Infografika – informacja graficzna przedstawiona w prosty i zrozumiały dla odbiorcy sposób, jednocześnie będąca ciekawym, przyciągającym uwagę ujęciem tematu. Infografiki systematyzują graficznie dane. Wykorzystują obrazy, diagramy, mapy w celu przedstawienia wzajemnych relacji i struktur między prezentowanym materiałem.Infografiki tworzy się w różnych celach, wśród najważniejszych należy jednak wymienić edukowani...
Czytaj więcej >>
Informacja prasowa
Informacja prasowa – notka przekazywana mediom w celu informowania o najnowszych działaniach firmy: nowych publikacjach, badaniach, zmianach w produktach i usługach, zmianach personalnych na szczeblach kadrowych itp.Obecność w mediach jest odbierana przez użytkowników jako swoistego rodzaju wyróżnienie. To pokazanie firmy szerszemu gronu odbiorców i budowanie pozycji rynkowej. Z tego powodu notki często są wykorzy...
Czytaj więcej >>
Internal links
Internal links (Linkowanie wewnętrzne) - pod tym pojęciem rozumiane są linki prowadzące do innych podstron serwisu znajdujących się na tej samej domenie. Architektura odnośników wewnętrznych w ramach serwisu nazywana jest linkowaniem wewnętrznym. Jego prawidłowa budowa nie tylko poprawia użyteczność danej witryny, ale może również przyczynić się do poprawy jej widoczności na listach rezultatów wyszukiwarek interne...
Czytaj więcej >>
JSON-LD
JSON-LD - jest to jeden z formatów danych strukturalnych, które są wykorzystywane przez Google i inne wyszukiwarki w celu bardziej trafnego zrozumienia zawartości stron internetowych.
Dane w standardzie JSON-LD umieszczane są w kodzie strony w formie zapisu JavaScript umieszczonego w tagu <script>. Może być on umiejscowiony zarówno w nagłówku strony <head>, jak i w sekcji <body>. Oznaczenia w fo...
Czytaj więcej >>
Jump Page
Jump Page (Strona przejściowa, Doorway Page) - jedna z metod Black Hat SEO służąca do pozyskania ruchu z wyszukiwarek. Polega na stworzeniu strony internetowej i wypozycjonowaniu jej na wybrane frazy kluczowe przy użyciu technik niezgodnych z wskazówkami dla webmasterów Google. Użytkownik odwiedzający taką stronę zostaje automatycznie przekierowany na stronę, niekoniecznie zgodną z jego zainteresowaniami. Budowa J...
Czytaj więcej >>
Kara ręczna
Kara ręczna (Działania ręczne) – w przypadku wykrycia, że dana witryna jest niezgodna ze wskazówkami Google dla webmasterów, pracownicy wyszukiwarki interweniują nakładając karę ręczną. Fakt istnienia kary sprawdzić można w Google Search Console, w zakładce "Działania ręczne". Podejmowane mogą być one m.in. w następujących przypadkach:
- wykryto nienaturalne linki prowadzące do witryny,
- na stronie znajduje się...
Czytaj więcej >>
Karty rozszerzone
Karty rozszerzone – jeden z rodzajów wyników wyszukiwania Google, przedstawiany na urządzeniach mobilnych, wyróżniający się dużymi obrazkami. Karty rozszerzone (ang. Rich cards) wyświetlane mogą być jako pojedyncze rezultaty lub w formie „karuzeli” wyników przesuwanych w lewo i w prawo.Różne formy rezultatów wyszukiwania Google
Szczegółowe informacje na temat kart rozszerzonych, w tym ich wdrażania znaleźć mo...
Czytaj więcej >>
Katalog stron
Katalog stron (Web directory) - strona internetowa podzielona na kategorie tematyczne, na której znajdują się linki do innych stron wraz z opisem ich zawartości. Katalogi możemy podzielić na niszowe katalogi tematyczne lub ogólne zawierające w sobie wewnętrzny podział na kategorie. W Polsce katalogi straciły na wartości ze względu na ich nagminne tworzenie wyłącznie pod SEO,. Istnieje nadal spora liczba jakościow...
Czytaj więcej >>
Katalogowanie
Katalogowanie - w nomenklaturze SEO jest to dodawanie strony internetowej do wielu katalogów w celu uzyskania linków zwrotnych. W procesie katalogowania używamy unikalnych opisów strony oraz dodajemy tytuł, który przeważnie jest anchorem naszego linku. Witrynę należy dodawać jedynie do wartościowych, moderowanych katalogów. W praktyce wielu pozycjonerów dodaje strony do bardzo wielu katalogów niskiej jakości, co n...
Czytaj więcej >>
Keyword density
Keyword density (Nasycenie fraz kluczowych) - procentowa wartość nasycenia słów kluczowych na podstronie względem reszty treści na tejże stronie. Ze względu na rozwój wyszukiwarek i ich coraz bardziej zaawansowane analizowanie treści, w tym rozpoznawanie synonimów czy odmian fraz jest to przestarzały sposób na optymalizację treści na stronie pod kątem SEO.
Czytaj więcej >>
Keyword stuffing
Keyword stuffing - niezgodna z wytycznymi Google technika nadmiernego „upychania” słów kluczowych w treści podstrony w celu uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukania. Technika stosowana nagminnie przez webmasterów, eliminowana przez kary ręczne od Google oraz update algorytmu.
Czytaj więcej >>
Keywords
Keywords – (Frazy kluczowe, Słowa kluczowe) to wyraz lub grupa wyrazów, których używa się w procesie wyszukiwania informacji w wyszukiwarkach internetowych. Zazwyczaj określenia te służą do opisania znaczenia poszukiwanego zagadnienia. W SEO słowa kluczowe odnoszą się przede wszystkim do haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych.Po wpisaniu hasła „content marketing” w wyszukiwarce wyś...
Czytaj więcej >>
Kotwica
Kotwica (Anchor, Treść linka) - zwana również anchorem lub treścią linka, jest to tekst umieszczony pomiędzy znakami <a> kodu HTML. Link umieszczony pomiędzy tymi znacznikami wyświetla się w formie ustalonego tekstu.
Czytaj więcej >>
Landing page
Landing page (Strona docelowa, Podstrona) - Dosłownie „strona lądowania”. Strona docelowa w kampaniach reklamowych i oznacza adres URL, do którego kierujemy użytkownika z kampanii PPC/SEO lub innych działań marketingowych.
Czytaj więcej >>
Link
Link (Hiperłącze) – odnośnik, który po kliknięciu go przez użytkownika, przy pomocy protokołu http lub https, przenosi na docelową witrynę. Obecny algorytm Google bazuje w dużej mierze na analizie linków między witrynami. Link możemy porównać do referencji lub oceny – jeśli referencji jest dużo i są wystawione przez zaufane osoby (w tym przypadku witryny), wówczas Google ocenia daną witrynę lepiej w wynikach wyszu...
Czytaj więcej >>
Link baiting
Link baiting - Jest to metoda zdobywania jakościowych linków bez konieczności płacenia za nie. Najczęściej oznacza tworzenie interesujących i praktycznych zasobów takich jak: infografiki, widgety, darmowe skórki, poradniki oraz testy, które są w sposób naturalny linkowane przez Internautów.
Czytaj więcej >>
Link building
Link building (Linkowanie) - Szeroko rozumiane działania mające na celu zwiększenie liczby linków przychodzących do strony. Link ma na celu przeniesienie mocy strony źródłowej na stronę docelową. Jednymi z najpopularniejszych typów linków dochodzących są: linki z forów, komentarze, wpisy w katalogach, posty na blogach, zaplecza.
