Sprawdziły się nasze prognozy z wcześniejszego wpisu na blogu, zakładające włączenie kryteriów „mobile friendly” do grupy sygnałów rankingowych. Google oficjalnie poinformowało, że od 21 kwietnia stopień dostosowania stron do urządzeń przenośnych będzie wpływał na ich widoczność w mobilnych wynikach wyszukiwania. Planowana na tą datę zmiana w algorytmie Google wg zapowiedzi ma mieć znaczący wpływ na rezultaty wyszukiwania i objąć ma wszystkie kraje i języki. Celem modyfikacji jest wyświetlanie na listach wyników mobilnych bardziej trafnych, wysokiej jakości serwisów, które są przystosowane do urządzeń użytkowników.
Przy okazji Google przypomniało kilka przygotowanych przez siebie zasobów pozwalających lepiej zoptymalizować witrynę pod kątem mobile:
- Rozbudowany przewodnik na temat tworzenia serwisów mobilnych
https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/get-started/
- Narzędzie do testowania przyjazności strony dla mobile
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
- Raport problemów „Obsługa na urządzeniach przenośnych” dostępny w Narzędziach Google dla webmasterów
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-usability
Warto podkreślić, że jest to pierwsza sytuacja, gdy Google z tak dużym wyprzedzeniem ogłosiło zamiary wprowadzenia konkretnych zmian w swoim algorytmie. Do tej pory potwierdzenia aktualizacji algorytmu miały miejsce zazwyczaj już po fakcie. Tym razem webmasterzy otrzymali znaczną ilość czasu na dostosowanie serwisów do wymogów Google. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie gwałtownego i niespodziewanego obniżenia rankingu witryny i spadku liczby odwiedzin z mobilnych wyników Google.
Aplikacje mobilne również objęte aktualizacją
We wpisie na swoim blogu z 26 lutego br. Google podało, iż od tego dnia zawartość zaindeksowanych aplikacji także będzie wpływać na wyniki wyszukiwania. Dotyczyć ma to jednak tylko zalogowanych użytkowników posiadających zainstalowaną aplikację. W takich przypadkach w efekcie update’u treści z aplikacji uzyskają lepszą widoczność w rezultatach Google.Przypomnijmy, że jak na razie indeksowanie zawartości przez Google obejmuje aplikacje jedynie na Androida. Odbywa się to poprzez specjalny mechanizm zwany App Indexing. Szczegóły jego działania wyjaśnione zostały na stronie pomocy Google.
W przypadku wątpliwości czy witryna jest dostosowana do najnowszych wymogów Google przeprowadzić możemy dla Państwa szczegółowy audyt SEO mobilnej wersji strony.