Po raz pierwszy Sitelinks Searchbox pojawił się w wynikach wyszukiwania Google już w 2014 roku. Jest to dodatkowe okienko pozwalające przeszukiwać zawartość witryny internetowej lub aplikacji, opcjonalnie wyświetlane w rezultatach Google.
Sitelinks Searchbox pokazuje się powyżej listy linków prowadzących do wybranych sekcji danej witryny (nazywane są one „Sitelinks”). Dodatkowy pasek do wyszukiwania jest wyświetlany w niektórych przypadkach tylko dla zapytań brandowych, czyli związanych z nazwą firmy czy marki oraz dotyczących adresu strony lub aplikacji.
Przykład okienka sitelinks search box przedstawianego w wynikach Google dla zapytania „allianz”
Po wpisaniu zapytania w Sitelinks Searchbox użytkownicy domyślnie kierowani są do następnej strony z rezultatami wyszukiwania Google obejmującymi wyniki tylko z przeszukiwanej witryny lub aplikacji Android. Istnieje jednak możliwość, by zamiast tego użytkownicy byli przenoszeni bezpośrednio do przeszukiwanej witryny, na stronę z wynikami wyszukiwania w jej własnej wyszukiwarce.
Instalacja
Opcja kierowania użytkowników z Sitelinks Searchbox od razu do serwisu wymaga spełnienia przez niego 2 warunków:
- Posiadania własnej wewnętrznej wyszukiwarki
- Stosowania ściśle określonych znaczników danych strukturalnych
Jak podaje Google, możliwe jest jednak dla niektórych witryn wyświetlanie search box nawet, jeśli nie posiadają one zaimplementowanych odpowiednich danych strukturalnych. Co ważne, spełnienie obydwu wspomnianych warunków nie jest z kolei gwarancją pojawienia się dodatkowego okienka wyszukiwania w Google, gdyż jest ono zarezerwowane dla witryn posiadających dużą liczbę zapytań brandowych. Jak dużą? Niestety tego nie wiadomo – Google nigdzie nie podało dokładnych kryteriów, które kwalifikują witrynę do wyświetlania Sitelinks Searchbox.
Jeśli chcemy, by witryna lub aplikacja Android uzyskała możliwość kierowania z Sitelinks Searchbox bezpośrednio do jej rezultatów wewnętrznego wyszukiwania, podjąć należy następujące kroki:
- Zainstaluj wewnętrzną wyszukiwarkę:
- W witrynie – powinna obsługiwać zapytania kodowane w formacie UTF-8
lub
- W aplikacji Android – powinna obsługiwać intencję
ACTION_VIEW
z wyników wyszukiwania, wraz z adresem URI korespondujących danych, określonym w znacznikupotentialAction.target
. Porady w zakresie instalacji wyszukiwarki w aplikacji Android dostępne są na stronie: http://developer.android.com/guide/topics/search/index.html
- Na stronie głównej witryny umieść oznaczenia danych strukturalnych dla elementu
Website
. W przypadku aplikacji wymagane jest, aby posiadała powiązaną witrynę – może być nawet taka, która składa się tylko z jednej strony.
Pamiętać należy by w znacznikach danych strukturalnych określić tylko jeden element SearchAction
dla witryny i opcjonalnie kolejny, gdy obsługiwane jest wyszukiwanie w aplikacji. Element SearchAction
dla witryny powinien być zawsze określony, nawet jeżeli preferowanym celem jest wyszukiwarka w aplikacji.
- Sprawdź poprawność oznaczeń za pomocą narzędzia Google do testowania danych strukturalnych (link).
- Zweryfikuj poprawność działania wewnętrznej wyszukiwarki – skopiuj adres URL określony w znacznikach
Webiste.potentialAction.target
danych strukturalnych, zastąpsearch_term_string
testowym zapytaniem i sprawdź ten adres w przeglądarce. Przykładowo jeśli Twoja witryna to www.abcdomena.com, a zapytanie to „kredyt”, przetestuj adres takiego typu jak http://www.abcdomena.com/search/?q={kredyt} - Ustaw kanoniczny adres URL strony głównej Twojej domeny, stosując znacznik rel=”canonical” w kodzie wszystkich wariantów strony głównej. Pozwala to Google wybrać właściwy adres URL dla oznaczeń danych strukturalnych.
- Dla aplikacji ustaw prawidłowe filtry intencji obsługujące adres URL podany w oznaczeniach dla celu aplikacji. Przykład tworzenia filtrów intencji dostępny jest pod adresem:
https://firebase.google.com/docs/app-indexing/android/app
Szczegółowe informacje o obowiązkowych i zalecanych znacznikach danych strukturalnych wykorzystywanych dla Sitelinks Searchbox znaleźć można na stronie pomocy Google:
https://developers.google.com/search/docs/data-types/sitelinks-searchbox#datatypes
Jeżeli omawiane dane strukturalne zostaną wdrożone prawidłowo i witryna spełniać będzie warunki Google dla wyświetlania Sitelinks Searchbox, to po wpisaniu szukanej frazy w okienku wyników Google użytkownicy przenoszeni będą do podstrony danej witryny jak na przykładzie poniżej:
Schemat przykładowego skorzystania przez użytkownika z okienka Sitelinks Searchbox
Korzyści
Dzięki spersonalizowaniu Sitelinks Searchbox internauci nie trafiają na kolejną stronę wyników Google, na której mogą również być wyświetlane reklamy, lecz kierowani są bezpośrednio do naszej witryny. Uzyskujemy więc potencjalnie większą liczbę odwiedzin i przede wszystkim mamy znacznie większy wpływ na wrażenia użytkowników (user experience). Nie należy jednak liczyć na zauważalny wzrost sumaryczny ruchu organicznego.
Co jeszcze warto wiedzieć
Jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy, aby dla witryny wyświetlane było w rezultatach Google okienko Sitelinks Searchbox, możemy temu zapobiec umieszczając w kodzie strony w sekcji <head> poniższy meta tag:
<meta name="google" content="nositelinkssearchbox" />
W zależności od witryny uwzględnienie tej instrukcji przez Google może zająć do kilku tygodni.