Przedstawianie innej zawartości strony dla użytkowników mobilnych oraz dla stacjonarnych jest w wielu przypadkach uzasadnione, a czasami wręcz wskazane. Konieczność dostosowania treści do wyświetlania na mniejszym ekranie urządzenia przenośnego wymaga niekiedy znacznych zmian w układzie strony (dotyczy to chociażby obrazków czy menu). Jeśli takie modyfikacje wprowadzone są prawidłowo, algorytmy Google nie mają problemu z ich zrozumieniem.
Podobnie jest w przypadku przekierowań dotyczących stron mobilnych, przykładowo ze strony www.domena.com/podstrona1 na wersję mobile – m.domena.com/podstrona1. Jeśli jednak użytkownicy mobilni przekierowywani są na zupełnie inną, niepowiązaną stronę, to naruszone zostają wtedy wskazówki jakościowe Google dla webmasterów.
Sytuacja taka ma miejsce, gdy klikając stronę w rezultatach Google otwiera się ona normalnie na komputerze stacjonarnym, podczas gdy na urządzeniu przenośnym następuję przekierowanie na inną domenę niezwiązaną tematycznie. W takich przypadkach pracownicy Google nakładają na stronę karę ręczną, o czym przypomniano w niedawnym komunikacie.
Warto nadmienić, że podstępne przekierowania mobilne w witrynach zdarzają się czasami bez wiedzy ich właścicieli, chociażby gdy:
- Przekierowań na urządzeniach przenośnych dokonują skrypty / elementy wyświetlające reklamy na stronie,
- Strona została zaatakowana przez hackerów i w rezultacie przekierowuje do spamowych domen.
Google przedstawiło także podpowiedzi w jaki sposób można wykryć występowanie niejawnych przekierowań w serwisie:
- Korzystając ze smartfona należy wejść na podstrony witryny poprzez wyniki wyszukiwania Google i sprawdzić czy nie następuje przekierowanie. Wskazane jest wykonanie takich odwiedzin również na komputerze stacjonarnym włączając w przeglądarce tryb emulacji urządzenia przenośnego. Tym sposobem przetestować można działanie strony na wielu różnych modelach urządzeń.
- Warto monitorować uwagi i opinie użytkowników serwisu, gdyż często zgłaszają oni pojawienie się różnych problemów.
- Kontrolować można nietypowe zachowania użytkowników mobilnych korzystając z narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics. Dostępne są tam informacje, które wskazać mogą na pojawienie się podstępnych przekierowań w witrynie. Mogą być to dane o gwałtownym spadku czasu spędzonego na stronie przez użytkowników mobilnych lub o spadku ich liczby odwiedzin.
- Sprawdzić należy powiadomienia w zakładce „Problemy dotyczące bezpieczeństwa”, która dostępna jest w połączonym z daną stroną narzędziu Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools). Jeśli na stronę nastąpiło włamanie, to po jego wykryciu przez Google powinien pojawić się tam odpowiedni komunikat.
- Jeżeli strona nie została zaatakowana zalecane jest dokładne sprawdzenie wszystkich skryptów / elementów strony pochodzących z zewnętrznych źródeł czy od partnerów.
Kary ręczne nakładane przez Google za łamanie wytycznych jakościowych obejmować mogą nawet wykluczenie podstron lub całej witryny z indeksu. Warto więc założyć dla serwisu konto Google Search Consle, gdyż tam przesyłane są powiadomienia o ewentualnych karach oraz zgłaszane są prośby o zdjęcie kary. Jeśli na Twoją witrynę Google nałożyło ręczne sankcje, możesz powierzyć naszej agencji SEO zadanie ich cofnięcia w ramach usługi zdjęcie filtra.