Czytaj więcej >>
Link do podstrony
Link do podstrony (Deep link) - Jest to link prowadzący do podstrony wewnętrznej, a nie strony głównej danego serwisu i umieszczony na innej stronie, z której chcemy linkować
Czytaj więcej >>
Link farm
Link farm (Farma linków) - grupa stron, często tworzona w sposób automatyczny, która w sposób masowy wzajemnie do siebie linkuje. Tworzenie i używanie farm linków często prowadzi do otrzymania kary ręcznej od Google za nienaturalne linki.
Czytaj więcej >>
Link profile
Link profile (Profil linków) - zestawienie wszystkich linków prowadzących do naszej witryny. Profil linków możemy badać szczegółowo zwracając uwagę między innymi na::
- typ źródła linków (fora, publikacje internetowe, wpisy do katalogów),
- rozkład zakotwiczeń linków
- typ linku (tekstowy, graficzny, site-wide itd.),
- rodzaj linków (standardowy, nofollow),
- itp.
Czytaj więcej >>
Link title
Link title (Tytuł linka) - atrybut link title według w3.org oferuje dodatkowe informacje na temat linku. Tytuł linku nie ma bezpośrednio wpływu na pozycje w wyszukiwarce. Tytułem należy się posiłkować jeśli anchor nie przekazuje wszystkich informacji dla użytkownika lub są one niekompletne.
Czytaj więcej >>
Linki bezpośrednie
Linki bezpośrednie - Link kierujący bezpośrednio do witryny docelowej, który może wpływać na jej pozycję w wynikach wyszukiwarkach pod warunkiem braku atrybutu nofollow. W przypadku linka bezpośredniego nie jest używane przekierowanie 301 lub przekierowanie 302
Czytaj więcej >>
Linki naturalne
Linki naturalne - Linki, które zostały dodane bezinteresownie przez Internautów, bez udziału webmastera domeny linkowanej. Linki te bardzo często występują w postaci generycznych słów („kliknij tutaj”, „na stronie”, „tutaj” ), fraz brandowych lub ich formą jest aktywny adres url.
Czytaj więcej >>
Linki płatne
Linki płatne (Linki sponsorowane, Ruch płatny) - są to różnego typu reklamy umieszczane głównie na stronach rezultatów wyszukiwania największych wyszukiwarek internetowych. Przykładami są reklamy Google AdWords czy Bing Ads. Linki płatne zamieszczane mogą być także w innych serwisach, chociażby należących do sieci reklamowej Google AdSense.
Płatne linki należą do jednych z najbardziej efektywnych narzędzi marketi...
Czytaj więcej >>
Linki pośrednie
Linki pośrednie - odnośniki, które przenoszą użytkownika do innej strony docelowej wykorzystując przekierowanie 301 lub przekierowanie 302 w celu doprowadzenia Internauty oraz robotów wyszukiwarek do pożądanej witryny przeprowadzając ich najpierw przez własną domenę.
Przykładem firmy szeroko stosującej linki pośrednie jest serwis Bitly umożliwiający zastępowanie hiperłączy ich krótszymi odpowiednikami.
Czytaj więcej >>
Linki przychodzące
Linki przychodzące (Inbound Links, Backlinks) to odnośniki umieszczone na innych domenach niż strona, do której odsyłają. Stanowią one istotny czynnik brany pod uwagę przy ustalaniu mocy i popularności witryny pod względem linków mających negatywny lub pozytywny wpływ na osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania najbardziej popularnych wyszukiwarek internetowych, takich jak Google oraz Bing.
Czytaj więcej >>
Linki sponsorowane
Linki sponsorowane (Linki płatne, Ruch płatny) - wszelkiego rodzaju płatne reklamy tekstowe zamieszczone na stronach wyników wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach internetowych. Są więc to przede wszystkim reklamy Google AdWords oraz Bing Ads. Do linków sponsorowanych zaliczane są również reklamy tekstowe zamieszczane na innych witrynach niż wyszukiwarka, np. na witrynach zrzeszonych w sieci AdSense (Google...
Czytaj więcej >>
Linki wychodzące
Linki wychodzące (Outbound Links) to odnośniki odsyłające użytkownika oraz roboty wyszukiwarek do strony znajdującej się poza serwisem, w którym zostały umieszczone. Poprzez odwołanie się do zewnętrznego źródła linki wychodzące mogą pomóc użytkownikowi szerzej zrozumieć temat wskazując robotom wyszukiwarek wartościową stronę i przekazać jej część mocy podstrony, na której link został opublikowany.
Czytaj więcej >>
Linkowanie
Linkowanie (Link building) - zbiór działań, których celem jest zwiększenie liczby linków przychodzących do danej witryny. Celem umieszczania linków jest przeniesienie części mocy witryny, z której linkujemy na naszą stronę. Najczęściej linkuje się z for, profili, zaplecza, katalogów.
Czytaj więcej >>
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne (Internal links) - odnośniki wskazujące na podstrony opublikowane w ramach jednej domeny nazywa się linkami wewnętrznymi. Sposób powiązania tych podstron przy pomocy hiperłączy określa się jako linkowanie wewnętrzne. Odpowiednie zaplanowanie i wdrożenie odnośników w ramach naszej witryny może wpłynąć pozytywnie na użyteczność samej strony, jak również zwiększy szansę na osiągnięcie wyższych...
Czytaj więcej >>
Linkowanie zewnętrzne
Linkowanie zewnętrzne (External links) blisko powiązane jest z pojęciem linków przychodzących. Linkowanie zewnętrzne jest często działaniem mającym na celu pozyskanie linków pochodzących z podstron serwisów charakteryzujących się wysoką jakością oraz autorytetem.
Proces linkowania jest skomplikowany i należy wszelkie tego typu działania podejmować po opracowaniu właściwej dla wybranej witryny strategii.
Czytaj więcej >>
Long tail
Długim ogonem (Long tail) - nazywa się rzadko wyszukiwane frazy kluczowe, które zazwyczaj przynoszą ruch o niskim wolumenie. Często jednak liczba tych słów kluczowych jest na tyle znaczna, że frazy z długiego ogona mogą odpowiadać łącznie za sporą część ruchu w serwisie.Cechą charakterystyczną fraz long tail jest także to, że współczynnik konwersji przypisywany tym słowom znacznie przewyższa współczynnik...
Czytaj więcej >>
Mapa strony
Mapa strony (Sitemap) - tą nazwą określany jest zarówno plik w formacie XML, jak i strona serwisu, które zawierają listę wszystkich (lub najważniejszych) podstron znajdujących się w witrynie. Mapa strony w formacie XML tworzona jest w celu ułatwienia robotom wyszukiwarek zaindeksowania całej zawartości serwisu.Część zawartości przykładowej mapy strony
Czytaj więcej >>
Marker danych
Marker danych - jest to narzędzie dostępne w Google Search Console, służące do wskazania wyszukiwarce, które informacje na stronie powinny zostać potraktowane jako dane strukturalne. Dzięki temu elementy te będą mogły zostać wyróżnione w wynikach wyszukiwania Google za pomocą tzw. opisów rozszerzonych (rich snippets), które są częściej klikane przez użytkowników.Przykład danych strukturalnych wyświetlonych w o...
Czytaj więcej >>
Maskowanie
Maskowanie - metoda wpisująca się w działanie Black Hat SEO, gdzie robotom wyszukiwarki odwiedzającym witrynę prezentuje się treść inną niż ta, którą widzi użytkownik. Osiąga się to albo dzięki sprawdzeniu nagłówka "user agent" lub na sprawdzeniu adresu IP. Maskowanie służy uzyskaniu wyższego rankingu w organicznych wynikach wyszukiwania poprzez wprowadzenie w błąd wyszukiwarki
Zobacz również Doorway Page.
