Nowa przydatna integracja danych z Search Console w Google Analytics

Jak niedawno ogłosił zespół Google Analytics (w skrócie GA), rozpoczęto wdrażanie nowej integracji z danymi z Google Search Console (GSC). Zakończenie procesu nastąpić ma w ciągu kilku tygodni, dlatego na razie jeszcze nie wszyscy użytkownicy mogą korzystać z tego udogodnienia. Polega ono na wyświetlaniu danych z Search Console równolegle ze statystykami Analytics, obok siebie, w tych samych raportach (rysunek poniżej).

integracja Search Console i Google Analytics

Źródło: analytics.blogspot.com

Korzyści

Takie rozwiązanie pozwala uzyskać pełen obraz witryny w zakresie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania, dzięki zestawieniu danych na temat pozyskiwania użytkowników, ich zachowania oraz wielkości konwersji. Przedstawiane dla poziomu stron docelowych statystyki umożliwiają sprawdzenie, w jaki sposób użytkownicy trafili do witryny i jakie były ich dalsze postępowania na stronie.

W wyniku integracji takie informacje z Search Console jak wyświetlenia, kliknięcia czy średnia pozycja strony porównać możemy z danymi Anayltics’a takimi jak współczynnik odrzuceń, liczba odsłon oraz transakcji, współczynnik konwersji oraz zysk (w przypadku modułu e-commerce).

Statystyki GSC w Google Analytics

Źródło: analytics.blogspot.com

Dzięki nowym raportom dokonać można wielu przydatnych spostrzeżeń dotyczących ruchu organicznego w witrynie jak chociażby:

  • Odnalezienie podstron posiadających dużą widoczność w rezultatach wyszukiwania (wysoka liczba wyświetleń i kliknięć), które jednak nie angażują użytkowników (wysoki współczynnik odrzuceń i mało transakcji). Dla takich podstron należy zastanowić się nad wprowadzeniem poprawek pod kątem użyteczności (web usability), wrażeń użytkowników (user experience) i/lub przydatności zamieszczonych treści.
  • Odnalezienie podstron atrakcyjnych dla użytkowników, ale uzyskujących niskie pozycje w wynikach Google. W takim przypadku warto przeprowadzić dla nich optymalizację SEO i rozważyć rozpoczęcie pozycjonowania.
  • Sprawdzenie dla jakich fraz kluczowych poszczególne strony docelowe są widoczne w wynikach wyszukiwania (wyświetlane są te same zapytania, które pokazywane są w Search Console).
  • Porównanie danych dla różnych kategorii urządzeń (desktop, tablet, mobile) w nowym raporcie „Urządzenia”.

Dodatkowe informacje

Zintegrowane dane z GSC oraz GA prezentowane mają być w nowej sekcji “Search Console”, która będzie znajdować się w zakładce „Pozyskiwanie” w lewym menu nawigacyjnym. Aby uzyskać dostęp do nowych raportów konieczne jest wcześniejsze połączenie kont Google Search Console oraz Analytics (instrukcja tutaj).

Przypomnijmy, że informacje o słowach kluczowych, które skierowały użytkowników na stronę z wyszukiwarek internetowych zaczęły być ukrywane w Google Analytics od października 2011 r., a pod koniec 2013 r. odsetek fraz schowanych pod „not provided” osiągnął ok. 80%. Teraz dzięki integracji danych z GSC dotyczących ruchu organicznego możliwe będzie zdecydowanie skuteczniejsze i prostsze mierzenie efektów kampanii SEO. Pamiętać należy jednak, że w GA wciąż nie uzyskamy pełnej listy fraz „odsyłających” użytkowników z wyszukiwarek. W ramach GSC liczba prezentowanych zapytań jest bowiem ograniczona do 999, a ponadto nie są wyświetlane słowa kluczowe bardzo rzadko wpisywane oraz zawierające prywatne lub wrażliwe informacje.