Co ważnego zmieniło się w wyszukiwarce

Od lat jesteśmy przyzwyczajeni, że Google niemal nieustanie wprowadza różnego rodzaju modyfikacje, nowości i poprawki zarówno w swojej wyszukiwarce, jak i innych produktach i usługach. Rok 2016 uznać można za wyróżniający się pod względem liczby mniejszych i większych zmian jakie zafundował nam amerykański koncern. W naszym podsumowaniu skupiliśmy się więc na nowościach i aktualizacjach dotyczących przede wszystkim sztandarowego produktu Google, jakim jest wyszukiwarka. Najistotniejsze zmiany, wraz z datami ich wprowadzenia przedstawiamy na poniższej infografice.

[kliknij obrazek aby powiększyć]

Zmiany w Google 2016 - INFOGRAFIKAOpracowanie graficzne: Łukasz Gwizdała

 

9/10 stycznia

Core Update

W wyniku oficjalnie potwierdzonej aktualizacji głównego algorytmu Google na całym świecie zaobserwowano duże wahania pozycji stron w rezultatach wyszukiwania.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/algorytm-google-core-update-styczen/

28 stycznia

Google Webmaster Guidelines

Po raz pierwszy od bardzo dawna wprowadzono istotne zmiany w dokumencie zawierającym wskazówki Google dla webmasterów.

22 lutego

Pasek Google AdWords

Zlikwidowany został boczny pasek z reklamami AdWords w wynikach wyszukiwania. W zamian na górze rezultatów pojawiają się teraz maksymalnie już nie 3, lecz 4 reklamy.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-usuwa-prawy-pasek-reklam-adwords/

23 lutego

Accelerated Mobile Pages

W wynikach Google na urządzeniach przenośnych zadebiutowały przyspieszone strony mobilne (AMP), których projekt promowany był przez koncern od października 2015 r.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/ladowanie-stron-mobilnych-google-accelerated-mobile-pages/

10 marca

PageRank Toolbar

Zapowiedziano usunięcie wskaźnika PageRank z dodatku do przeglądarek Google Toolbar. PageRank pozostał czynnikiem rankingowym, jednak przestał być upubliczniany.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-usuwa-wskaznik-pagerank-z-paska-narzedzi/

13 kwietnia

Featured Snippets

W Polsce pojawiły się polecane fragmenty z odpowiedzią (tzw. featured snippets), czyli bezpośrednie odpowiedzi na pytania wpisywane w wyszukiwarce Google.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-rozszerza-polskie-wyniki-wyszukiwania/

4 maja

Google SERP

Pierwsze obserwacje zmian w obrębie wyników wyszukiwania – zwiększyła się ich szerokość i liczba znaków, a dla niektórych rezultatów opisy rozszerzyły się do 3 wierszy.

11 maja

Pożyczki chwilówki

Google ogłosił wprowadzenie od 13 lipca częściowego zakazu reklamowania ekspresowych pożyczek w ramach systemu linków sponsorowanych AdWords.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/rewolucja-w-wynikach-wyszukiwania-google-ciag-dalszy/

12 maja

Mobilegeddon 2

Zgodnie ze wcześniejszymi oficjalnymi zapowiedziami w maju nastąpiło wzmocnienie wpływu kryteriów „Mobile friendly” na pozycje stron w wynikach mobilnych Google.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/mobile-na-topie-aktualizacja-algorytmu-google/

17 maja

Rich Cards

Pojawia się nowy rodzaj mobilnych rezultatów wyszukiwania – karty rozszerzone (ang. rich cards). Zawierają one m.in. duże obrazki wyróżniające się spośród „zwykłych” wyników.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/rich-cards-karty-rozszerzone-google-serp/

26 lipca

Przekierowania 30x

Pracownik Google, Gary Illyes przekazał za pośrednictwem Twittera wiadomość, że przekierowania stron typu 30x (np. 301, 302) nie powodują już obecnie straty PageRank.

23 sierpnia

Kary dla mobile

Google poinformował o wprowadzeniu od 10 stycznia 2017 r. kar dla stron mobilnych, które wyświetlają różnego typu okienka reklamowe użytkownikom przychodzącym z wyszukiwarki.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/kolejne-kary-google-dla-stron-mobile/

2 września

Possum Algorithm

Zanotowano duże skoki pozycji witryn związane głównie z wynikami lokalnymi. Wahania przypisano wdrożeniu nowej aktualizacji algorytmu Google nazwanej „Possum” (Opos).

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/zwierzyniec-google-sie-powieksza-poznaj-possum-algorithm-update/

12 września

Zakupy Google

Do Polski dotarła funkcjonalność „Zakupy” w postaci dodatkowej zakładki w rezultatach Google, w której prezentowane są oferty reklamodawców dla szukanych produktów.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/zakladka-zakupy-w-koncu-w-polskiej-wyszukiwarce-google/

23 września

Pingwin 4.0

Niemal po dwóch latach oczekiwania Google wdrożył aktualizację algorytmu „Pingwin” zwalczającego zabronione metody pozyskiwania linków.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/pingwin-4-0-w-koncu-wdrozony-przez-google/

4 października

Google Assistant

Zaprezentowano pierwsze urządzenia wyposażone w nowego cyfrowego osobistego asystenta „Google Assistant” obsługującego wyszukiwanie głosowe, takie jak „Google Home”.

13 października

Fact check

W czasie pełnej wzajemnych zarzutów kampanii prezydenckiej w USA Google wprowadził nowy tag „fact check” pojawiający się obok artykułów zawierających weryfikację faktów.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-news-co-jest-prawda-tag-fact-check/

4 listopada

Mobile-first indexing

Rozpoczęto testy nowego sposobu indeksowania stron przez Google, w którym na ranking strony będzie wpływać zawartość jej wersji mobilnej, a nie desktopowej jak obecnie.

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/duze-zmiany-w-indeksie-google-po-pierwsze-mobile/