Czytaj więcej >>
Mem
Mem – połączenie grafiki i tekstu, będące humorystycznym komentarzem do bieżących wydarzeń, prezentacją poglądów czy emocji.Pojęcie memu internetowego nawiązuje do memetyki Richarda Dowkinsa z 1976 roku. Mem jest zatem ewoluującą jednostką informacji kulturowej. Tworzy się go wokół powtarzających się tematów bądź obrazów, które są na bieżąco poszerzane w odniesieniu do aktualnych zjawisk kulturowych, wydarzeń, zac...
Czytaj więcej >>
Metatag Description
Metatag description - to metatag dostarczającym wyszukiwarkom oraz użytkownikom wyszukiwarek sugerowany przez webmastera krótki opis wybranej podstrony. W zależności od zapytania opis ten jest najczęściej wyświetlany w ramach fragmentu linku reprezentującego daną podstronę w wynikach wyszukiwania.
Zaleca się, aby metatag description zawierał w sobie najważniejsze dla wybr...
Czytaj więcej >>
Metatag Keywords
Metatag Keywords - to metatag określający słowa kluczowe opisujące wybraną stronę docelową. Niektóre z wyszukiwarek wykorzystywały go w przeszłości do ustalania pozycji w rankingach stron.Metatag keywords w kodzie strony
Obecnie metatag keywords jest stosunkowo rzadko wykorzystywany przez webmasterów – nie ma wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Czytaj więcej >>
Metatag Robots
Metatag robots - to metatag mający wpływ na formę indeksowania podstrony i odnośników na niej zawartych.Metatag robots w kodzie strony internetowej
Najczęściej stosowanymi wartościami w ramach metatagu robots są:noindex – uniemożliwiający zaindeksowanie podstrony;
nofollow – nadający wszystkim linkom zawartym na stronie atrybut nofollow;
nosnippet - blokujący wyświetlanie w wynikach wyszukiwania opis...
Czytaj więcej >>
Metatagi
Metatagi – zbiór znaczników META języka HTML, umieszczanych w kodzie w nagłówku strony, służących do opisu m.in. jej zawartości dla robotów wyszukiwarek, imienia i nazwiska autora, jego adresu e-mail, daty powstania czy kodowania strony.
Przykładowe metatagi w kodzie strony wwwNajczęściej używanymi znacznikami są:
metatag description, metatag keywords, metatag robots.
Aktualnie wystarczy stosowan...
Czytaj więcej >>
Mikrodane
Mikrodane – są jednym z rodzajów danych strukturalnych, które pozwalają wyszukiwarkom internetowym lepiej zrozumieć zawartość serwisów www. Za pomocą mikrodanych oznacza się różne typy treści zamieszczonych na stronie, co pozwala prawidłowo zinterpretować je robotom wyszukiwarek. W przypadku Google, możliwe jest dzięki temu wyświetlenie dla strony bardziej atrakcyjnego dla użytkowników opisu rozszerzonego (tzw. ri...
Czytaj więcej >>
Mikroformaty
Mikroformaty - jest to jeden z rodzajów danych strukturalnych, pozwalających wyszukiwarkom internetowym trafniej interpretować zawartość stron www. Przy pomocy mikroformatów określany jest rodzaj treści zamieszczonej w danym fragmencie strony. Umieszczenie na stronie danych strukturalnych umożliwia wyświetlanie dla niej w rezultatach wyszukiwania Google opisów rozszerzonych (tzw. rich snippets), bardziej przyciąga...
Czytaj więcej >>
Nasycenie fraz kluczowych
Nasycenie fraz kluczowych (Keyword density) - wyrażona w sposób procentowy zawartość słów kluczowych do reszty treści na danej stronie. Uważa się, że nie powinna przekraczać kilkunastoprocentowej wartości, by nie narazić witryny na ukaranie.
Czytaj więcej >>
Negative SEO
Negative SEO (Depozycjonowanie) - ogólnie pojęcie odnoszące się do zbioru działań, których głównym celem jest obniżenie pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania. Stosuje się w tym celu metody określane przez wyszukiwarki internetowe jako nieetyczne.
Czytaj więcej >>
Newsletter
Newsletter – forma elektronicznego biuletynu, rozsyłanego za pośrednictwem Internetu do prenumeratorów. Jest to informacja o charakterze językowo – graficznym, wysyłana do zadeklarowanych użytkowników, zazwyczaj w celu prezentowania nowości: nowych produktów, usług, promocji, publikowanych materiałów (np. w przypadku blogów). Korespondencja ta ma charakter cykliczny.Newslettery najczęściej przybierają krótkie form...
Czytaj więcej >>
Nofollow
Nofollow (Atrybut nofollow) - użyty w stosunku do poszczególnych linków kierujących do stron zewnętrznych, oznacza brak przekazywania mocy do tych stron, choć jednak roboty nimi podążają.
<a href="login.php" rel="nofollow">Zaloguj się</a>Więcej na temat atrybutu nofollow przeczytać można na stronach pomocy Google.
Czytaj więcej >>
Not provided
Not provided (Ukrywanie fraz kluczowych) - to zjawisko ukrywania słów kluczowych w systemach statystycznych, takich jak Google Analytics. Pojawia się w raportach Pozyskiwanie > Słowa kluczowe > Bezpłatne i jest wynikiem wprowadzenia bezpiecznej, szyfrowanej wersji wyszukiwarki. Szacuje się, że średni udział pozycji not provided dla całego rynku wynosi ponad 80%.
Google tłumaczy decyzję o zatajeniu tych inf...
Czytaj więcej >>
Optymalizacja
Optymalizacja pod wyszukiwarki (SEO) to proces mający na celu zmianę wybranej witryny w taki sposób, aby spełniała z góry założone cele. Celami takimi mogą być:lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania (a przez to zwiększenie ruchu na stronie),
zwiększenie tzw. współczynnika konwersji,
zwiększenie czasu jaki użytkownik spędza na stronie,
zmniejszenie współczynnika odrzuceń.Optymalizacja witryny po...
Czytaj więcej >>
Organic traffic
Organic traffic (Ruch organiczny, Ruch bezpłatny) - jest to określenie dla wszystkich użytkowników trafiających na stronę internetową poprzez kliknięcie odnośnika w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Największa część ruchu organicznego kierowana jest na stronę zazwyczaj z pierwszej 10 wyników podawanych przez wyszukiwarki internetowe takie jak Google, Bing, Yandex czy Yahoo.Lista przykładowych o...
Czytaj więcej >>
Outbound Links
Outbound Links (Linki wychodzące) - linki w witrynie internetowej kierujące do stron umieszczonych pod innymi domenami. Odnośniki wychodzące przekazują PageRank linkowanym serwisom zewnętrznym pod warunkiem, iż nie posiadają atrybutu "nofollow".
Czytaj więcej >>
PageRank
PageRank (PR) - wskaźnik opracowany przez założycieli firmy Google, który określa jakość strony internetowej na podstawie liczby i jakości odwołujących się (linkujących) do niej innych stron. PageRank jest tylko jednym z wielu czynników decydujących o pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.Uproszczona wizualizacja sposobu działania wskaźnika Page Rank
Czytaj więcej >>
Pająk
Pająk (Robot wyszukiwarki, Bot, Crawler, Googlebot) - nazwą tą określane są specjalne programy używane przez wyszukiwarki internetowe. Programy te służą do odszukiwania, przeglądania zawartości oraz indeksowania stron www.
