Kilkanaście godzin temu miała miejsce aktualizacja Google, kontrolująca ilość reklam w górnej części strony, zwanej „above the fold”. Jak poinformował na Twitterze Matt Cutts, zmiana algorytmu ma dotknąć ok. 0,7% anglojęzycznych fraz. Aktualizacja zapowiadana była na początku tego roku.

Wprowadzenie „page layout algorithm” Google tłumaczy wielokrotnymi skargami od internautów, dotyczącymi trudności w wyszukiwaniu informacji na stronach przesyconych reklamami. Zamiast przewijania strony w dół w poszukiwaniu treści, użytkownicy chcieliby od razu otrzymać wartościowy content. Warto wspomnieć również, że nasycenie strony reklamami powoduje trudności w ich odróżnieniu od faktycznej treści, a tym samym – generowanie przypadkowych kliknięć.

Tablica above the fold

Google podkreśla, że samo umieszczanie bloków reklamowych w części „above the fold” nie jest jeszcze oceniane negatywnie. Zmiana w algorytmie obniża pozycję tych stron, które nadużywają reklam lub umieszczają je w sposób utrudniający znalezienie rzeczywistej treści. Co ważne, w przypadku negatywnego oznaczenia witryny spadek pozycji obejmie nie pojedyncze strony, lecz cały serwis.

Jak sprawdzić, czy najnowsza aktualizacja zagraża naszej stronie? Można wykorzystać w tym celu narzędzie BrowserSize, wyświetlające procentowy zakres użytkowników Google, dla których widoczna jest „na pierwszy rzut oka” wskazana treść strony.

Browsersize small

 Warto zapoznać się również z filmem instruktażowym Google, przedstawiającym prawidłowe rozmieszczenie reklam AdSense na Youtube: