Mimo że branża marketingu online jest dość młoda, wokół pozycjonowania stron internetowych zdążyło już narosnąć wiele mitów. Dotyczą one m.in. optymalizacji stron, czynników rankingowych czy czasu niezbędnego do osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Dementujemy najpopularniejsze mity powielane nie tylko przez osoby spoza branży, ale także mniej doświadczonych SEOwców.

1. Optymalizacja witryny nie wpływa na pozycję strony

Budowanie witryn pod kątem użytkowników oraz robotów wyszukiwarek sprawi, że witryna będzie nie tylko korzystniej oceniana przez Google, ale przede wszystkim lepiej odbierana przez internautów. Zła nawigacja w obrębie strony www, niskiej jakości treści, duplikaty witryn, brak działań SEO to grzechy główne utrudniające lub uniemożliwiające wybicie się strony na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

2. Nie warto tworzyć mobilnej wersji strony

Internauci coraz chętniej wykorzystują urządzenia mobilne do robienia zakupów online. Nie należą jednak do najcierpliwszych… Jeśli po wejściu na Twoją witrynę szybko nie natrafią na treści, które ich interesują, błyskawicznie znajdą się u konkurencji. Zdobycie przez stronę statusu mobile friendly stanowi jeden z czynników rankingowych Google. Witryny nieprzystosowane do urządzeń niestacjonarnych będą automatycznie plasować się na niższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, ponosząc straty w ruchu organicznym.

3. Szybkość ładowania witryny nie ma znaczenia dla widoczności w Google

Czas ładowania się strony znacząco wpływa na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Poprawna optymalizacja zasobów pozwala szybciej  poznać jej zawartość nie tylko robotom Google, ale także użytkownikom. Jeżeli szybkość ładowania się strony będzie zbyt niska (według narzędzia Google PageSpeed Insights) witryna może znacząco spaść w rankingu Google.

4. UX nie wpływa na pozycję strony

Na User Experience wpływają takie czynniki jak: wygląd witryny, swoboda poruszania się w jej obrębie, intuicyjne i przejrzyste menu czy wymiana informacji między jej właścicielem a użytkownikiem. Optymalizacja strony pod względem UX oraz SEO ma wpływ na widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

5. Mapa strony wpływa na ranking witryny

Mapa strony zawarta na podstronie statycznej HTML lub zbudowana formacie XML nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Nie można jednak jej ignorować, ponieważ pomaga robotom lepiej zrozumieć budowę i strukturę witryny oraz przyspiesza jej indeksację.

6. Po uzyskaniu topowych pozycji można zakończyć kampanię SEO

Uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania nie powinno zakończyć działań SEO, ponieważ może prowadzić do obniżenia pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Zastopowanie kampanii SEO będzie najlepszym prezentem dla… konkurencji. Trzeba także wziąć pod uwagę, że niektóre linki prowadzące do naszej witryny mogą ulec wygaśnięciu, co może doprowadzić do obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

7. Wartościowy content sam wybije się na wysokie pozycje w SERPach

Wybicie się contentu na wysokie miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania w sposób naturalny jest mało prawdopodobne. Oczywiście, istnieje szansa, że wysokiej jakości treści będą chętnie udostępniane i komentowane w social media, generując wartościowe linki, to nie wystarczy, żeby witryna wybiła się na topowe miejsca. Wysokiej jakości treści mają szanse na wypozycjonowanie dzięki dobrze zaplanowanej kampanii SEO bazującej na optymalizacji contentu oraz zbudowaniu sieci wartościowych linków.

8. Page Rank przestał istnieć

Choć Google nie udostępnia już aktualizacji parametrów Page Rank, wskaźnik nadal funkcjonuje. Procedura utajniania Page Ranku rozpoczęła się w roku 2007. Dwa lata później Page Rank przestał być wyświetlany w Narzędziach Google dla Webmasterów (aktualnie Google Search Console). Google ostatni raz zaktualizował wyświetlanie Page Ranku w roku 2013.

9. Linki zewnętrzne są nieefektywne

Jednym z istotniejszych czynników rankingowych Google są linki dochodzące, ponieważ to właśnie na nich bazuje algorytm obliczający pozycję witryny. W roku 2014 Google przez pewien czas wyliczał ranking stron bez uwzględniania linków dochodzących, jednak według słów pracownika Google Mattsa Cuttsa uzyskane w ten sposób wyniki były dużo gorsze. Należy jednak pamiętać, że stosowanie mało wartościowych linków nie tylko nie wybije strony na topowe pozycje w Google, ale może także wpłynąć na obniżenie jej pozycji w wynikach organicznych.