Czytaj więcej >>
Pamięć podręczna wyszukiwarki
Pamięć podręczna wyszukiwarki (Cache wyszukiwarki, Google cache) – ostatnia zindeksowana kopia danej witryny zapisana przez robota wyszukiwarki. Sprawdzić to można albo poprzez wpisane polecanie "cache:domena.pl" lub przez kliknięcie w przycisk kopii strony przy wynikach organicznych wyszukiwania
Czytaj więcej >>
Panda
Panda (Google Panda, Panda Update) – nazwa nadana nowemu algorytmowi Google wprowadzonemu w lutym 2011r. Od tego czasu wdrażane były liczne aktualizacje tego algorytmu, z których ostatnią oficjalnie potwierdzoną jest Panda 4.2 (lipiec 2015). Zadaniem Pandy jest degradowanie z wyników wyszukiwania stron posiadających treści o niskiej jakości, zduplikowane i nieprzydatne dla użytkowników. Promuje obszerne w jakościo...
Czytaj więcej >>
Panda Update
Panda Update (Panda, Google Panda) – określenie to oznacza aktualizację algorytmu Panda wprowadzonego w lutym 2011 r. Od chwili wdrożenia Pandy miało miejsce niemal 30 aktualizacji tego algorytmu, które obejmowały mniejszą lub większą ilość zapytań. Najnowszą na dzień 17.11.2014 potwierdzoną przez Google wersją jest Panda 4.1 zaktualizowana we wrześniu 2014 r.
Czytaj więcej >>
Partial-match anchor
Partial-match anchor - tekst odnośnika, który zawiera w sobie cześć określonej frazy kluczowej. Przykładowo dla frazy „secure HTTPS” odnośnikiem o częściowym dopasowaniu jest poniższy link:Przykład tekstu odnośnika (anchor text) z częściowym dopasowaniem do frazy "secure HTTPS"
Czytaj więcej >>
Pay Per Click
Pay Per Click (PPC) - model rozliczeń reklamy internetowej, gdzie płatność dokonywana jest przez reklamodawcę nie za wyświetlenia reklamy, ale za kliknięcia w link lub banner reklamowy. W przypadku reklam na stronie wyników Google pod pojęciem PPC rozumiane są płatne za kliknięcie linki sponsorowane.Przykładowe linki sponsorowane na stronie rezultatów wyszukiwania GoogleNajwiększymi zaletami kampanii PPC s...
Czytaj więcej >>
Payday loan
Payday loan - algorytm Google przygotowany specjalnie pod kątem spamowych zapytań obejmujących takie terminy jak „pożyczki”, „kasyna” czy „viagra”.
Czytaj więcej >>
Personalizacja wyników wyszukiwania
Personalizacja wyników wyszukiwania - dopasowanie wyników wyszukiwania Google do konkretnego użytkownika na podstawie jego lokalizacji/adresu IP, historii odwiedzonych stron internetowych, historii wyszukiwanych wcześniej fraz, kontaktów zapisanych w skrzynce Gmail oraz innych danych z usług Google. Personalizacja wyników różni się dla zalogowanych i niezalogowanych w Google użytkowników:Różnice w wyszukiwaniu...
Czytaj więcej >>
Phantom
Phantom - algorytm Google, który otrzymał taką nazwę ponieważ nie został potwierdzony oficjalnie przez Google, chociaż skutki jego wprowadzenia wyraźnie wpłynęły na widoczność bardzo wielu witryn w rezultatach wyszukiwania. Phantom analizuje szeroką grupę czynników określających jakość stron internetowych. Pierwszy raz działanie Phantoma zaobserwowano w maju 2013 r. Jego kolejne aktualizacje odnotowane zostały w n...
Czytaj więcej >>
Pingwin
Pingwin (Google Pingwin) - algorytm Google, którego celem jest odfiltrowanie z wyników wyszukiwania serwisów stosujących niedozwolone metody pozyskiwania linków, w szczególności korzystających z systemów wymiany linków. Pingwin Google wprowadzony został w kwietniu 2012r.
Czytaj więcej >>
Podcast
Podcast – internetowa publikacje dźwiękowe z zastosowaniem technologii RSS; nagrania głosowe, będące zwykle relacją z jakiegoś wydarzenia bądź prezentacją kompetencji mówcy.Nazwa podcast pochodzi od słów iPod (odtwarzacz muzyczny Apple) oraz broadcast (ang. transmisja) – odsłuchiwanie transmisji dźwiękowych przy pomocy iPoda. Początki tworzenia nagrań dźwiękowych publikowanych w Internecie sięgają 2000 roku. Gwałt...
Czytaj więcej >>
Powielanie treści
Powielenie treści (duplicate content) – tworzenie identycznego tekstu na jednej lub w obrębie wielu domen.
W obrębie jednej witryny – jest kilka głównych powodów:niestosowanie przekierowań stałych 301 na wersję "www" i bez "www" w adresie
niestosowanie adresów kanonicznych
nietrzymanie się jednej wersji adresów url, w sytuacji gdy posiadają identyczną treść
wina systemu CMS - w niektórych z nich arty...
Czytaj więcej >>
Pozycjonowanie
Pozycjonowanie (SEO, Search Engine Optimization) - szereg działań mających na celu poprawę widoczności strony internetowej na listach rezultatów wyszukiwarek internetowych. Działania te dzielą się na związane z elementami wewnątrz witryny – „On-site” oraz na te, które dotyczą struktury linków do niej prowadzących – „Off-site”.Przykładowa lista naturalnych wyników w wyszukiwarce Google
Czytaj więcej >>
PPC
PPC (Pay Per Click) - rodzaj modelu rozliczenia reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci za kliknięcie przez użytkownika w określony przycisk – link lub banner, a nie za wyświetlenie reklamy. W odniesieniu dla wyników wyszukiwania Google, terminem PPC określa się linki sponsorowane.Przykład linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google
Kampanie PPC charakteryzują się dużą elastycznoś...
Czytaj więcej >>
PR
PR (PageRank) - wskaźnik stworzony przez Larry'ego Page'a i Sergey'a Brin'a - założycieli firmy Google. PageRank jest oceną jakości strony internetowej ustalaną w oparciu o liczbę i jakość prowadzących do niej linków z innych stron (linki przychodzące). Wskaźnik PageRank to zaledwie jeden z bardzo wielu czynników wpływających na pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania, a szczegółowe zasady jego działania nie zosta...
Czytaj więcej >>
Presell pages
Presell pages – niskiej jakości strony internetowe, na których umieszczane są różnej długości treści, najczęściej nie mające żadnej merytorycznej wartości ani nawet sensu. Zazwyczaj opisują one produkty lub usługi oraz zawierają w tekście linki odsyłające do docelowej strony, gdzie oferowany jest dany produkt lub usługa. Popularnie nazywane są preclami. Przestarzała forma pozycjonowania stron, za która grozi obecn...
Czytaj więcej >>
Profil linków
Profil linków (Link profile) - zbiór linków całościowo prowadzących do naszej strony. Jakość profilu linków ustalamy badając m.in:rodzaj anchorów linków
źródło linków - fora, profile, katalogi itd.
typ linku - tekst, grafika itd.
rodzaj linków -do ollow,nofollow
Czytaj więcej >>
Przekierowanie 301
Przekierowanie 301 (Redirect 301) - przekierowanie adresu strony internetowej na adres innej strony, zwracające kodu stanu 301 – „Moved Permanently”, co oznacza trwałe przeniesienie. Zalecane jest jego stosowanie przede wszystkim dla przekierowania witryny na jedną z dwóch wersji – „z www” lub „bez www” na początku adresu, a także by przekierować moc pozycjonującą nieistniejących podstron na ich istniejące odpowie...
