Na początku maja na niektórych specjalistycznych portalach i blogach związanych z SEO pojawiły się pierwsze doniesienia o dużych zmianach pozycji wielu serwisów w wynikach wyszukiwania Google. Kalifornijska firma zaprzeczyła jednak wtedy wprowadzeniu aktualizacji algorytmów Panda czy Pingwin i jakimkolwiek zmianom w sposobie zwalczania internetowego spamu, czemu służą wspomniane dwa dodatkowe algorytmy Google.
Znaczące różnice w widoczności na listach wyników Google zgłaszane były w dalszym ciągu przez właścicieli wielu witryn i w branży SEO pojawiło się nawet określenie „Phantom Update”. Oznaczało ono „niewidzialną” aktualizację algorytmu, która nie została potwierdzona przez Google, choć jej skutki były wyraźnie zauważalne dla licznych stron.
Ostatecznie jednak, po wielu dniach spekulacji, Google oficjalnie potwierdziło magazynowi Search Engine Land, że na początku tego miesiąca wprowadzona została zmiana w algorytmie. Nie była to jednak aktualizacja żadnego z algorytmów anty-spamowych, lecz modyfikacja głównego algorytmu pod kątem sposobu oceny jakości stron.
Wg potwierdzonych informacji zmianie uległo przetwarzanie sygnałów jakościowych dotyczących witryn, niestety nie podano jednak żadnych dodatkowych szczegółów na ten temat. Wiadomo tylko, iż zmiana dotyczyła całego algorytmu i nie była wymierzona w jeden konkretny rodzaj stron. Niektóre z pierwszych badań pokazują, że Quality Update w największym stopniu zdegradował serwisy:
- posiadające strony docelowe o bardzo małej objętości treści, nie angażujące użytkowników,
- zawierające niskiej jakości treści generowane przez użytkowników,
- posiadające dużą liczbę wyskakujących reklam (pop-up) i problematyczną nawigację,
- zawierające bardzo dużo linków wewnętrznych do bardzo podobnych do siebie podstron,
- przeładowane filmami wideo.
Oczywiście nie ma pewności, iż właśnie powyższe elementy należą do czynników rankingowych objętych przez majową zmianę w algorytmie. Niemniej wprowadzenie Quality Update pokazuje, iż kontynuowane są przez Google dążenia do podniesienia jakości wyników wyszukiwania i promowania wartościowych witryn dbających o pozytywne wrażenia użytkowników (user experience). Jeśli Twój serwis na początku maja zanotował znaczący spadek liczby odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania Google, pomocne może okazać się zapoznanie ze wskazówkami Google nt. tworzenia wartościowych treści: https://support.google.com/webmasters/answer/6001093?hl=pl. Przydatne mogą być także zalecenia Google dotyczące budowania wysokiej jakości serwisów: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality.html