Zielona czcionka na białym tle w delikatnym obramowaniu zamiast białej na zielonym tle – od kilku tygodni Google testuje nowe etykiety reklam AdWords w wyszukiwarce. Teraz nowe rozwiązanie jest dostępne także dla części internautów w Polsce. Choć zmiana wydaje się kosmetyczna, jaki może mieć wpływ na ruch z reklam oraz z wyników organicznych?
Nowe etykiety są testowane w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii przez ostatnie tygodnie, a od kilku dni nowe oznaczenia reklam AdWords są widoczne także w innych krajach, m.in. w niektórych lokalizacjach w Polsce.
Stary i nowy sposób wyświetlania etykiet AdWords. Źródło: własne.
Ten sposób stopniowego wprowadzania zmian i badania reakcji użytkowników jest charakterystyczny dla Google. Sposób wyświetlania płatnych wyników w wyszukiwarce jest regularnie modyfikowany, ale od 2016 roku widoczny jest trend upodobniania linków sponsorowanych do organicznych. Wiosną etykieta AdWords zmieniła kolor z żółtego na zielony. Dokładnie na ten sam odcień, jaki ma podawany w wynikach URL. Kolejne zmiany, m.in. usunięcie prawego paska reklam AdWords, poszerzenie szerokości kolumny z linkami oraz wprowadzenie zakładki zakupy, miały sprawić, że użytkownicy wyszukiwarki Google otrzymają reklamy jeszcze bardziej dopasowane do wyników wyszukiwań. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że chodzi przede wszystkim o zwiększenie przychodów Google z reklam AdWords.
Z drugiej strony zwiększona klikalność (CTR) linków sponsorowanych przyniesie pewne korzyści dla reklamodawców. Część osób nie ma zaufania do płatnych wyników wyszukiwania i z premedytacją ich unika, preferując wyniki bezpłatne (organiczne). Zmniejszenie widoczności etykiety AdWords w takiej sytuacji zwiększy klikalność linków sponsorowanych, co przełoży się na większy ruch na stronach reklamodawców, ale wymusi konieczność zwiększenia budżetów reklamowych. Ale uwaga! Tym samym zmniejszy się klikalność wyników organicznych, strony z pierwszej dziesiątki utracą więc ułamek bezpłatnego ruchu.
Czy Google wdroży nowe etykiety dla wszystkich użytkowników? Czas pokaże, naszym zdaniem można się spodziewać, że tak. Jeśli tak się stanie, to podobnie jak przy wprowadzeniu zielonej etykiety reklam AdWords zamiast żółtej, po fazie testów Google oficjalnie potwierdzi wprowadzenie zmiany, a ona stopniowo będzie wprowadzana na wszystkich komputerach i urządzeniach mobilnych na całym świecie.