Czytaj więcej >>
Przekierowanie 302
Przekierowanie 302 (Redirect 302) - przekierowanie adresu strony internetowej na adres innej strony, zwracające kod stanu 302 – „Found”. Stosowane jest głównie wtedy, gdy pierwotna strona jest niedostępna tylko tymczasowo. Można z niego skorzystać np. dla strony produktu chwilowo niedostępnego w sklepie internetowym.Przykład żądania nagłówka wyświetlającego stan 302
Czytaj więcej >>
RankBrain
RankBrain to nazwa nadana systemowi opartemu na technologii sztucznej inteligencji, który w 2015 r. został częścią głównego algorytmu wyszukiwania Google. Zadaniem RankBrain jest interpretowanie zapytań użytkowników w nowy sposób oraz "wymyślenie" jak inaczej można przedstawić te zapytania. Nowy mechanizm potrafi odszukać inne frazy lub słowa, które mają takie samo bądź bardzo podobne znacznie do tych wyszukiwanyc...
Czytaj więcej >>
RDFa
RDFa – to jeden z formatów danych strukturalnych, które pozwalają wyszukiwarkom internetowym lepiej interpretować zawartość stron internetowych.
RDFa jest rozszerzeniem HTML5 pomagającym oznaczyć na stronie określone rodzaje treści. Może być jednak stosowany także w dokumentach innego typu jak XHTML1, HTML4, XML czy SVG. Znaczniki RDFa mogą być umieszczane zarówno w nagłówku strony <head>, jak i w sekcji &l...
Czytaj więcej >>
Redirect 301
Redirect 301 (Przekierowanie 301) - jest to trwałe przekierowanie (ang. „Moved Permanently”) adresu jednej strony internetowej na drugi adres. Przenosi ono zarówno PageRank jak i kary nałożone na stronę przez Google. Wykorzystywane jest głównie dla przekierowywania stron z nieistniejących adresów na nowe działające oraz podczas zmiany domeny serwisu.Przykładowa odpowiedź serwera zwracająca stan 301
Czytaj więcej >>
Redirect 302
Redirect 302 (Przekierowanie 302) - tymczasowe przekierowanie adresu strony internetowej na inny adres. Wykorzystywane jest w sytuacji gdy przekierowywana strona jest niedostępna jedynie tymczasowo np. podczas prowadzenia prac konserwacyjnych w serwisie lub gdy strona w sklepie internetowym opisuje produkt chwilo niedostępny.Przykład odpowiedzi serwera wyświetlającej status 302
Czytaj więcej >>
Referrer
Referrer - jest to adres strony internetowej, z której nastąpiło przeniesienie użytkownika do strony docelowej. Inaczej – adres odsyłający. Wysyłany jest on w nagłówku żądania HTTP. Przykład nagłówka żądania HTTP z zawartym adresem odsyłającym (Referer)
Czytaj więcej >>
Rich snippets
Rich snippets - rozszerzone opisy stron internetowych wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Poza standardowymi elementami, czyli tytułem i opisem strony, zawierać mogą bardzo wiele różnych dodatkowych elementów takich jak np. cena, dostępność i stan produktu, liczba opinii i średnia ocena użytkowników, zdjęcia, miejsce i data wydarzenia. Wyświetlane są na podstawie informacji umieszczonych na stronie za pomo...
Czytaj więcej >>
Robot wyszukiwarki
Robot wyszukiwarki (Pająk, Bot, Crawler, Googlebot) - to wykorzystywane przez wyszukiwarki internetowe narzędzia/programy umożliwiające im odnajdowanie, odczytywanie oraz indeksowanie poszczególnych stron internetowych. Najbardziej popularnym z nich jest Googlebot podążający za hiperłączami przemierzając w ten sposób całą znaną mu sieć witryn.Przykłady kilku robotów wykorzystywanych przez Google
Czytaj więcej >>
Robots noindex
Noindex – to jedna z możliwych wartości nadawanych metatagowi robots. Pozwala zablokować indeksację danej podstrony przez wyszukiwarki.
W praktyce robot wyszukiwarki analizuje zawartość strony, nie umieszczając jej w indeksie. Linki wychodzące znajdujące się na stronie z zastosowanym metatagiem robots "noindex" nadal przekazują moc pozycjonującą.
W celu zapobiegnięcia indeksowania danej podstrony w witrynie prze...
Czytaj więcej >>
Robots.txt
Robots.txt - plik umieszczany na serwerze strony internetowej w folderze głównym. Zawiera polecenia dla robotów internetowych odwiedzających strony, zezwalające im lub zabraniające dostępu do określonych zasobów witryny. Przy jego użyciu zablokować można dostęp do konkretnego rodzaju plików, poszczególnych folderów lub też adresów stron.Zawartość przykładowego pliku robots.txt
Czytaj więcej >>
Ruch bezpłatny
Ruch bezpłatny (Organic traffic, Ruch organiczny) - wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzili stronę internetową przenosząc się na nią z organicznych wyników wyszukiwania wyświetlanych np. przez Google. W większości przypadków największy odsetek ruchu bezpłatnego trafia do serwisu z czołowych dziesięciu bezpłatnych (organicznych) wyników wyszukiwania.Przykładowa lista bezpłatnych (naturalnych) wyników wyszukiwania
Czytaj więcej >>
Ruch organiczny
Ruch organiczny (Organic traffic, Ruch bezpłatny) - to użytkownicy, którzy trafili na naszą stronę za pośrednictwem bezpłatnych wyników wyszukiwania wyświetlanych przez wyszukiwarki internetowe (np. Bing, Google, Yahoo).
Bezpłatnymi wynikami wyszukiwania są wszystkie wyniki wyszukiwania nie będące wykupionymi reklamami znajdującymi się na stronach z wynikami wyszukiwania. Ruch organiczny pochodzi więc zazwyczaj z...
Czytaj więcej >>
Ruch płatny
Ruch płatny (Linki sponsorowane, Linki płatne) - ruch kierowany na stronę z płatnych wyników wyszukiwania na stronach wyszukiwarek internetowych. Może być to np. ruch pochodzący z płatnych linków tekstowych w Google (linki sponsorowane) czy z reklam graficznych (Google PLA).Przykład płatnych wyników na stronie wyszukiwarki Google
Czytaj więcej >>
Satelity
Satelity (Zaplecze) – to strony internetowe zawierające dobrej jakości content zazwyczaj dotyczący określonej tematyki, posiadające linki wychodzące do pozycjonowanych serwisów. Skuteczność działania stron satelit uzależniona jest od poziomu ich indeksacji i widoczności w wyszukiwarkach oraz jakości i unikalności zamieszczonych treści.
Czytaj więcej >>
SEA
SEA – skrót od Search Engine Advertising. SEA wraz z SEO (Search Engine Optimization) tworzą SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych.
Zespół działań kryjący się pod nazwą SEA oznacza reklamę witryny w płatnych wynikach wyszukiwania lub w udostępnionych przez inne strony internetowe przestrzeniach reklamowych. Reklama może występować w formie tekstu, grafiki czy filmu. Kampanie z zakresu Search Engine ...
Czytaj więcej >>
Search engine
Search engine (Wyszukiwarka) - jest to program komputerowy lub strona internetowa, która służy do wyszukiwania różnego typu informacji zamieszczonych we wszelkiego rodzaju serwisach internetowych. Wyszukiwarka internetowa pobiera i gromadzi dostępne publicznie informacje oraz przekazuje użytkownikom dane dopasowane do wpisywanych przez nich zapytań. Najbardziej popularne na świecie wyszukiwarki to Google, Bing, Ya...
Czytaj więcej >>
Search Engine Advertising
Search Engine Advertising (SEA) – jedna z części składowych (obok Search Engine Optimization) Search Engine Marketingu mającego na celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach internetowych.
