Google dementuje pogłoski, jakoby dobry SEOwiec na co dzień nosił kapelusz maga i wynosił strony www na najwyższe pozycje w wyszukiwarce za pomocą czarodziejskiej różdżki. Po czym więc rozpoznać profesjonalną agencję SEO? Z pomocą przychodzi internetowy gigant z Mountain View.

W niespełna 12-minutowym filmie zamieszczonym na kanale Google Webmasters wieloletnia pracownica firmy, Maile Ohye, opowiada o dobrych praktykach SEO i pokazuje, jak powinna wyglądać współpraca z profesjonalną agencją. Jakie rady daje osobom planującym wdrożyć działania SEO dla biznesu?

To, co dobre dla SEO jest dobre dla Twoich klientów

Osobom spoza branży praktyki SEO często kojarzą się z karmieniem wiecznie głodnej i nieobliczalnej bestii. Gdy zostanie obłaskawiona, nasza strona www pojawi się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwań. Gdy jednak znowu zgłodnieje, jednym ruchem potężnej łapy strąci witrynę z mozolnie wypracowanej pozycji.

„W większości przypadków to, co dobre dla SEO, jest również dobre dla Twoich klientów w sieci” – mówi Ohye. Dobre SEO ma bowiem ogromny wpływ na poprawę doświadczeń użytkowników. Jeśli strona www będzie przyjazna wyszukiwarkom, dostosowana do osób korzystających z urządzeń mobilnych, propagując dobrej jakości treści, potencjalni klienci chętniej będą ją odwiedzać, zapisywać się na newsletter czy korzystać z oferowanych produktów lub usług. Jeśli wdrażaniu działań SEO nie będzie towarzyszyć troska o użytkownika, nie uzyskamy pożądanej konwersji.

Dobre SEO to proces długofalowy

Jeśli planujesz zatrudnić firmę pozycjonującą, nie oczekuj natychmiastowych efektów. Google potwierdza to, co prawdopodobnie usłyszysz w 9 na 10 agencji: „W większości przypadków specjaliści SEO potrzebują od 4 miesięcy do roku, by pomóc Twojej firmie wdrożyć poprawki i odnotować potencjalne korzyści”.

Ohye mówi jasno: „Potencjał Twojego SEO może być tak duży, jak duży jest potencjał Twojego biznesu i strony internetowej”. Nie mniej i nie więcej. Warto więc promować swój biznes, poszukując mało zagospodarowanych nisz, a przede wszystkim mierzyć siły na zamiary. Choć prowadząc mały, lokalny biznes nie zaczniesz nagle konkurować ze światowymi gigantami z branży, skuteczne działania SEO pomogą wydobyć z Twojej strony maksymalny potencjał. I pozwolą mierzyć wyżej.

Jak zweryfikować, czy agencja, którą chcesz zatrudnić, nie próbuje wykorzystać Twojej niewiedzy? Google radzi: jeśli nie chcesz płacić za działania, które przyniosą efekty podobne do machania różdżką, poproś firmę, aby każde z proponowanych rozwiązań odpowiednio uargumentowała. Jeśli przedstawiciel agencji SEO w odpowiedzi na Twoje pytania nabierze wody w usta lub odpowie konspiracyjnym szeptem: „Psst, tylko dla wtajemniczonych”, szukaj dalej.

od czterech miesiecy do roku na zyskanie efektow SEO

źródło: opracowanie własne

Jak wybrać agencję SEO w 4 krokach według Google

  • Przeprowadź dwustronny wywiad z firmą. Zobacz, czy osoba, z którą rozmawiasz, jest szczerze zainteresowana Twoim biznesem, odpowiada na Twoje pytania i rozwiewa ewentualne wątpliwości. Profesjonaliści z branży wiedzą, że skuteczna optymalizacja nie jest możliwa bez znajomości dotychczasowej historii firmy, grupy docelowej oraz planowanych kierunków rozwoju.
  • Sprawdź referencje agencji, zobacz, z jakimi klientami dotychczas współpracowała i jakie projekty zrealizowała.
  • Poproś o wykonanie audytu technicznego oraz analizy wyników wyszukiwania – profesjonalny (zazwyczaj płatny) audyt powinien zawierać opis problemu, listę sugerowanych poprawek, koszt planowanych działań oraz szacowany czas, kiedy wyszukiwarka oraz użytkownicy zauważą wprowadzone zmiany.
  • Podejmij (właściwą) decyzję.
4 kroki wyboru agencji SEO wg Google

źródło: opracowanie własne

W niespełna 12 minut Ohye wyczerpująco odpowiada na zadane w tytule pytanie. Film w języku angielskim można znaleźć na kanale Google Webmasters:

 

SEO to współpraca

Czy na wyborze firmy Twoja rola się kończy? Ohye mówi: „Jeśli więc nie jesteś gotowy, aby zaangażować się samemu w optymalizację pod kątem wyszukiwarek, upewnij się, że masz wsparcie w całym swoim zespole. W przeciwnym wypadku Twoje działania będą pozorne, nieważne kogo do tego zatrudnisz”.

zaangazowanie klienta w SEO

źródło: opracowanie własne

Dobra agencja SEO będzie chciała poznać Twój biznes – mówi przedstawicielka Google. Zapyta: Kim są Twoi klienci? W jaki sposób korzystają z Twoich usług? Jakie kanały wykorzystujesz do dystrybucji i promocji treści? Podejmując współpracę z agencją SEO, przygotuj się na szczegółowe pytania dotyczące Twojego biznesu. Bądź także gotów na wprowadzenie zmian na stronie, drobiazgowe analizy i modyfikacje. Od stopnia zaangażowania obu stron zależy, czy podjęte działania zakończą się sukcesem.

Firma, której będzie zależało jedynie na tym, aby wrzucić Twoją stronę na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania jest jak przewodnik, który zostawił Cię w samym sercu amazońskiej dżungli. Nocą.