Przedstawianie innej zawartości strony dla użytkowników mobilnych oraz dla stacjonarnych jest w wielu przypadkach uzasadnione, a czasami wręcz wskazane. Konieczność dostosowania treści do wyświetlania na mniejszym ekranie urządzenia przenośnego wymaga niekiedy znacznych zmian w układzie strony (dotyczy to chociażby obrazków czy menu). Jeśli takie modyfikacje wprowadzone są prawidłowo, algorytmy Google nie mają problemu z ich zrozumieniem.
Podobnie jest w przypadku przekierowań dotyczących stron mobilnych, przykładowo ze strony www.domena.com/podstrona1 na wersję mobile – m.domena.com/podstrona1. Jeśli jednak użytkownicy mobilni przekierowywani są na zupełnie inną, niepowiązaną stronę, to naruszone zostają wtedy wskazówki jakościowe Google dla webmasterów.

Podstępne przekierowania na stronach mobilnych

Sytuacja taka ma miejsce, gdy klikając stronę w rezultatach Google otwiera się ona normalnie na komputerze stacjonarnym, podczas gdy na urządzeniu przenośnym następuję przekierowanie na inną domenę niezwiązaną tematycznie. W takich przypadkach pracownicy Google nakładają na stronę karę ręczną, o czym przypomniano w niedawnym komunikacie.

Warto nadmienić, że podstępne przekierowania mobilne w witrynach zdarzają się czasami bez wiedzy ich właścicieli, chociażby gdy:

  • Przekierowań na urządzeniach przenośnych dokonują skrypty / elementy wyświetlające reklamy na stronie,
  • Strona została zaatakowana przez hackerów i w rezultacie przekierowuje do spamowych domen.

Google przedstawiło także podpowiedzi w jaki sposób można wykryć występowanie niejawnych przekierowań w serwisie:

  • Korzystając ze smartfona należy wejść na podstrony witryny poprzez wyniki wyszukiwania Google i sprawdzić czy nie następuje przekierowanie. Wskazane jest wykonanie takich odwiedzin również na komputerze stacjonarnym włączając w przeglądarce tryb emulacji urządzenia przenośnego. Tym sposobem przetestować można działanie strony na wielu różnych modelach urządzeń.
  • Warto monitorować uwagi i opinie użytkowników serwisu, gdyż często zgłaszają oni pojawienie się różnych problemów.
  • Kontrolować można nietypowe zachowania użytkowników mobilnych korzystając z narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics. Dostępne są tam informacje, które wskazać mogą na pojawienie się podstępnych przekierowań w witrynie. Mogą być to dane o gwałtownym spadku czasu spędzonego na stronie przez użytkowników mobilnych lub o spadku ich liczby odwiedzin.
  • Sprawdzić należy powiadomienia w zakładce „Problemy dotyczące bezpieczeństwa”, która dostępna jest w połączonym z daną stroną narzędziu Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools). Jeśli na stronę nastąpiło włamanie, to po jego wykryciu przez Google powinien pojawić się tam odpowiedni komunikat.
  • Jeżeli strona nie została zaatakowana zalecane jest dokładne sprawdzenie wszystkich skryptów / elementów strony pochodzących z zewnętrznych źródeł czy od partnerów.

Kary ręczne nakładane przez Google za łamanie wytycznych jakościowych obejmować mogą nawet wykluczenie podstron lub całej witryny z indeksu. Warto więc założyć dla serwisu konto Google Search Consle, gdyż tam przesyłane są powiadomienia o ewentualnych karach oraz zgłaszane są prośby o zdjęcie kary. Jeśli na Twoją witrynę Google nałożyło ręczne sankcje, możesz powierzyć naszej agencji SEO zadanie ich cofnięcia w ramach usługi zdjęcie filtra.