Co ważnego zmieniło się w wyszukiwarce
Od lat jesteśmy przyzwyczajeni, że Google niemal nieustanie wprowadza różnego rodzaju modyfikacje, nowości i poprawki zarówno w swojej wyszukiwarce, jak i innych produktach i usługach. Rok 2016 uznać można za wyróżniający się pod względem liczby mniejszych i większych zmian jakie zafundował nam amerykański koncern. W naszym podsumowaniu skupiliśmy się więc na nowościach i aktualizacjach dotyczących przede wszystkim sztandarowego produktu Google, jakim jest wyszukiwarka. Najistotniejsze zmiany, wraz z datami ich wprowadzenia przedstawiamy na poniższej infografice.
[kliknij obrazek aby powiększyć]Opracowanie graficzne: Łukasz Gwizdała
9/10 stycznia
Core Update
W wyniku oficjalnie potwierdzonej aktualizacji głównego algorytmu Google na całym świecie zaobserwowano duże wahania pozycji stron w rezultatach wyszukiwania.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/algorytm-google-core-update-styczen/
28 stycznia
Google Webmaster Guidelines
Po raz pierwszy od bardzo dawna wprowadzono istotne zmiany w dokumencie zawierającym wskazówki Google dla webmasterów.
22 lutego
Pasek Google AdWords
Zlikwidowany został boczny pasek z reklamami AdWords w wynikach wyszukiwania. W zamian na górze rezultatów pojawiają się teraz maksymalnie już nie 3, lecz 4 reklamy.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-usuwa-prawy-pasek-reklam-adwords/
23 lutego
Accelerated Mobile Pages
W wynikach Google na urządzeniach przenośnych zadebiutowały przyspieszone strony mobilne (AMP), których projekt promowany był przez koncern od października 2015 r.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/ladowanie-stron-mobilnych-google-accelerated-mobile-pages/
10 marca
PageRank Toolbar
Zapowiedziano usunięcie wskaźnika PageRank z dodatku do przeglądarek Google Toolbar. PageRank pozostał czynnikiem rankingowym, jednak przestał być upubliczniany.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-usuwa-wskaznik-pagerank-z-paska-narzedzi/
13 kwietnia
Featured Snippets
W Polsce pojawiły się polecane fragmenty z odpowiedzią (tzw. featured snippets), czyli bezpośrednie odpowiedzi na pytania wpisywane w wyszukiwarce Google.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-rozszerza-polskie-wyniki-wyszukiwania/
4 maja
Google SERP
Pierwsze obserwacje zmian w obrębie wyników wyszukiwania – zwiększyła się ich szerokość i liczba znaków, a dla niektórych rezultatów opisy rozszerzyły się do 3 wierszy.
11 maja
Pożyczki chwilówki
Google ogłosił wprowadzenie od 13 lipca częściowego zakazu reklamowania ekspresowych pożyczek w ramach systemu linków sponsorowanych AdWords.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/rewolucja-w-wynikach-wyszukiwania-google-ciag-dalszy/
12 maja
Mobilegeddon 2
Zgodnie ze wcześniejszymi oficjalnymi zapowiedziami w maju nastąpiło wzmocnienie wpływu kryteriów „Mobile friendly” na pozycje stron w wynikach mobilnych Google.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/mobile-na-topie-aktualizacja-algorytmu-google/
17 maja
Rich Cards
Pojawia się nowy rodzaj mobilnych rezultatów wyszukiwania – karty rozszerzone (ang. rich cards). Zawierają one m.in. duże obrazki wyróżniające się spośród „zwykłych” wyników.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/rich-cards-karty-rozszerzone-google-serp/
26 lipca
Przekierowania 30x
Pracownik Google, Gary Illyes przekazał za pośrednictwem Twittera wiadomość, że przekierowania stron typu 30x (np. 301, 302) nie powodują już obecnie straty PageRank.
23 sierpnia
Kary dla mobile
Google poinformował o wprowadzeniu od 10 stycznia 2017 r. kar dla stron mobilnych, które wyświetlają różnego typu okienka reklamowe użytkownikom przychodzącym z wyszukiwarki.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/kolejne-kary-google-dla-stron-mobile/
2 września
Possum Algorithm
Zanotowano duże skoki pozycji witryn związane głównie z wynikami lokalnymi. Wahania przypisano wdrożeniu nowej aktualizacji algorytmu Google nazwanej „Possum” (Opos).
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/zwierzyniec-google-sie-powieksza-poznaj-possum-algorithm-update/
12 września
Zakupy Google
Do Polski dotarła funkcjonalność „Zakupy” w postaci dodatkowej zakładki w rezultatach Google, w której prezentowane są oferty reklamodawców dla szukanych produktów.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/zakladka-zakupy-w-koncu-w-polskiej-wyszukiwarce-google/
23 września
Pingwin 4.0
Niemal po dwóch latach oczekiwania Google wdrożył aktualizację algorytmu „Pingwin” zwalczającego zabronione metody pozyskiwania linków.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/pingwin-4-0-w-koncu-wdrozony-przez-google/
4 października
Google Assistant
Zaprezentowano pierwsze urządzenia wyposażone w nowego cyfrowego osobistego asystenta „Google Assistant” obsługującego wyszukiwanie głosowe, takie jak „Google Home”.
13 października
Fact check
W czasie pełnej wzajemnych zarzutów kampanii prezydenckiej w USA Google wprowadził nowy tag „fact check” pojawiający się obok artykułów zawierających weryfikację faktów.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-news-co-jest-prawda-tag-fact-check/
4 listopada
Mobile-first indexing
Rozpoczęto testy nowego sposobu indeksowania stron przez Google, w którym na ranking strony będzie wpływać zawartość jej wersji mobilnej, a nie desktopowej jak obecnie.
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/duze-zmiany-w-indeksie-google-po-pierwsze-mobile/