Zakończył się trwający kilka lat spór pomiędzy Google, a Unią Europejską. Negocjacje w sprawie postępowania antymonopolowego, jakie w końcu wytoczono firmie doprowadziły ostatecznie do zawarcia ugody. Nad Google wisiała groźba gigantycznej kary w wysokości 5 miliardów euro. Nie zostanie ona wprowadzona dzięki porozumieniu, zgodnie z którym Google będzie musiało wprowadzić bardzo znaczące zmiany zarówno w wyświetlanych wynikach wyszukiwania, jak i w usługach AdWords oraz AdSense.
Zarzucane Google było nadużywanie swojej pozycji poprzez pokazywanie w rezultatach wyszukiwania tylko wyników związanych z własnymi usługami / serwisami. Komisja Europejska otrzymywała liczne skargi (m.in. od Microsoft’u) na to, że w wynikach nie pojawiają się strony czy produkty dostępne za pomocą konkurencyjnych narzędzi. Praktyki takie uznane zostały przez KE za niedozwolone.
31 stycznia br. zawarte zostało porozumienie, które Google oficjalnie ogłosiło 14 lutego. Obejmuje ono m.in. poniższe uzgodnienia:
- Wprowadzony zostanie nowy wygląd stron wyników wyszukiwania, w którym wyświetlane będą alternatywne wyniki konkurencyjnych serwisów.
Wyniki lokalne:
Co istotne, modyfikacje objąć mają także porównywarki cen:
Odnośniki do ofert w konkurencyjnych systemach mają pojawiać się w specjalistycznych usługach wyszukiwania (np. dla hoteli, restauracji, lotów) zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Wygląd wyników rywali ma być zbliżony do formatu wyników Google. Reklamodawcy niekorzystający z usług Google będą mogli kontrolować w jaki sposób chcą prezentować swoje oferty. Grupa wyników z konkurencyjnych platform będzie graficznie wyróżniona od ofert Google.
W przypadku rezultatów bezpłatnych, o tym jakie alternatywne serwisy zostaną wyświetlone decydować ma zwykły algorytm Google dla stron www. Konkurencyjne serwisy w wynikach płatnych, będą z kolei wyświetlać się w oparciu o dedykowany mechanizm aukcyjny. Informacje o tych uzgodnieniach znaleźć można na stronie:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-87_en.htm
Google ma wprowadzić zmiany zarówno na stronach dla komputerów stacjonarnych jak i urządzeń mobilnych.
- Wdrożone zostaną modyfikacje w usłudze reklamowej AdWords. Umożliwią one dostawcom oprogramowania stworzenie narzędzi pozwalających przenosić i zarządzać kampaniami z AdWords i konkurencyjnych platform reklamowych (np. Microsoft AdCenter).
- Zmienione zostaną warunki dla wydawców umieszczających na stronach reklamy Google AdSense. Zniesione zostanie zobowiązanie do zamieszczania reklam pochodzących tylko od Google. Zarządzający serwisami będą mogli więc udostępnić miejsca reklamowe jednocześnie dla AdSense jak i reklam z innych platform.
Wszystkie przedstawione regulacje obowiązywać będą jedynie na rynku europejskim (dla użytkowników z europejskim adresem IP). Niestety nie podano żadnych informacji, o tym kiedy uzgodnienia mają zostać wprowadzone w życie. Ze względu na ich złożony charakter można przypuszczać, iż potrwa to być może nawet kilka miesięcy.
Z porozumienia nie są zadowoleni przedstawiciele firm, które składały pozwy przeciw Google. Konkurenci argumentują, iż nadal będą musieli wnosić opłaty z prezentację swoich ofert w tych miejscach gdzie pojawiają się usługi Google. Zapowiadana jest szeroka kampania wzywająca do zmiany lub odrzucenia umowy.