W ostatnim czasie Google wprowadza coraz więcej zmian w jednym ze swoich produktów – Google Analytics. Po raportach Czasu Rzeczywistego, Ścieżkach Wielokanałowych i Skrótach przyszedł czas na wprowadzenie narzędzia Cost Analysis. Pozwala ono monitorować koszty kampanii marketingowych oraz wyliczać ROI na podstawie celów (ze zdefiniowaną wartością) lub modułu e-commerce. To, co do tej pory stosowane było przy kampanii AdWords, staje się dostępne dla wszystkich typów działań prowadzonych w Internecie (przynajmniej tych w modelu CPC).
Opcja Cost Analysis widoczna jest na razie tylko dla wybranych użytkowników. Sama funkcjonalność znajduje się w fazie beta i dostępna jest w zakładce Źródła odwiedzin. Aby móc z niej skorzystać, należy poświęcić trochę czasu na poprawne skonfigurowanie usługi oraz połączenie z nią za pomocą API Google Analyticsa.
Konfiguracja
Po dodaniu nowego źródła danych otrzymujemy unikalny identyfikator (UID), niezbędny do wgrywania informacji kosztowych.
Jak dodać dane?
Cały mechanizm jest na tyle zaawansowany, że do jego obsługi potrzebna będzie prawdopodobnie ścisła współpraca z działem IT*. Przed wprowadzeniem danych powinniśmy przygotować następujące informacje:
accountID – biorąc pod uwagę indentyfikator UA-1234-1, nasz accountID to 1234
web property ID – identyfikator rozpoczynający się od UA-
customDataSourceId – wspomniany wcześniej UID
date – data w formacie YYYY-MM-DD
appendNumber – kolejny numer porządkowy (od 1 do 20)
type – powinien być ustawiony na cost
Istnieje jednak kilka ograniczeń narzuconych przez Google:
maksymalnie 20 importów dla jednej daty
podczas wgrywania kosztów kampanii np. dla dnia 14.11.2012 mamy możliwość dodawania kolejnych paczek z danymi do 24.11.2012 – jeśli chcemy wprowadzić nowe informacje po tym dniu, należy usunąć wszystkie dane z 14.11.2012
nie możemy wgrać danych dla roku 2004 i poprzednich.
Po poprawnym załadowaniu informacji i upływie maksymalnie 12 godzin powinniśmy zyskać dostęp do nowo wygenerowanego raportu:
Źródło: https://developers.google.com/analytics/devguides/platform/features/cost-data-import#understandin
Realne zalety?
Najważniejszą korzyścią wynikającą z wprowadzenia nowego mechanizmu jest możliwość wglądu w prowadzone działania marketingowe w jednym systemie. Takie informacje są bardzo przydatne w planowaniu przyszłego budżetu i analizowaniu opłacalności aktualnie prowadzonych kampanii. Należy jednak pamiętać, że nie zmierzymy działań w innych modelach niż CPC. Pewną wadę stanowi również brak integracji raportu ze ścieżkami wielokanałowymi.
Na sam koniec warto wspomnieć o dwóch istotnych sprawach:
Cost Analysis nie służy do pobierania danych z AdWords. Aby to zrobić, należy połączyć konta obu systemów.
Opcja dostępna jest w wersji beta, co może skutkować pewnym niedopracowaniem. W dniu pisania tego artykułu nie działał webowy interface, służący do testowania nowej opcji API.
* Zainteresowanych odsyłam do strony dokumentacji: https://developers.google.com/analytics/solutions/articles/cost-data-import