Pliki PDF otwierane w przeglądarkach internetowych z pewnością mają wiele minusów w stosunku do zwykłych stron HMTL. Ich zawartość dłużej się ładuje, są mniej funkcjonalne, nie oferują możliwości zaangażowania społecznościowego ani interakcji użytkowników. Rzadziej są także linkowane przez innych użytkowników oraz udostępniane w Social Media. Niemniej jest kilka przypadków, w których warto pozostawić publikacje PDF jako strony docelowe (landing page):

  • Gdy w serwisie znajduje się już wiele dokumentów PDF, które internauci uznają za wartościowe i przydatne (prowadzi do nich dużo naturalnych linków),
  • Gdy opracowanie PDF ciężko byłoby zamienić na stronę HTML zapewniającą użytkownikowi takie same wrażenia czy poziom przydatności,
  • Jeżeli plik PDF przeznaczony jest do wydruku lub pobrania, jak chociażby w przypadku instrukcji, specyfikacji czy formularzy,
  • W sytuacji, gdy koszty przewyższają korzyści np. jeśli liczba dokumentów PDF jest mała, a koszt przetworzenia ich na strony HTML jest wysoki i/lub wymaga to sporo czasu.

W chwili obecnej roboty wyszukiwarek internetowych posiadają dużo większe, niż kilka lat temu możliwości odczytywania i indeksowania zawartości plików PDF. Wartościowe dokumenty PDF mogą więc okazać się cennym źródłem pozyskiwania dodatkowego ruchu na stronę z wyszukiwarek. Zwiększenie widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania oraz poprawa jego pozycji na listach wyników dzięki dokumentom PDF wymaga jednak przestrzegania pewnych wytycznych.

Optymalizacja SEO dla PDF

1. Najważniejszą zasadą jest używanie plików PDF opartych na tekście. Powinna być możliwość zaznaczenia i skopiowania tekstu. Nie należy go umieszczać jako obrazu, gdyż wyszukiwarki nie będą w stanie takiego tekstu odczytać.

2. Kolejną podstawową czynnością jest nadanie dokumentowi tytułu przyjaznego robotom indeksującym, a więc zawierającego frazy kluczowe (bez „upychania” na siłę) oraz odpowiedniej długości (najlepiej do ok. 70 znaków). Niemal wszystkie kreatory PDF umożliwiają podanie tytułu, a także autora, tematu oraz słów kluczowych. Informacje te wyświetlane są we właściwościach pliku (File->Properties). Warto uzupełnić wszystkie dane, nie tylko tytuł.

meta tagi pliku pdf

3. Ważnym elementem optymalizacji dokumentu PDF jest nadanie plikowi opisowej, zawierającej słowa kluczowe nazwy. Ponieważ w większości przypadków nazwa pliku stanie się częścią adresu strony, dzięki odpowiednim nazwom uzyskamy tzw. przyjazne adresy URL.

przyjazne url - pliki pdf

Dodatkową zaletą takich adresów stron (poza „SEO friendly”) jest wyższy współczynnik klikalności w porównaniu do stron z adresami podobnymi do poniższego przykładu:

pdf seo - nieprzyjazne adresy url

Należy pamiętać, że w przypadku, gdy dokument PDF nie ma nadanego tytułu to nazwa pliku zostaje także dość często wykorzystana jako tytuł strony w wynikach Google.

tytuł strony z PDF w SERP

4. Warto zadbać o możliwie jak najmniejszy rozmiar dokumentów PDF. Zwiększy to szybkość zarówno ładowania strony jak i jej przeszukiwania przez roboty wyszukiwarek. Najprostszym sposobem zmniejszenia wielkości pliku PDF jest wybranie średniej/optymalnej jakości (zamiast najwyższej) podczas zapisywania czy eksportowania pliku.

5. Unikanie „duplicate content” czyli kopii treści. Modyfikując plik PDF i wgrywając go ponownie na serwer trzeba pamiętać, aby nie zmienić jego nazwy i nie stworzyć duplikatu. Jeśli z jakiś przyczyn zależy nam, aby ta sama treść znajdowała się w serwisie zarówno na stronie HTML jak i PDF, należy zadbać o zaindeksowanie tylko jednej z tych wersji. Więcej o zjawisku duplicate content w obrębie witryny znaleźć można na stronie – https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=pl

Pozostałe elementy optymalizacji

Bez wątpienia korzystne dla poprawy widoczności publikacji w formacie PDF jest stosowanie również innych istotnych praktyk SEO. W przypadku plików PDF do najważniejszych z nich zaliczyć należy:

  • Linkowanie wewnętrzne

Zalecane jest umieszczenie w serwisie więcej niż tylko jednego linku do dokumentu PDF. Dzięki temu wzrośnie jej ranga dla algorytmu wyszukiwarek.

Niekorzystne jest umieszczanie takich stron „zbyt głęboko” w strukturze witryny (gdy potrzeba dużej liczby kliknięć aby odnaleźć i wejść na stronę).

Gdy jest to wskazane, warto ponadto umieszczać w pliku PDF linki wewnętrzne do innych stron w serwisie (konieczność ręcznego kopiowania adresów URL z dokumentu i wklejania ich w pasku przeglądarki jest irytująca dla użytkowników).

  • Optymalizacja obrazków

Wiele narzędzi PDF pozwala na dodawanie atrybutu „alt” dla obrazków, ale korzystne jest dostosowanie także do pozostałych zaleceń SEO dla plików graficznych. Ich listę znaleźć można na stronie pomocy Google.

  • Optymalizacja treści

Dokumenty z przydatną, wartościową i unikalną zawartością pomagają w budowaniu wizerunku i pozyskiwaniu nowych użytkowników.

O czym jeszcze warto wiedzieć

Wiele osób może nie posiadać najnowszych wersji oprogramowania do czytania dokumentów PDF takich jak Acrobat Reader. W związku z tym należy zapisywać pliki PDF w starszej specyfikacji Acrobat, aby możliwie jak największa grupa użytkowników nie miała problemów z odczytem.

W związku z charakterem dokumentów PDF jako formatu z założenia przeznaczonego do odczytu, mocno wskazane jest ponadto, ustawienie zabezpieczenia plików przed edycją.

Analiza ruchu

Problemem internetowych publikacji PDF dla właścicieli witryn jest kłopotliwe śledzenie liczby pobrań pliku. Najpopularniejsze narzędzia statystyczne takie jak np. Google Analytics nie pozwalają na badanie liczby odsłon/zapisu dokumentów PDF. Są jednak rozwiązania, które w pewnym stopniu mogą być w takim przypadku pomocne. Jednym z nich jest umieszczenie w dokumencie PDF linku do strony konwersji (należy podjąć działania nakłaniające do jej odwiedzin). Dla adresu tego linku należy dodać w G. Analytics parametr kampanii, co umożliwi śledzenie kliknięć pochodzących z danego opracowania PDF. Innym rozwiązaniem jest umieszczenie kodu śledzącego w przycisku lub linku prowadzącym do dokumentu PDF. Niestety nie umożliwi to kontroli odwiedzin pochodzących ze stron zewnętrznych. Istnieje zaawansowana metoda całkowicie rozwiązująca wszystkie problemy śledzenia ruchu dla PDF, jednak wymaga ona pewnych umiejętności programistycznych. Szczegółowy opis tego sposobu znajduje się na stronie: http://www.lunametrics.com/blog/2013/06/04/tracking-pdfs-google-analytics-server-side