Home > Słownik > CPC (Cost Per Click)

CPC (Cost Per Click)

Co to jest CPC?

CPC (Cost Per Click) to po polsku koszt za kliknięcie. Oznacza kwotę, którą reklamodawca płaci za kliknięcie reklamy przez użytkownika. Jest to jeden z modeli rozliczeniowych reklamy digital oraz jednocześnie jeden ze wskaźników efektywności kosztowej, który może też służyć do optymalizacji. W przypadku aukcyjnych modeli emisyjnych, nie jest to stała kwota, gdyż zmienia się za każdym, kiedy reklama bierze udział w aukcji reklamowej, natomiast istnieją również kampanię za stałe z góry określone CPC.

Zastosowanie CPC w marketingu

Szczególnie często mówi się o Google CPC, ponieważ faktycznie system reklamowy Google Ads często proponuje tę formę rozliczania. Warto jednak wiedzieć, że CPC to wskaźnik, który ma zastosowanie do wszystkich typów kreacji promocyjnych, niezależnie w jakiej formie są one przedstawiane (tekst, obraz, wideo, itd.). Poza tym dotyczy też wszystkich reklam, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania, reklam displayowych oraz tych, które pojawiają się w mediach społecznościowych. Wielu marketerów planując działania marketingowe, decyduje się właśnie na kampanie CPC.

Jak obliczyć CPC Google Ads?

Niestety nie da się obliczyć wartości CPC w Google Ads czy w innym systemie za pomocą ogólnego wzoru. Dobrze jest jednak znać pewną zależność. Różni reklamodawcy mogą proponować odmienne stawki za miejsce reklamowe w witrynach internetowych oraz za popularne słowa kluczowe, co będzie miało wpływ na wartość wskaźnika CPC. Zatem im bardziej popularna fraza i bardziej konkurencyjna branża, tym CPC będzie wyższe.

Co to jest maksymalny koszt kliknięcia?

Maksymalny koszt kliknięcia (maksymalny CPC) to zdefiniowana w panelu Google AdWords (Ads) maksymalna kwota, jaką zgadza się zapłacić reklamodawca za kliknięcie w reklamę. Uzyskiwany realny koszt kliknięcia jest często kwotą znacznie mniejszą od maks. CPC. Istnieje możliwość ustawiania ich indywidualnie na poziomie fraz kluczowych oraz grup reklam w zależności od skuteczności.