W Narzędziach Google dla webmasterów pojawiła się nowa przydatna opcja, dzięki której mamy teraz możliwość sprawdzenia, w jaki sposób strona internetowa jest „widziana” przez odwiedzające ją roboty Google. Ulepszone zostało narzędzie „Pobierz jako Google”, do którego dodana została możliwość zrenderowania strony w identyczny sposób jak robi to Googlebot. Sprawdzić można wygląd strony nie tylko na komputerach, ale także na smartfonach i telefonach komórkowych.

Jak zrenderować stronę

Nowe narzędzie dostępne jest w usłudze Google Webmaster Tools po wybraniu zakładki „Indeksowanie”, a następnie „Pobierz jako Google”. W okienku podać należy adres podstrony lub wybrać stronę główną oraz wybrać rodzaj robota Google dla odpowiedniego urządzenia.


pobieranie i renderowanie strony w webmaster tools

Zazwyczaj po nie więcej niż kilku minutach od kliknięcia „pobierz i zrenderuj” wyświetlona zostaje wizualizacja strony odwzorowana dla wybranego Googlebota. Klikając w zakładkę „Pobieranie” możemy sprawdzić także pobrany przez niego kod HTML strony. Co ważne, w zakładce „Renderowanie” oprócz podglądu strony przedstawione są także jej zasoby, których nie mógł uzyskać robot Google wraz z podaną przyczyną. W takiej sytuacji na górze zakładki pojawia się komunikat „Częściowo ukończony”.


strona zrenderowana przez googlebota

Pod obrazem strony wymieniane są wszystkie najważniejsze jej elementy, do których dostępu nie uzyskał Googlebot, a które wpływają na wyświetlanie zawartości lub układ strony. Lista może obejmować pliki graficzne, arkusze stylów CSS, a także pliki JavaScript.

Wykorzystanie narzędzia

Opcja renderowania strony pozwala przede wszystkim odnaleźć zawartość serwisu, która została przypadkowo i nieumyślnie zablokowana przed robotami Google, a także zidentyfikować elementy, których roboty nie mogły odnaleźć w witrynie (np. pliki graficzne o złym adresie url).
Ponadto sprawdzanie wyglądu strony „oczami Google” jest praktyczną możliwością w przypadku stron mających dużą liczbę reklam, szczególnie w górnej części. Opcja ta umożliwia zweryfikowanie czy górne fragmenty strony widziane w taki sposób jak przez roboty Google nie są przeładowane reklamami. Dzięki temu można uchronić się przed ewentualną karą nakładaną przez algorytm Google Top Heavy na witryny posiadające natarczywe, rozpraszające lub zbyt liczne reklamy w sekcji serwisu zwanej „above the fold” (widocznej „na pierwszy rzut oka” po załadowaniu strony).
Nowe narzędzie może okazać się przydatne także w sytuacji gdy serwis został zainfekowany, a na stronie zostały umieszczone treści, szkodliwe skrypty czy niechciane linki wychodzące, które nie są widoczne dla użytkowników. Sprawdzić można wtedy jak wygląda strona widziana przez Googlebota, co pomoże określić, które jej fragmenty zostały zmodyfikowane.