Termin tłumaczony dosłownie oznacza reklamę w wyszukiwarkach internetowych. W odróżnieniu od SEO, SEA obejmuje płatne wyniki wyszukiwania. Reklama witryny w postaci tekstu lub grafiki pojawia się w SERP-ach wyszukiwa...
Czytaj więcej >>
Search Engine Marketing
Search Engine Marketing (SEM) – to forma marketingu internetowego, która polega na promocji strony internetowej poprzez zwiększanie jej widoczności w płatnych i darmowych wynikach wyszukiwania. Zwiększenie widoczności idzie w parze ze wzrostem liczby kliknięć w linki kierujące do danej witryny, a tym samym przyczynia się do zwiększenia liczby użytkowników w serwisie. Na SEM składa się pozycjonowanie (SEO) i kampan...
Czytaj więcej >>
Search Engine Optimization
Search Engine Optimization (SEO, Pozycjonowanie, Wyniki naturalne) - to zespół działań, których celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Pojawienie się na pierwszych pozycjach listy wyszukiwania pozwala na zwiększenie liczby odwiedzin witryny, a tym samym pozyskanie nowych użytkowników, zwiększenie popularności marki lub wzrost sprzedaży produktów c...
Czytaj więcej >>
Search Engine Reputation Management
Search Engine Reputation Management (SERM) – angielskie określenie tłumaczone jako zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych. Są to działania służące poprawie lub budowaniu pozytywnego wizerunku danej marki/witryny w wyszukiwarkach internetowych. Podstawowe dwa rodzaje czynności wykonywane w ramach SERM to:
- działania w celu usunięcia z najlepszej dziesiątki wyników wyszukiwania linków do stron zawier...
Czytaj więcej >>
Search Engine Results Page
Search Engine Results Page (SERP, Wyniki wyszukiwania) – z ang. Search Engine Results Page to strona rezultatów wyszukiwania, która wyświetlona zostaje w odpowiedzi na wpisanie do wyszukiwarki zapytania. W przypadku wyszukiwarki Google, wyniki pogrupowane są na dwa rodzaje: bezpłatne (tzw. organiczne lub naturalne) oraz płatne (reklamy lub PPC, czyli z ang. Pay Per Click) i złożone są z listy stron z tytułami, adr...
Czytaj więcej >>
Search Quality Team
Search Quality Team (SQT) – zespół pracowników Google, który dba o jakość wyników wyszukiwania, w szczególności poprzez eliminowanie spamu.
Czytaj więcej >>
SEM
SEM (Search Engine Marketing) – to element marketingu internetowego, który wykorzystuje m.in. płatne reklamy na stronach rezultatów wyszukiwarek internetowych. Pojawiają się one po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych przez użytkownika. Jest to forma odpowiedzi na potrzebę Internauty. Wyszukiwanie w Internecie danej rzeczy wiąże się często z chęcią jej zakupu. W tym aspekcie zachowana jest największa zaleta SEM. ...
Czytaj więcej >>
SEO
SEO (Search Engine Optimization)– to proces, którego celem jest zwiększenie pozycji strony www w darmowych (naturalnych, organicznych) wynikach wyszukiwania. Zajęcie pierwszych miejsc na listach wyszukiwania (SERP, z ang. Search Engine Result Page) pozwala na zwiększenie liczby odwiedzin witryny, a tym samym wzrost liczby wejść, popularności marki czy też dochodu ze sprzedaży usług lub produktów. SEO oznacza optym...
Czytaj więcej >>
SERM
SERM (Search Engine Reputation Management) – zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych, czyli poprawianie lub budowanie wizerunku danej strony/marki w wyszukiwarkach internetowych. Dwa główne rodzaje działań SERM to:
- wykonanie takich działań, aby z pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania zniknęły linki do stron z negatywnymi opiniami dotyczące danej marki.
- wybicie do pierwszej dziesiątki wyników...
Czytaj więcej >>
SERP
SERP (Search Engine Results Page) - to strona rezultatów wyszukiwania, które pojawiają się w odpowiedzi na wpisanie w wyszukiwarce zapytania złożonego z pewnych słów kluczowych. W przypadku Google wyniki dzielą się na dwa typy: płatne (reklamy PPC – Pay Per Click) i darmowe (tzw. organiczne lub naturalne). Każdy z nich składa się z tytułu strony, adresu i krótkiego tekstu, w którym wyróżnione zostają wyszukiwane f...
Czytaj więcej >>
Site-wide link
Site-wide link – są to linki w serwisach internetowych, blogach, forach, które znajdują się na każdej podstronie serwisu. Site-wide link najczęściej można zauważyć w sygnaturze serwisu.
Zrzut ekranu z przykładowym linkiem typu site-wide umieszczonym w stopce strony
Czytaj więcej >>
Sitelinks
Sitelinks – Są to rozbudowane lub w mniej obszernej formie dodatkowe linki do witryny, która znajdują się na topowych pozycjach w wynikach płatnych lub/i w wynikach naturalnych. Google w ten sposób premiuje serwisy lub linki sponsorowane, które zdaniem wyszukiwarki są najbardziej użyteczne dla użytkowników na zadane pytanie.Przykłady dwóch rodzajów dodatkowych linków wyświetlanych w wynikach GoogleW przypa...
Czytaj więcej >>
Sitelinks Searchbox
Sitelinks Searchbox – jest to dodatkowe okienko służące do przeszukiwania zawartości strony internetowej, które wyświetlane jest w wynikach wyszukiwania Google.
Jest ono wyświetlane dla zapytań dotyczących nazwy firmy, marki itp. lub adresu strony czy aplikacji. Aby Sitelinks Searchbox mogło pojawiać się w rezultatach Google, na stronie musi być zainstalowana wewnętrzna wyszukiwarka oraz zaimplementowane odpowied...
Czytaj więcej >>
Sitemap
Sitemap (Mapa strony) – specjalny plik w formacie XML lub HTML, który ma za zadanie ułatwiać indeksację rozbudowanych stron robotom wyszukiwarek internetowych.Fragment przykładowej mapy strony
Czytaj więcej >>
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe (Frazy kluczowe, Keywords) – to charakterystyczny ciąg znaków stosowany jako wyróżnik w dokumentach, wspomagający proces wyszukiwania informacji. Fraza kluczowa może być określeniem zawierającym kilka wyrazów języka np. kupno samochodu. W SEO słowa kluczowe odnoszą się przede wszystkim do haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych.Po wpisaniu hasła „strategia seo” w wysz...
Czytaj więcej >>
Spam
Spam – z punktu widzenia wyszukiwarki internetowej zjawisko spam dotyczy tworzenia bezużytecznych stron zawierających treści o niewielkiej lub żadnej wartości merytorycznej oraz stosowania niedozwolonych technik w procesie pozycjonowania, takich jak:Maskowanie i/lub podstępne przekierowania
Zaatakowanie witryny przez hakera
Ukrycie tekstów i/lub upychanie słów kluczowych
Parkowanie domen
Wykorzystyw...
Czytaj więcej >>
Spam blog
Spam blog (Splog) - jest to jedna z technik Black SEO, która polega na automatycznym lub pół-automatycznym tworzeniu blogów. Publikowana jest na nich treść pobrana i zmieszana z wielu różnych zewnętrznych źródeł, co służyć ma nadaniu jej pozorów unikalności. Do najprostszych Splogów zaliczają się blogi, które pozyskują treści przez kanały RSS, a następnie zamieszczają je w postaci wpisów na blogu.
Czytaj więcej >>
Speed Update
Speed Update – aktualizacja algorytmu Google dotycząca szybkości ładowania stron wyświetlanych w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Aktualizacja zaplanowana została na lipiec 2018 roku. Według zapowiedzi Google spadek pozycji w mobilnych wynikach wyszukiwania zaobserwują tylko te strony, które będą działały najwolniej. Zmiany nie dotkną wolniejszych witryn, ale zawierających wysokiej jakości treści o...
