Wielu webmasterów i właścicieli sklepów internetowych często zastanawia się jakie rozwiązanie z punktu widzenia SEO jest najkorzystniejsze w przypadku towarów, które stały się niedostępne. Na te wątpliwości odpowiedział Matt Cutts z Google, podając wskazówki uwzględniające wielkość sklepu online. Dokonał on podziału na witryny e-commerce:
  • Małe – zawierające kilkadziesiąt podstron,
  • Średnie – posiadające tysiące podstron,
  • Duże – obejmujące setki tysięcy podstron i produktów

Małe sklepy online

W przypadku niedużych witryn sprzedających np. ręcznie wykonywane produkty, Matt Cutts radzi aby na stronach niedostępnych aktualnie towarów umieścić link do innego podobnego produktu, będącego aktualnie w sprzedaży. Dzięki temu klient poszerzy swoją wiedzę o ofercie sklepu i jednocześnie otrzyma możliwość dokonania natychmiastowego zakupu. Rozważyć warto także zamieszczenie dodatkowych informacji na temat szacowanego czasu wykonania, zaprojektowania czy sprowadzenia produktu.

Średnie sklepy internetowe

Rozwiązaniem polecanym przez Matta Cuttsa w przeciętnej wielkości sklepach online jest nadanie podstronie z niedostępnym produktem statusu 404 (strony nie odnaleziono). Inaczej jednak należy postępować gdy znana jest dokładna data przywrócenia towaru do sprzedaży. W takim przypadku należy na stronie produktowej poinformować o tej dacie oraz umożliwić klientom złożenie zamówienia z późniejszym terminem realizacji. Gdy nie jest znana data ponownej dostępności towaru należałoby ustawić stronę z komunikatem błędu 404, aby użytkownicy nie byli kierowani na podstronę produktu, którego nie mogą kupić.

Duże witryny e-commerce

Dla wielkich serwisów internetowych mających setki tysięcy podstron, Cutts zaleca stosowanie meta  tagu „unavailable_after”, który określa datę wygaśnięcia danej podstrony. Przy jego pomocy można już w momencie dodawania produktu wskazać dokładny moment wygaśnięcia danej strony produktowej w oparciu o np. czas trwania aukcji, termin przydatności produktu czy okres ważności oferty (chociażby dla promocji). Informacje zawarte w meta tagu „unavailable_after” traktowane są przez Google jako żądanie usunięcia strony i już mniej więcej dzień po upłynięciu daty wygaśnięcia podstrony powinna ona zniknąć z organicznych rezultatów wyszukiwania Google.


Alternatywne działania

Oczywiście istnieją także inne rozwiązania oprócz tych podanych przez Matta Cuttsa, lecz z pewnością warto wziąć pod uwagę sugestie szefa zespołu Google ds. jakości wyników wyszukiwania. Jako alternatywę można jednak rozważyć chociażby umieszczenie na stronie niedostępnego produktu odpowiedniego formularza dla klienta. Mógłby on dobrowolnie podać tam swój adres email, na który wysłane zostanie powiadomienie o pojawieniu się towaru z powrotem w ofercie. Warto również pamiętać, że z punktu widzenia SEO najbardziej korzystnym działaniem jest ustawienie przekierowania 301. Może ono kierować na podstronę z produktem najbardziej zbliżonym do aktualnie nieoferowanego lub też do strony odpowiedniej kategorii/podkategorii. W przypadku gdy towar jest niedostępny jedynie chwilowo i wiadomo, że niedługo znów będzie w sprzedaży, należy na stronie produktowej zastosować przekierowanie 302 (tymczasowe – „moved temporarily”).