Jedną z ostatnich nowości Google jest funkcjonalność pozwalającą na szerokie monitorowanie związanych z firmą opinii i recenzji umieszczanych w Internecie. Narzędzie to dostępne jest w panelu usługi „Miejsca dla Firm” Google.

Opinie - miejsca dla firm Google

Pokazuje ono nie tylko opinie użytkowników Google, lecz także niemal wszystkie pozostałe opinie, jakie zostały znalezione przez Google na innych stronach umożliwiających umieszczanie recenzji. Opinie z Internetu zamieniane są na punkty zgodnie z pięciogwiazdkowym systemem punktacji Google. Więcej informacji nt. źródeł opinii znajduje się tutaj.

monitorowanie opinii z Internetu nt. firmy

Dostępne są także raporty ze statystykami nt. liczby opinii oraz otrzymanych w recenzjach ocen.

statystyki recenzji i ocen - raport

Ponadto właścicielom oraz zarządzającym stronami umożliwione zostało umieszczanie odpowiedzi na opinie z Google bezpośrednio przez panel. Odpowiedzi te mają być wyświetlane w panelu opinii na głównej stronie wyników wyszukiwania.

umieszczanie odpowiedzi na opinie

Aby móc korzystać z nowej funkcji konieczne jest dodanie firmy do usługi Google Moja Firma -> http://www.google.com/business/?hl=pl oraz zweryfikowanie uprawnień do działania w imieniu firmy (odbywa się to telefonicznie lub przez wysłanie na adres firmy listu z weryfikacyjnym kodem PIN). Możliwość udzielania odpowiedzi na opinie poprzez panel została ograniczona tylko dla firm posiadających dodatkowo również profil w Google+ (za stroną). Firmowy profil Google+ założyć można tutaj.Niestety w panelu nie ma opcji bezpośredniego oznaczania niestosownych recenzji. Zakładka z opiniami nie została ponadto dodana do mobilnej wersji Miejsc dla Firm na urządzenia z systemem Android.Niemniej nowa funkcja Google z całą pewnością jest przydatnym narzędziem pomagającym w zarządzaniu reputacją firmy w Internecie. Umożliwia bieżące monitorowanie ocen i recenzji oraz sprawne udzielanie odpowiedzi na opinie, a także daje szybki dostęp do stron z komentarzami niezwiązanymi z Google. Jest oczywiście także bardzo cennym źródłem informacji o zadowoleniu klientów z oferowanych usług czy produktów. Pozwala poznać uwagi, zastrzeżenia oraz sugestie klientów, co umożliwi lepsze dostosowanie oferty do ich wymagań. Właściciele firm będą mogli także kontrolować czy ewentualne usprawnienia przynoszą efekt i przekładają się na liczbę pozytywnych opinii oraz wyższe oceny.

Zdjęcia firmowe 360°

Warto wspomnieć także, iż w ramach aktualizacji interfejsu Miejsc dla Firm dodana została również opcja zaprezentowania firmy od środka poprzez panoramiczne zdjęcia w formacie 360 stopni. Zdjęcia firmowe umożliwiają stworzenie wirtualnej wycieczki po firmie w ramach Google Street View. Można będzie np. zaprezentować rzeczy, które zainteresują i przyciągną klientów. Jest to na pewno bardzo ciekawe i przydatne narzędzie dla restauracji, sklepów czy różnego typu salonów.

Panoramiczne zdjęcie firmowe w Google Street View

Zdjęcia panoramiczne firmy pojawiają się nie tylko w wynikach wyszukiwania Google, ale także w Mapach Google i w Google+ Lokalnie.

Panoramiczne zdjęcia firmowe w SERP, Google Maps i Google+

Zamieścić je można także na firmowej stronie internetowej czy w serwisach społecznościowych. Więcej szczegółowych informacji o tej usłudze, która jest całkowicie darmowa, znajduje się na stronie – https://www.google.pl/intl/pl/help/maps/businessphotos/learn-more.html.