Czytaj więcej >>
Splog
Splog (spam blog) - metoda Black Hat SEO polegająca na automatycznym lub pół-automatycznym tworzeniu blogów, poprzez pobieranie i mieszanie treści z różnych źródeł w celu stworzenia pseudo-unikatowej zawartości. Najprostszą formą Sploga jest blog pobierający treści przez kanały RSS i publikujący je jako wpisy.
Czytaj więcej >>
SQT
SQT (Search Quality Team) – jest to specjalny dział Google, którego zadaniem jest zapewnienie jak najwyższej jakości wyników wyszukiwania. Do jego zadań należy eliminowanie z list wyników tzw. webspamu oraz stron niezgodnych ze wskazówkami jakościowymi Google dla webmasterów.
Czytaj więcej >>
SSL
SSL (Secure Socket Layer) – protokół odpowiadający za bezpieczeństwo danych w sieci, zaprojektowany w 1994 roku przez firmę Netscape z USA. Jest częścią protokołu HTTPS. Służy do transmisji zaszyfrowanych danych między przeglądarką internetową na komputerze użytkownika a serwerem strony internetowej. Ponieważ działanie certyfikatu SSL jest proste, skuteczne i nie wymaga skomplikowanej instalacji, wciąż cieszy się ...
Czytaj więcej >>
Strona przejściowa
Strona przejściowa (Doorway page) - zaliczana do metod Black Hat SEO. Jest to strona wypozycjonowana za pomocą nieetycznych technik na wysokie pozycje i przekazująca ruch na stronę docelową klienta za pomocą przekierowania. Często witryny tego typu do złudzenia przypominają prawdziwe strony i nie stosują automatycznych przekierowań.
Czytaj więcej >>
Supplemental index
Supplemental index – poboczny indeks wyszukiwarki Google, gdzie trafiają podstrony danych stron internetowych lub całe strony internetowe, które Google uważa za mniej wartościowe lub zduplikowane. Aby dotrzeć do podstron znajdujących się w pobocznym indeksie należy skorzystać z możliwości powtórzenia wyszukiwania z uwzględnieniem pominiętych wyników.Zrzut ekranu fragmentu strony z wynikami wyszukiwania Google
Czytaj więcej >>
SWL
SWL (System Wymiany Linków) – platforma, dzięki której można w szybki sposób pozyskać bardzo dużą liczbę linków dochodzących do danej strony, poprzez umieszczenie ich w sposób automatyczny na tysiącach podstron witryn wydawców zrzeszonych w ramach danego systemu. W ich skład wchodzą najczęściej presell pages - strony tworzone w wyniku sztucznego mnożenia subdomen w ramach jednej domeny oraz umieszczania na nich be...
Czytaj więcej >>
System Wymiany Linków
System Wymiany Linków (SWL) – jest to mechanizm pozwalający na pozyskiwanie dużej ilości linków prowadzących do witryny w bardzo krótkim czasie. Zamieszczane są one w sposób automatyczny na stronach wydawców należących do danego systemu. Korzystanie z systemów wymiany linków niesie ze sobą bardzo duże ryzyko, gdyż Google prowadzi przeciwko nim intensywne i coraz skuteczniejsze działania. Wykrycie przez algorytm G...
Czytaj więcej >>
Tag Title
Tag title - to jeden z tagów będący kluczowym czynnikiem branym pod uwagę podczas oceny wybranej podstrony przez roboty i algorytmy wyszukiwarek internetowych. Z tego też powodu powinny znaleźć się w nim najważniejsze słowa kluczowe informujące o tym, co znajduje się na danej podstronie. Jego zawartość musi także być przemyślana, gdyż jest on wyświetlany użytkownikom wyszukiwarek w wynikach wyszukiwania – nieatrak...
Czytaj więcej >>
Tiny text
Tiny text – metoda Black Hat SEO polegająca na umieszczaniu na stronie spamowych treści zawierających duże nagromadzenie słów kluczowych czcionką o rozmiarze 8px lub mniejszym sprawiając, że treści choć indeksowane przez wyszukiwarki, są w praktyce niewidoczne dla użytkownika.
Czytaj więcej >>
TLS
TLS (Transport Layer Security) – protokół szyfrowania danych i monitorowania ich integralności. Jest częścią protokołu HTTPS . Chroni przed zmianami informacji w trakcie ich transferu między przeglądarką a serwerem strony internetowej przez nieupoważnione osoby i wychwytuje próby ingerencji w przesyłane informacje.
Czytaj więcej >>
Treść linka
Treść linka(Anchor, Kotwica) - Kod HTML pozwala na umieszczenie tekstu między znacznikami <a>. Jeśli umieścimy tam link, będzie on się wyświetlał jako wpisany tekst zamiast w naturalnej formie.
Czytaj więcej >>
Treści
Treści - Treści to w zasadzie wszystko co zawiera się w witrynie internetowej - zarówno teksty artykułów, jak i metatagi, pliki graficzne i treści interaktywne. Generalnie jest to wszystko to, co widzi użytkownik odwiedzając stronę internetową. Unikalne treści są doceniane przez Google, natomiast ich kopiowanie negatywnie wpływa na osiągnięcie wysokich pozycji.
Czytaj więcej >>
TrustRank
TrustRank – wskaźnik zaprezentowany przez Yahoo, który ma za zadanie określać stopień zaufania wyszukiwarki internetowej do danej strony internetowej, alternatywa PageRank. TrustRank ma za zadanie odróżnienie stron dobrej jakość od niskiej. Prawdopodobnie można go zdobyć pozyskując linki z ograniczonej grupy jakościowych, najbardziej istotnych w danej tematyce domen, które znajdują się w indeksie wyszukiwarki od l...
Czytaj więcej >>
Tytuł linka
Tytuł linka (Link title) - jest to atrybut standardu w3. org, który pokazuje użytkownikowi dodatkowe informacje na temat linka. Tytułu linka używa się w sytuacji, gdy zakotwiczenie linka nie przekazuje pełnych informacji o witrynie docelowej. Tytuł sam w sobie nie ma wpływu na proces pozycjonowania.
Czytaj więcej >>
Ukryty tekst
Ukryty tekst – archaiczna metoda Black Hat SEO podwyższania rankingu strony internetowej poprzez umieszczanie na niej bloków tekstu widocznych tylko dla robotów wyszukiwarek, a niewidocznych dla użytkownika. Najczęściej używane sztuczki to umieszczanie tekstu w tagu <noscript>, zmiana koloru czcionki lub zastosowanie trików jakie umożliwia CSS. Podobne możliwości daje połączenie powyższych metod z JavaScript...
Czytaj więcej >>
Update
Update (Aktualizacja algorytmu)- ulepszenie mechanizmu działania wyszukiwarki, wprowadzane okresowo przez Google. Celem modyfikacji algorytmu jest np. ukaranie stron o niskiej jakości poprzez wykluczenie ich z wyników wyszukiwania, poprawa szybkości indeksacji treści, poprawienie ogólnych wyników wyszukiwania poprzez nagrodzenie stron o unikalnej treści itp.
Czytaj więcej >>
User-Agent
User-Agent – nagłówek identyfikujący wysyłany protokołem HTTP przez program (przeglądarkę, bota) nawiązujący połączenie z serwerem www.
Przykłady User-Agent:Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/40.0.2177.0 Safari/537.36
Googlebot/2.1 (+http://www.googlebot.com/bot.html)
Mozilla/5.0 (compatible; Yahoo! Slurp; http://help.yahoo.com/help/us/ysearch/slurp)
Czytaj więcej >>
Video SEO
Video SEO (Video Search Engine Optimization, vSEO) – optymalizacja video YouTube pod kątem wyszukiwarek internetowych, która ma na celu zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Optymalizacji dokonuje się głównie poprzez nasyceniem frazami kluczowymi tytułu filmu oraz opisu.
