Wielu webmasterów i właścicieli sklepów internetowych często zastanawia się jakie rozwiązanie z punktu widzenia SEO jest najkorzystniejsze w przypadku towarów, które stały się niedostępne. Na te wątpliwości odpowiedział Matt Cutts z Google, podając wskazówki uwzględniające wielkość sklepu online. Dokonał on podziału na witryny e-commerce:
- Małe – zawierające kilkadziesiąt podstron,
- Średnie – posiadające tysiące podstron,
- Duże – obejmujące setki tysięcy podstron i produktów
Małe sklepy online
W przypadku niedużych witryn sprzedających np. ręcznie wykonywane produkty, Matt Cutts radzi aby na stronach niedostępnych aktualnie towarów umieścić link do innego podobnego produktu, będącego aktualnie w sprzedaży. Dzięki temu klient poszerzy swoją wiedzę o ofercie sklepu i jednocześnie otrzyma możliwość dokonania natychmiastowego zakupu. Rozważyć warto także zamieszczenie dodatkowych informacji na temat szacowanego czasu wykonania, zaprojektowania czy sprowadzenia produktu.Średnie sklepy internetowe
Rozwiązaniem polecanym przez Matta Cuttsa w przeciętnej wielkości sklepach online jest nadanie podstronie z niedostępnym produktem statusu 404 (strony nie odnaleziono). Inaczej jednak należy postępować gdy znana jest dokładna data przywrócenia towaru do sprzedaży. W takim przypadku należy na stronie produktowej poinformować o tej dacie oraz umożliwić klientom złożenie zamówienia z późniejszym terminem realizacji. Gdy nie jest znana data ponownej dostępności towaru należałoby ustawić stronę z komunikatem błędu 404, aby użytkownicy nie byli kierowani na podstronę produktu, którego nie mogą kupić.Duże witryny e-commerce
Dla wielkich serwisów internetowych mających setki tysięcy podstron, Cutts zaleca stosowanie meta tagu „unavailable_after”, który określa datę wygaśnięcia danej podstrony. Przy jego pomocy można już w momencie dodawania produktu wskazać dokładny moment wygaśnięcia danej strony produktowej w oparciu o np. czas trwania aukcji, termin przydatności produktu czy okres ważności oferty (chociażby dla promocji). Informacje zawarte w meta tagu „unavailable_after” traktowane są przez Google jako żądanie usunięcia strony i już mniej więcej dzień po upłynięciu daty wygaśnięcia podstrony powinna ona zniknąć z organicznych rezultatów wyszukiwania Google.