Na swoim oficjalnym blogu Google ogłosiło, że wkrótce wprowadzona zostanie kolejna aktualizacja algorytmu wyszukiwania. Celem modyfikacji będzie skuteczniejsze eliminowanie stron przejściowych (ang. doorway pages) z list rezultatów. Strony przejściowe Google traktuje jako jeden z elementów „webspamu”, który znacząco obniża jakość wyników wyszukiwania i zmniejsza zadowolenie użytkowników.

Doorway pages to strony lub witryny stworzone specjalnie pod kątem wyszukiwarek internetowych i osiągania wysokich pozycji na listach wyników dla konkretnych fraz kluczowych. Występują one pod postacią wielu podstron w tej samej witrynie lub wielu osobnych domen albo ich kombinacji. Wszystkie prowadzą jednak do tych samych lub bardzo podobnych stron.

Rys. 1 Przykład dwóch niemal identycznych podstron w serwisie doorway

Strony Doorway - przykład

Gdy wyświetlane są one w dużej liczbie w wynikach wyszukiwania powodują niezadowolenie użytkowników, którzy szukając właściwych informacji klikają w różne rezultaty, ale przenoszeni są na strony o praktycznie takiej samej zawartości. Strony przejściowe prowadzić mogą również do stron pośrednich, mniej przydatnych niż docelowa lokalizacja.

Wykorzystywanie stron typu doorway jest obecnie bardzo powszechne na potrzeby różnego rodzaju programów afiliacyjnych, zwłaszcza w ramach promowania produktów i usług finansowych. Strony przejściowe w tym przypadku pozwalają na pozyskanie osób zainteresowanych danymi usługami lub produktami, a następnie przesłanie ich na stronę docelową (np. banku), gdzie będą mogli pozostawić tzw. lead (dane kontaktowe). Właściciel strony przejściowej otrzymuje wynagrodzenie za każdą tak wygenerowaną akcję. Doorway pages mogą także umożliwić skierowanie znacznej ilości ruchu na stronę docelową partnera w celu zwiększenia statystyk odwiedzalności witryny.
Afilianci oraz inni pośrednicy w związku z planowaną aktualizacją powinny liczyć się ze znacznym obniżeniem liczby odwiedzin z wyników wyszukiwania, a co za tym idzie ze zmniejszeniem przychodów z pozyskanych leadów. Wg zapowiedzi Google przygotowywany update może mieć bowiem znaczący wpływ na witryny korzystające z rozbudowanych i ugruntowanych kampanii opartych na technikach typu doorway.

doorway pages ranking update