Niemal od początku działania wyszukiwarki Google, co pewien czas w algorytmie odpowiedzialnym za dostarczanie rezultatów wyszukiwania wprowadzane są znaczące zmiany. Z taką sytuacją mieliśmy po raz kolejny do czynienia 12/13 marca, gdy na całym świecie odnotowane zostały bardzo duże fluktuacje pozycji stron w wynikach Google.

Co zdarza się niezwykle rzadko, tym razem aktualizacja została oficjalnie potwierdzona przez Google i określona mianem „broad core algorithm update”, co oznacza szeroką aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki.

Tradycyjnie nie przedstawiono czego dokładnie dotyczyły poprawki w algorytmie. Przywołano tylko wcześniejsze ogólnikowe wyjaśnienia, że nie zostały wprowadzone żadne kary na witryny, a jedynie zwiększone zostały oceny dla niedowartościowanych stron, które wcześniej nie uzyskiwały tak wysokich pozycji na jakie faktycznie zasługiwały. W efekcie wprowadzonej aktualizacji na listach wyników wyszukiwania Google od 12 marca zaszły bardzo duże zmiany, co odnotowane zostało przez większość narzędzi monitorujących poziom wahań w SERP‘ach Google, przykładowo SEMrush:

Google SERP - marzec 2019
Skala zmian w rezultatach Google w lutym i marcu 2019, źródło: SEMrush

Dokładniejsze obserwacje wykazały, że największe zmiany osiąganych pozycji zanotowały witryny z kategorii zdrowia/medycyny oraz e-commerce, a więc bardzo podobnie jak miało to miejsce w sierpniu 2018 roku, gdy wdrożona została duża aktualizacja algorytmu tzw. Medic Update nazywany też EAT Update (pisaliśmy o nim tutaj). Wg jednej z ankiet przeprowadzonych w branży SEO (link), wśród serwisów dotkniętych zmianami z 12 marca dużą grupę stanowiły także szeroko rozumiane witryny contentowe:

Kategorie witryn dotkniętych March Core Update - ankieta
Źródło: https://www.seroundtable.com/google-march-2019-core-update-survey-results-27315.html

Może to sugerować, że March 2019 Core Update (jak nazwał go Google) powiązany był z zeszłoroczną aktualizacją Medic Update i dotyczył tych samych lub podobnych czynników, lecz objął szerszą niż w sierpniu 2018 grupę witryn. Wskazuje na to również fakt, że bardzo wiele serwisów, które w efekcie Medic Update zanotowało spadki pozycji w Google, po wprowadzeniu marcowej aktualizacji znacząco poprawiło swoje miejsca, jak również miały miejsce sytuacje odwrotne.

Zgodnie z wypowiedziami Google wiele „niedocenianych” witryn po 12 marca wyraźnie poprawiło swój poziom widoczności w rezultatach wyszukiwania oraz zwiększyło wielkość ruchu organicznego z Google, jak na przykładzie poniżej.

organic-traffic-analytics
Statystyki odwiedzin z wyników Google przykładowej witryny z branży medycznej w narzędziu Google Analytics, źródło: opracowanie własne

Była jednak też bardzo duża liczba witryn, które w efekcie March Core Update odnotowały niezwykle dotkliwy spadek widoczności na frazy kluczowe w wynikach Google, jak np. 2 z 3 poniższych stron z branży medycznej:

Widoczność witryn po aktualizacji algorytmu Google - marzec 2019
Źródło: https://blog.searchmetrics.com/us/google-core-algorithm-update-march-2019/

Badanie przeprowadzone przez Searchmetrics (link) wskazuje, że aktualizacja z 12 marca mogła wzmocnić w algorytmie Google znaczenie sygnałów związanych z zachowaniem użytkowników.

Zachowanie użytkowników - czynniki rankingowe algorytmu

Wyniki tego badania pokazują, że witryny, które poprawiły swoją widoczność w efekcie March Core Update odznaczały się zauważalnie dłuższym czasem wizyt użytkowników (o 26%), większą liczbą odwiedzonych stron oraz niższym współczynnikiem odrzuceń w stosunku do witryn negatywnie dotkniętych aktualizacją algorytmu.