Rok 2017 okazał się już kolejnym, który można określić wyjątkowym, o ile nie rekordowym pod względem liczby zmian wprowadzonych przez Google w różnych obszarach jego działalności. W przygotowanym przez nas podsumowaniu skoncentrowaliśmy się na nowościach, modyfikacjach i aktualizacjach dotyczących najbardziej popularnego produktu amerykańskiego koncernu, czyli wyszukiwarki (oraz powiązanych z nią usług). Oprócz tego w poniższej infografice przedstawiamy także kilka innych ważnych wydarzeń z minionego roku związanych z Google. Które zmiany Waszym zdaniem były najistotniejsze? A może do zestawienia należałoby dodać jeszcze jakieś inne fakty?
10 stycznia
Kary dla mobile
Od tego dnia w życie miały wejść zapowiadane wcześniej kary dla stron mobile za natarczywe reklamy wyświetlane użytkownikom przychodzącym z wyników Google
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/kolejne-kary-google-dla-stron-mobile/
Styczeń
Chrome ostrzega
Wraz z wprowadzeniem wersji przeglądarki Google Chrome 56 pojawiły się ostrzeżenia „niezabezpieczona” na nieszyfrowanych stronach zbierających hasła i dane kart kredytowych
1 lutego
Świstak w Google
Na całym świecie zanotowano duże wahania pozycji stron w rezultatach Google w efekcie niepotwierdzonej aktualizacji algorytmu nazwanej „Groundhog”, dotyczącej linków dochodzących
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/fantom-swistak-zmiany-algorytmu-google-luty-2017/
7 lutego
Phantom V
Zaobserwowano w globalnej skali wyraźne rotacje stron w wynikach wyszukiwania, najczęściej łączone z kolejnym update’em algorytmu „Phantom” oceniającego jakość witryn
14 lutego
Poradnik od Google
Na oficjalnym kanale Google Webmasters pojawił się blisko 12-minutowy filmik z poradami o tym, jak wybrać agencję czy specjalistę SEO
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/jak-wybrac-agencje-seo-zobacz-co-radzi-google/
Luty
Oznaczenia AdWords
Zmniejszono widoczność etykiet wskazujących płatne wyniki AdWords w rezultatach wyszukiwania Google i reklamy stały się trudniejsze do odróżnienia od wyników naturalnych
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/mniej-widoczne-oznaczenia-reklam-adwords-co-przyniosa/
9 marca
Fred update
Kolejne fluktuacje witryn w rezultatach Google, tym razem przypisane algorytmowi nazwanemu „Fred”. Miał on degradować m.in. serwisy przeładowane reklamami, mało wartościowe
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/fred-update-zmiana-algorytmu-google/
10 kwietnia
Similar items
W mobilnych wynikach wyszukiwania grafiki pojawiła się nowa funkcja „Podobne produkty” umożliwiająca odszukanie produktów podobnych do znajdujących się na zdjęciach
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/similar-items-nowa-funkcja-w-wynikach-wyszukiwania-grafiki-google/
25 kwietnia
Sowa patrzy
Uruchomiono „Project Owl” – szerokie przedsięwzięcie mające zdegradować w wynikach Google nieprawdziwe wiadomości („fake news”) oraz obraźliwe i wulgarne treści
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-owl-update-sowa-rusza-do-walki-z-fake-newsami-i-mowa-nienawisci/
17 maja
Google for Jobs
Ogłoszono wprowadzenie na terenie USA nowej funkcji wyszukiwarki, która dla zapytań dotyczących poszukiwania pracy ma wyświetlać listy z wybranymi ogłoszeniami rekrutacyjnymi
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-pomoze-znalezc-prace/
9 czerwca
Reklamy na cenzurowanym
W narzędziu Google Search Console pojawił się nowy raport wskazujący, które reklamy w danej witrynie uznane zostały przez wyszukiwarkę za zbyt uciążliwie lub wprowadzające w błąd
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/nowy-raport-w-google-search-console/
19 czerwca
Kreator stron
W usłudze Google Moja Firma udostępniony został użytkownikom kreator stron internetowych pozwalający szybko i bezpłatnie stworzyć małą, nieskomplikowaną witrynę
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/darmowy-kreator-stron-www-w-google-moja-firma-co-daje-i-jak-z-niego-korzystac/
22 czerwca
Posty dla firm
Właściciele biznesów zyskali możliwość publikowania wpisów pojawiających się przy firmowych wizytówkach z usługi Google Moja Firma
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/nowa-funkcja-google-moja-firma-publikuj-posty-i-zdobywaj-wiecej-klientow/
26 lipca
Google Instant Search
Po 7 latach Google usunął funkcję Instant Search, dzięki której rezultaty wyszukiwania zaczynały się wyświetlać już w trakcie wpisywania zapytania w wyszukiwarce
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/zegnamy-usluge-google-instant-search-z-zalem/
1 sierpnia
Mobile badges
W wyszukiwarce grafiki na urządzeniach przenośnych pojawiły się etykiety na obrazkach informujące o ich kategoriach takich jak: produkt, przepis, film, animacja GIF
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/kolejne-udogodnienia-w-wyszukiwarce-mobilnej-google/
18 sierpnia
Podgląd filmików
Wprowadzono 6-sekundowy podgląd dla plików wideo, które pojawiają się w mobilnych wynikach wyszukiwania Google
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-pokaze-podglad-wideo-w-wynikach-wyszukiwania/
18 sierpnia
Niebezpieczne formularze
Google powiadomił, że przeglądarka Chrome będzie wyświetlać ostrzeżenia „NIEBEZPIECZNA” po wprowadzeniu tekstu w formularzu na stronach bez HTTPS (nieszyfrowanych)
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/ostrzezenie-od-google-dla-nieszyfrowanych-stron/
22 sierpnia
Possum 2 Update
Zmiany w lokalnych wynikach wyszukiwania obserwowane w USA, które przyniosła zeszłoroczna aktualizacja algorytmu „Opos” (Possum) zostały cofnięte lub mocno ograniczone
7 września
CTR w algorytmie
Pracownik zespołu „Google Brain” przyznał na konferencji w Toronto, że przynajmniej w pewnym stopniu Google wykorzystuje współczynnik klikalności wyników w algorytmie wyszukiwarki
9 października
Danny Sullivan
Znany w USA publicysta i SEOwiec, Danny Sullivan został zatrudniony przez Google w charakterze rzecznika i łącznika pomiędzy wyszukiwarką a użytkownikami i opinią publiczną
18 października
Mobile-first indexing live
Przyznano, że dla niewielkiej liczby witryn rozpoczęto już stopniowo wdrażanie nowego sposobu indeksowania stron „Mobile-first indexing”
23 października
Bezpośrednie rezerwacje
Wprowadzono przycisk do rezerwowania wizyt czy usług bezpośrednio w wizytówkach firm pokazywanych w mapach i tradycyjnych wynikach Google
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/rezerwacja-online-w-wynikach-google/
1 grudnia
Meta description
Maksymalna długość opisów stron wyświetlanych pod tytułami w rezultatach wyszukiwania zwiększyła się z ok. 160 do 320 znaków
12 grudnia
SEO podręcznik Google
Pierwszy raz od 5 lat zaktualizowany został „SEO Starter Guide” – oficjalny poradnik Google zawierający wytyczne optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/aktualizacja-przewodnika-seo-od-googlea/