Czytaj więcej >>
Vlog
Vlog (Wideoblog) – rodzaj internetowego dziennika – bloga, który posługuje się treściami wideo. Są to zazwyczaj krótkie filmy o określonej tematyce, spełniające funkcję edukacyjną, informacyjną bądź rozrywkową. Najpopularniejszymi serwisami, w których vlogerzy publikują swoje materiały są Youtube i Dailymotion. Youtube stał się na tyle popularny, że osoby prowadzące vlogi na jego kanałach nazywane są precyzyjniej ...
Czytaj więcej >>
vSEO
vSEO (Video Search Engine Optimization, Video SEO) - optymalizacja filmów video pod kątem wyszukiwarek internetowych, która ma na celu zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania YouTube. Optymalizacji Video dokonuje się poprzez uzupełnienie nasyceniem frazami kluczowymi tytułu filmu oraz opisu.
Czytaj więcej >>
Web directory
Web directory (Katalog stron) - strona internetowa, na której umieszczone są odnośniki do innych stron, podzielone na tematyczne kategorie. Linki do innych witryn są krótko opisane. Web directory dzielą się na bardziej ogólne i specjalistyczne, w zależności od tematyki. Notoryczne wykorzystywanie ich do umieszczania odnośników SEO sprawiło, że ostatnimi czasy straciły na wartości.
Czytaj więcej >>
Webinar
Webinar (Webinarium) – rodzaj seminarium prowadzonego za pośrednictwem Internetu przy pomocy technologii webcast. Webinary organizuje się najczęściej w celach szkoleniowych i informacyjnych. Cele marketingowe realizowane są jako drugorzędne, niewyrażone bezpośrednio.Webinary wykorzystują transmisję audiowizualną do przekazywania informacji między prowadzącym a uczestnikami seminarium. Prelegent i jego odbiorcy wid...
Czytaj więcej >>
Webinarium
Webinarium (Webinar) – inaczej internetowe seminarium, realizowane z wykorzystaniem technologii webcast. Webinaria stosuje się w celach szkoleniowych bądź informacyjnych. Cel marketingowy to intencja ukryta, niewyrażona bezpośrednio. Transmisja audiowizualna umożliwia kontakt między prowadzącym szkolenie, a jego uczestnikami: osoby widzą się wzajemnie, mogą wymieniać się informacjami, korzystać z przesyłanych sobi...
Czytaj więcej >>
White Hat SEO
White Hat SEO (WHS) – prowadzenie działań promujących i pozycjonujących, które są zgodne z zaleceniami wyszukiwarki Google – z wykluczeniem metod spamerskich i nastawieniem, aby tworzone treści zainteresowały i angażowały czytelnika.
Czytaj więcej >>
White paper
White paper – oficjalny dokument, zawierający usystematyzowane dane dotyczące danego obszaru działalności firmy. Raporty mają przekazywać odbiorcy informacje, a nie służyć sprzedaży czy promocji. Cele marketingowe realizowane są jako drugorzędne dzięki wzmocnieniu profilu eksperckiego i budowaniu świadomości marki, która jest autorem opracowania.White papers pisane są w sposób oficjalny, specjalistyczny – mają cha...
Czytaj więcej >>
WHS
WHS (White Hat SEO) – jest to skrót odwołujący się do metod pozycjonowania będących w zgodzie z wytycznymi jakościowymi Google. Zalecenia te kładą nacisk na tworzenie interesujących i przydatnych dla użytkowników treści na stronach oraz wykluczają różnego rodzaju spamerskie działania.
Czytaj więcej >>
Wideoblog
Wideoblog (Vlog) – rodzaj bloga internetowego, który zamiast postów tekstowych posługuje się materiałem filmowym. Publikowane wideo to najczęściej krótkie, tematyczne realizacje o funkcji informacyjnej, edukacyjnej bądź rozrywkowej. Najpopularniejszymi kanałami dystrybucji vlogerów są: Youtube oraz Dailymotion. Youtube stał się na tyle popularnym serwisem vlogerskiego świata, że publikujący tam materiały nazywani ...
Czytaj więcej >>
Wiek domeny
Wiek domeny (Domain age) - okres czasu, od kiedy domena została zarejestrowana. Wiek domeny uznawany jest jako jeden z czynników wpływających na pozycję witryny w Google - im domena jest starsza tym "łatwiej" powinno się móc osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Wiek domeny można sprawdzić w narzędziu http://whois.domaintools.com
Czytaj więcej >>
Wyniki naturalne
Wyniki naturalne (SEO) - są to rezultaty wyszukiwania wyświetlane pod postacią bezpłatnych linków do serwisów internetowych. O wyświetlaniu linków oraz ich kolejności na liście naturalnych (organicznych) wyników decyduje algorytm wyszukiwarki uwzględniający bardzo dużą liczbę czynników rankingowych.Lista przykładowych wyników naturalnych (organicznych) na stronie rezultatów wyszukiwania Google
Czytaj więcej >>
Wyniki wyszukiwania
Wyniki wyszukiwania (SERP, Search Engine Results Page) – jest to lista rezultatów pokazywanych użytkownikom jako odpowiedź na zadane przez nich zapytanie do wyszukiwarki. Wyniki wyszukiwania podawane przez Google jako lista linków do stron dzielimy na rezultaty płatne (PPC, reklamy AdWords) i rezulaty organiczne (SEO, naturalne).Lista z przykładowymi wynikami wyszukiwania Google zawierająca wynik płatne (PPC) ...
Czytaj więcej >>
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka (Search engine) - program lub strona internetowa służąca do wyszukiwania różnego rodzaju informacji dostępnych w sieci internetowej. W sposób zautomatyzowany zbiera ona, gromadzi i porządkuje upublicznione dane oraz udostępnia je użytkownikom po przetworzeniu zapytania. Do najpopularniejszych na świecie wyszukiwarek należą Google, Baidu, Bing, Yahoo i Yandex.Zrzut ekranu fragmentu strony głównej w...
Czytaj więcej >>
YouTube
YouTube - serwis będący własnością Google, który umożliwia bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie strumieniowe filmów. Posiada wbudowaną wyszukiwarkę plików video, w której możliwe jest pozycjonowanie filmów (vSEO).
Czytaj więcej >>
Zaplecze
Zaplecze (Satelity) – są to specjalnie utworzone strony internetowe, które zawierają treści wysokiej jakości, najczęściej skupione wokół jednego tematu, zawierające linki prowadzące do stron pozycjonowanych. Strony zapleczowe powinny charakteryzować się wysokim stopniem indeksacji i widoczności w wyszukiwarkach oraz posiadać wysokiej jakości unikalne treści.
Czytaj więcej >>
Zapytanie do wyszukiwarki
Zapytanie do wyszukiwarki – są to słowa kluczowe, które wpisuje się do wyszukiwarki internetowej. W celu zawężenia wyników wyszukiwania można wykorzystać operatory wyszukiwania, takie jak: „OR”, „..”, „related:”, czy „*”.Pole do wpisywania zapytań w wyszukiwarce Google
Czytaj więcej >>
Zero-match anchor text
Zero-match anchor text - Link w którym zakotwiczenie nie zawiera żadnej frazy nawiązującej do treści strony, ani nie nawiązuje do brandu strony podlinkowanej. Najczęściej są to linki o zakotwiczeniu typu: „kliknij tutaj” lub „zobacz naszą stronę”.
Czytaj więcej >>