W związku ze stale rosnącą popularnością smartfonów temat optymalizacji mobilnych wersji stron www staje się coraz częściej poruszaną kwestią w branży internetowej. Właśnie tego zagadnienia dotyczy wpis na blogu Google, zawierający najważniejsze wskazówki dotyczące budowania stron zoptymalizowanych pod smartfony. Zamieszczone w poście porady dotyczą prawidłowego różnicowania stron pod różne typy urządzeń przy zachowaniu dbałości o dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Google proponuje trzy różne rozwiązania w zakresie optymalizacji witryny targetowanej do smartfonów:
Strony korzystające z Responsive Web Design, czyli zawierające taką samą strukturę adresów URL z takim samym kodem HTML dla wszystkich urządzeń. O sposobie wyświetlania strony decyduje arkusz stylów CSS, dzięki któremu witryna zyskuje inny wygląd na komputerze stacjonarnym, tablecie i smartfonie. Jest to rozwiązanie rekomendowane przez Google.
Strony posiadające taką samą strukturę URL na wszystkich urządzeniach, z tym że każdy URL zawiera inny kod HTML oraz CSS (dopasowany pod odbiorcę komputerowego lub mobilnego).
Strony posiadające oddzielną wersję witryny dla komputerów i urządzeń mobilnych.
Responsive Web Design
Technika rekomendowana przez Google polega na budowaniu stron internetowych, które zmieniają swój wygląd za pomocą CSS. Oznacza to, że bez względu na rodzaj używanego urządzenia stosowany jest jeden kod HTML, którego wygląd zmienia się poprzez użycie arkusza stylów CSS, dopasowanego od przeglądarki wyświetlającej stronę. Więcej informacji o Responsive Web Design można znaleźć we wpisie Google.
Strona korzystająca z Responsive Web Design na ekranie komputera i smartfona
Stosowanie Responsive Web Design ma dwie ważne zalety:
pozwala utrzymać mobilną i komputerową wersję strony na jednym i tym samym adresie URL, co ułatwia użytkownikom korzystanie z witryny, a algorytmom Google indeksowanie treści strony
dostęp do treści jest łatwiejszy dla Google, które nie musi wielokrotnie indeksować treści i sprawdzać strony przy użyciu różnych Googlebotów.
HTML dopasowany do rodzaju urządzenia
W sytuacjach, w których używanie Responsive Web Design nie jest możliwe, Google proponuje stworzenie tych samych stron przy użyciu innych kodów HTML, dopasowanych do specyfiki urządzenia. HTML może być obsługiwany w tym samych lub innych adresach URL (np. www.przyklasowa-strona.com oraz m.przykladowa-strona.com).
W pierwszym przypadku zalecane jest użycie różnych nagłówków HTTP w celu przekazania, że content strony może zmienić się na żądanie różnych user agentów. Jest to również sygnał dla robota Googlebot-Mobile (szczegóły tutaj).
Strony z odrębnym kodem HTML dla każdego urządzenia: porównanie parametrów z wykorzystaniem Pingdom Tools
Więcej informacji na temat optymalizacji witryny pod smartfony znajdziemy na blogu Google. Aby poznać szczegóły w zakresie wyżej wymienionych wskazówek, warto skorzystać również ze strony pomocy Google.
Mogą Państwo także zlecić nam wykonanie szczegółowego audytu SEO mobilnej wersji strony, więcej szczegółów tutaj – https://www.semtec.pl/uslugi-seo/audyt-seo-mobile/.
Autor: Aneta Kiergielewicz