W celu poprawy wrażeń użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych Google zaplanował 2 zmiany w mobilnych wynikach wyszukiwania, z których jedna może mieć duże znacznie dla wielu serwisów.

W oficjalnym komunikacie poinformowano, że po 10 stycznia 2017 r. strony mobilne wyświetlające natarczywe okienka reklamowe użytkownikom przechodzącym z wyników Google będą oceniane niżej przez algorytm. W efekcie takie strony mogą uzyskiwać niższe pozycje na listach rezultatów, chyba że w „opinii” Google zawierają bardzo przydatne i powiązane z zapytaniem treści. Celem aktualizacji jest jednak ułatwienie internautom dostępu do szukanego contentu, dlatego strony frustrujące użytkowników zasłoniętą zawartością objęte mają być sankcjami.

Od 1 listopada ubiegłego roku Google rozpoczął już karanie witryn wyświetlających duże okienka instalacji aplikacji po wejściu na stronę z wyników mobilnych (pisaliśmy o tym na blogu we wrześniu – link). Teraz zdecydowano się na rozszerzenie listy negatywnie ocenianych okienek i technik również na takie jak m.in.:

  • Pop-up’y zasłaniające główną treść strony natychmiast po kliknięciu jej w rezultatach Google lub podczas późniejszego przeglądania strony (przykład A na rysunku 1),
  • Okienka, których zamknięcie jest konieczne aby przejść do zawartości strony (przykład B),
  • Układ strony, gdzie jej widoczna bez przewijania część na górze (tzw. „above the fold”) wydaje się podobna do okienka reklamowego, jednak właściwa treść znajduje się poniżej (przykład C).

Rys. 1. Przykłady rozwiązań utrudniających dostęp do treści Okienka mobile nieprzyjazne Google

Źródło: http://webmasters.googleblog.com

Jak przedstawił Google, negatywnych skutków po aktualizacji algorytmu nie będzie natomiast powodować „odpowiedzialne” stosowanie takich technik jak:

  • Banery wymagane ze względów prawnych np. dotyczące korzystania z plików cookies, czy weryfikacji wieku (przykład D i E),
  • Okienka danych do logowania na stronach, których zawartość nie jest publicznie udostępniana, np. treści płatne,
  • Banery wykorzystujące „rozsądną” część ekranu i łatwe do zamknięcia (F). Jako przykład podane zostały okienka instalacji aplikacji stosowane przez Safari i Chrome.

Rys. 2. Przykłady rozwiązań, które nie będą negatywnie oceniane

Okienka mobile przyjazne Google

Źródło: http://webmasters.googleblog.com

W związku z najnowszą aktualizacją weryfikacja występowania nachalnych banerów instalacji aplikacji została usunięta z testu przyjazności strony Google (mobile-friendly test), a włączona została do omawianego nowego sygnału rankingowego oceniającego różne typy okienek.

Zmiany w SERP

Dodatkowo Google zapowiedział, że z mobilnych wyników wyszukiwania usunięte zostaną oznaczenia „Mobile-friendly” (w Polsce „Na komórkę”), pokazywane dla stron spełniających kryteria dostosowania do urządzeń przenośnych określone przez amerykańską wyszukiwarkę. Etykiety te wprowadzone zostały niemal 2 lata temu, jednak obecnie już 85% stron w rezultatach Google dla mobile spełnia wymagania potrzebne do ich otrzymania. Choć oznaczenia znikną z SERP, to kryteria przyjazności stron dla użytkowników mobilnych nadal będą czynnikiem rankingowym wpływającym na pozycje w rezultatach Google mobile.