10. Linki nofollow nie niosą żadnej wartości dla witryny

Według oficjalnego stanowiska Google linki nofollow nie przekazują wskaźnika Page Rank. Nie jest to jednak jednoznaczne z tym, że nie niosą ze sobą żadnej wartości. Skuteczne pozycjonowanie witryny bazuje na naśladowaniu zachowania internautów, którzy generując linki, nie dobierają do nich atrybutów. Linki nofollow niezbędne są do stworzenia profilu linków o naturalnej strukturze.

11. Wysoka pozycja w Google uzależniona jest od ilości linków dochodzących

Wbrew opinii to nie liczba linków, ale ich jakość ma większy wpływ na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach organicznych. Kilka linków prowadzących do wysokiej jakości stron zagwarantuje lepsze rezultaty niż kilkadziesiąt czy nawet sto odnośników pochodzących z witryn utworzonych wyłącznie pod SEO. Google nie omieszka także karać za nadużycia – zdobycie zbyt dużej liczby odnośników w krótkim czasie z wątpliwej jakości źródeł może skończyć się nałożeniem na stronę dotkliwych sankcji.

12. Znaczniki danych wpływają na pozycje w SERPach

Dane strukturalne, czyli znaczniki opisujące zawartość witryn w sposób przystępny dla wyszukiwarek, nie wpływają na wyniki wyszukiwania. Mają na celu dostarczyć użytkownikom informacje o stronie lub produkcie. Ponadto znaczniki danych strukturalnych pozwalają robotom wyszukiwarek w lepszy sposób przeanalizować zawartość oraz budowę strony. Trzeba także wziąć pod uwagę, że Google może nałożyć na witrynę karę za wykrycie w danych strukturalnych informacji niezgodnych z prawdą.

13. Im więcej podstron, tym lepsza widoczność witryny w SERPach

Tworzenie nowych podstron zawierających zduplikowane czy mało wartościowe treści nie ma sensu, ponieważ ich liczba nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w Google. Duża liczba podstron zawierających wartościowe treści zwiększa szanse, że witryna będzie widoczna na więcej fraz kluczowych. Jednak sztuczne generowanie niskiej jakości podstron może przyczynić się do obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania (w rezultacie kanibalizacji słów kluczowych czy zduplikowanego contentu) i ograniczyć budżet indeksowania.

14. Zagwarantowanie wysokich pozycji w Google

Profesjonalna agencja SEO nie może zagwarantować wysokiej pozycji w SERPach. Pozycje strony są ustalane przez algorytm, który bierze pod uwagę ponad 200 różnych czynników. Sposób działania algorytmu jest objęty patentem i nie jest dostępny publicznie.

15. Odpowiednio wysoka cena pozwoli uzyskać dowolną pozycję na wszystkie słowa kluczowe

Im wyższy budżet przeznaczymy na pozycjonowanie, tym większa szansa na wybicie się na wysokie miejsca w Google, ponieważ pozwoli podjąć szerszy zakres działań. Zagwarantowanie zdobycia wysokich pozycji dla każdej frazy nie jest jednak możliwe. Efekty pozycjonowania są uzależnione od wielu czynników takich jak kampanie konkurencji, historia witryny czy reputacja w Google.

16. Działania w mediach społecznościowych mają wpływ na pozycje w Google

Choć zaangażowanie użytkowników w social mediach, czyli polubienia, udostępnienia czy komentarze, nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony, nie może zostać zignorowane. Przyczynia się bowiem do zwiększenia rozpoznawalności i budowania świadomości marki, generując wartościowy ruch na stronie i wpływając na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym szerzej opisujemy to zagadnienie: „Social media w służbie SEO?”.

17. Reklamy AdWords mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie

Kampanie Google AdWords nie przekładają się na wysokie pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania. O kolejności wyświetlania witryn w SERPach decyduje bowiem oddzielny algorytm. Płatna reklama w Google pozwala jednak dotrzeć z ofertą do większego grona użytkowników, zwiększając rozpoznawalność marki, co generuje tworzenie naturalnych linków dobrych dla SEO. Istnieje także szansa, że kampania AdWords przełoży się na wzrost wejść na stronę poprzez wyszukiwanie fraz brandowych.

18. Tworzenie contentu w mojej branży nie ma sensu

Wysokiej jakości treści mają ogromny wpływ na pozycję witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Tworzenie ciekawych treści dotyczących danej marki np. interesujących faktów, historii lub udostępnianie innych materiałów związanych z działalnością firmy jest możliwe bez względu na branżę. Niekiedy działania contentowe wymagają większego nakładu pracy, lecz są w stanie wygenerować wartościowy ruch na stronie. Warto także zadbać o internautów, którzy nie mają sprecyzowanych potrzeb. Z myślą o nich można tworzyć materiały edukacyjne np. poradnik, kompendia czy przewodniki zakupowe.