Broń, alkohol, narkotyki. Teraz jeszcze błyskawiczne pożyczki – w ostatnich dniach powiększyła się lista ofert, których Google zakazuje reklamować w systemie AdWords. Komentarze tej decyzji nie milkną w branży SEO i PPC. Warto przy tej okazji przyjrzeć się także pozostałym zmianom w wynikach wyszukiwania, które internetowy gigant wprowadził od początku tego roku. Bo chociaż może dotąd obyło się bez atmosfery skandalu, to zmiany te także mogą powodować istotne różnice dla reklamodawców. A już na pewno dla użytkowników wyszukiwarki Google.
Nie szkodzić
Nie jest tajemnicą, że firma z amerykańskiego Mountain View co roku wprowadza około 500 zmian w algorytmach wyszukiwania. Natomiast w SERP… zaledwie kilka. Przynajmniej tych widocznych. O niektórych poprawkach specjaliści SEO wyłącznie domniemają. O innych – choć nieczęsto – przedstawiciele Google informują oficjalnie.
Tak było jednak w ostatnich dniach. Na blogu firmy opublikowana została informacja o tym, że wprowadzony zostaje częściowy zakaz reklamy chwilówek i pożyczek pieniężnych w linkach sponsorowanych na pierwszej stronie wyszukiwania.
– Ogłoszenia dotyczące usług finansowych to obszar objęty szczególną czujnością, bo są ściśle związane z dobrym samopoczuciem i jakością życia ludzi. Idąc tym tropem, aktualizujemy zasady naszej polityki reklamowej. Ogłoszenia z ofertami na pożyczki z terminem zwrotu do 60 dni będą zakazane w Google. Uważamy, że tego typu pożyczki mogą doprowadzić ludzi do zaciągania zbyt drogich wierzytelności, z bardzo wysokim oprocentowaniem. Zmiana zasad reklamowych Google w tym obszarze zostanie wprowadzona globalnie – pisze David Graff, dyrektor Global Public Policy w Google.
Google precyzuje przy tym, że zmian nie muszą się obawiać duże firmy pożyczkowe, które mają ugruntowaną pozycję na rynku. Reklamy tych ofert nie znikną z sieci. Internetowy gigant za szkodliwe uznają bowiem działania „oparte na oszukańczych warunkach, które mogą zaszkodzić wierzycielom”.
Branża grzmi: „niesprawiedliwa kara”
Zmiany mają zostać wprowadzone od 13 lipca. Do tej pory na liście „zakazanej” w AdWords znalazły się m.in. alkohol, narkotyki i broń. Obecnie wyniki wyszukiwania na hasło „pożyczki chwilówki” wyglądają tak:
Nie trzeba było długo czekać na reakcję, którą ta informacja wywołała wśród reklamodawców. W ich imieniu wypowiadał się m.in. Jarosław Ryba, prezes Związku Firm pożyczkowych.
– Google podjęło swoją decyzję głównie na bazie amerykańskich i brytyjskich doświadczeń. Rynek polski, oferta i mechanizmy ochrony klienta są jednak diametralnie różne, dlatego decyzja wyszukiwarki jest nieadekwatna do naszej lokalnej specyfiki – mówił cytowany przez dziennikarzy prezes ZFP.
I dodawał: – Oczywiście każdy wydawca może decydować jakie produkty będzie reklamował, choć nie może to nosić znamion nieuzasadnionej dyskryminacji, co kwestionowałby polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której ktoś dopuszcza reklamy krótkoterminowych pożyczek bankowych, SKOK-ów, platform social lendingowych, a banuje instytucje pożyczkowe, mimo że wszyscy wyżej wymienieni działają w obrębie tej samej ustawy, czyli o kredycie konsumenckim. Faktem jest, że firmy pożyczkowe w Polsce działają dużo odpowiedzialniej, niż w USA i UK, więc karanie ich za grzechy zagranicznych kolegów jest niesprawiedliwe.
Warto się zastanowić, jaki wpływ będzie mieć ta decyzja na SEO. Otóż najprawdopodobniej firmy pożyczkowe będą musiały mocniej niż dotychczas postarać się o to, by zajmować jeszcze wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. A to łatwe nie będzie. W końcu branża finansowa jest jedną z tych najbardziej zaspamowanych przez pozycjonerów. Konkurencyjność będzie zatem coraz wyższa, a tym samym kampanie będą coraz droższe.
Kolumna rośnie… na szerokość
Ale to nie wszystko, o czym szepce się w kuluarach kampanii AdWords. Specjaliści mówią także o tym, jakoby zmienić miałby się wygląd płatnych linków. Nagłówek i opis tekstu reklamowego miałby rzekomo zostać rozszerzony – na wzór nowych wyników naturalnych. Na sprecyzowanie tych informacji trzeba będzie jednak jeszcze trochę poczekać. Jak długo? Tego jeszcze nie wiemy.
Równie dobrze może być to plotka związana z ostatnimi obserwacjami strony z wynikami wyszukiwania. Otóż zapowiada się na to, że Google zamierza wykorzystać puste miejsce po usuniętym niedawno pasku AdWords. Trwają testy poszerzenia kolumn z linkami z 500 do 600 pikseli.
W praktyce oznacza to, że title (tytuły podstron) mogą mieć teraz nawet do 70 znaków. Wcześniej długość ta była ograniczona do maksymalnie ok. 60. O około 16-20 znaków na wers również ma zostać rozszerzony opis, czyli description. Oznacza to, że w każdej linii powinno wyświetlać się około 100 znaków.
źródło: www.thesempost.com/google-increases-width-main-search-results-column/
Zmiana ta ma spore znaczenie w kontekście pozycjonowania stron WWW. Specjaliści SEO i copywriterzy będą mieli większe pole do manewru. Zmieści się bowiem np. więcej słów kluczowych. Lub tekstu, który będzie zachęcać użytkownika do odwiedzenia danej witryny.
Czarne linki
To nie wszystko. Praca ekspertów Google nie omija także innych aspektów wyglądu stron z wynikami wyszukiwania. Najbardziej rzucającą się w oczy testy zmiany kolorów linków. Dotychczasowy niebieski miałby zająć czarny.
Google nie tłumaczy jednak, po co te testy i czy zmiany zostaną wprowadzone na stałe. Pewne jest natomiast to, że pomysł nie spodobał się użytkownikom którzy z wyszukiwarki korzystają codziennie. To dlatego, że testowany czarny link nie zmieniał koloru po przekierowaniu na stronę. A to obecnie jest jasna wskazówka, że dana witryna została już raz wyświetlona.
Dowiedz się więcej
Mało? Sprawdź jakie zmiany w wynikach wyszukiwania Google w 2016 roku opisywaliśmy do tej pory. Dowiedz się więcej m.in. o Google Featured Snippets oraz o usunięciu paska reklamowego AdWords. A także o tym, jak wobec przemian w Google w minionym roku kształtowała się klikalność wyników organicznych na poszczególnych pozycjach w ostatnim czasie.
Źródła:
- www.googlepublicpolicy.blogspot.com/2016/05/an-update-to-our-policy-on.html
- www.bankier.pl/wiadomosc/Google-zakaze-reklam-chwilowek-7389142.html
- www.thesempost.com/google-increases-width-main-search-results-column