Poradnik SEO 2015 – pozycjonowanie i optymalizacja stron wg najnowszych trendów
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych
- Indeksowanie zawartości i struktura serwisu
- Jakościowe treści
- Naturalne linki dochodzące
- Social SEO
- Wrażenia użytkownika (User Experience)
Dostosowanie
do urządzeń mobilnych
W związku z nieustannie rosnącą liczbą użytkowników oraz wyszukiwań mobilnych, Google zaczęło w ostatnim czasie przykładać coraz większą wagę do optymalizacji witryny pod kątem mobile. Wprowadzane jest nowe oznaczenie „Mobile-friendly” pojawiające się poniżej adresów stron w mobilnych wynikach wyszukiwania Google. Z kolei w Narzędziach Google dla webmasterów dodana została nowa zakładka „Obsługa na urządzeniach przenośnych”, gdzie prezentowane są błędy w serwisie odnalezione przez robota dla stron mobilnych. Co najważniejsze Google oficjalnie przyznało, że testuje włączenie kryteriów oceny stron mobilnych do grupy czynników rankingowych. Można więc założyć, że najbliższym czasie dostosowanie serwisu do urządzeń przenośnych stanie się ważnym czynnikiem wpływającym na pozycje w wynikach Google (o ile nie wpływa już obecnie). Więcej na ten temat przeczytać można w artykule: www.semtec.pl/google-promuje-strony-przyjazne-dla-mobile/.
- Rozmiar czcionki czytelny na urządzeniach mobilnych bez powiększania,
- Zawartość strony dopasowywana do rozmiarów ekranu urządzenia,
- Odpowiednio oddalone linki i przyciski nawigacyjne dla łatwej obsługi na urządzeniach przenośnych,
- Sprawdzenie stopnia „przyjazności” strony dla użytkowników mobilnych przy pomocy narzędzia Google – Mobile-Friendly Test,
- Zalecana przez Google metoda konfiguracji witryny dla urządzeń przenośnych to stworzenie strony responsywnej.
- Odpowiednio stosowane atrybuty rel=”alternate” / rel=”canonical”
- Technologie takie jak np. Flash, najczęściej nieobsługiwane przez urządzenia mobile,
- Przekierowania z „tradycyjnych” podstron na stronę główną wersji mobilnej zamiast na odpowiednią podstronę mobilną.
Indeksowanie zawartości i struktura serwisu
Podstawowym aspektem, który niezmiennie wpływa na ocenę witryny „w oczach” Google jest to, czy jej treść może zostać w łatwy i szybki sposób odnaleziona i zaindeksowana przez roboty Google. Aby było to możliwe powinniśmy zadbać o następujące kwestie:
1. Przejrzysta i logiczna struktura serwisu
- Linki ze strony głównej do najważniejszych podstron witryny,
- Przyjazne adresy URL – zawierające słowa związane z podstroną,
- Struktury nawigacyjne typu „breadcrumb”,
- Układ poszczególnych podstron oparty na logicznym schemacie,
- Wewnętrzna wyszukiwarka (nie generująca duplicate content),
- Atrybuty rel=”next” i rel=”prev” – dla treści podzielonych na wiele stron oraz serwisów z nieskończonym przewijaniem.
- Odpowiedni układ nagłówków h1, h2…h5,
- Właściwa kolejność kodu HTML.
- Linki do wszystkich podstron ze strony głównej (gdy jest ich bardzo dużo),
- Niektóre podstrony bez linków wewnętrznych zwykłych ani nawigacyjnych,
- Wiele podstron w jednym dużym, nieczytelnym bloku nawigacyjnym,
- Przyciski przeglądarki „wstecz” i „dalej” niezbędne do przechodzenia między powiązanymi podstronami (brak odpowiednich linków wewnętrznych),
- Wewnętrzne linki typu „nofollow”,
- Zaindeksowane kopie strony na subdomenach, wersje beta strony itp.
2. Mapa strony w formacie XML oraz kanał RSS/Atom
Zamieszczenie na serwerze pliku z mapą strony XML ułatwia robotom Google dotarcie do wszystkich treści dostępnych w serwisie i pozwala przyspieszyć ich zaindeksowanie.
Kanał RSS/Atom jest natomiast bardzo dobrym narzędziem pozwalającym na powiadamianie wyszukiwarek o dodaniu nowych treści w serwisie, dzięki czemu w indeksie Google będzie mogła znajdować bardziej aktualna zawartość witryny.
- Tylko kanoniczne wersje adresów URL w mapie strony i kanale RSS/Atom,
- Do 50 tys. adresów URL w jednej mapie strony. Kolejne adresy w następnej mapie strony,
- W kanale RSS/Atom jedynie nowo dodana zawartość – dla łatwego odnajdywania najnowszych materiałów przez użytkowników i wyszukiwarki.
- Zasoby XML/RSS zawierające adresy stron zablokowanych przed indeksowaniem,
- Zduplikowane strony o identycznej zawartości, ale różnych adresach URL w mapie XML lub kanale RSS/Atom,
- Nieprawdziwe daty ostatniej modyfikacji poszczególnych podstron, mające manipulować wyszukiwarką.
3. Dane strukturalne
Odpowiednie oznaczenie poszczególnych treści na stronie przy pomocy danych strukturalnych pomaga algorytmom lepiej interpretować zawartość serwisu. Najbardziej zalecana przez Google forma danych strukturalnych to tzw. mikrodane (schema.org), jednak można również stosować mikroformaty lub standard RDFa.
- Schematy danych zgodne ze standardem www.schema.org dla poszczególnych typów treści,
- Wykorzystanie markera danych Google, gdy implementacja kodu HTML danych strukturalnych jest problematyczna,
- Weryfikacja przy pomocy narzędzia do testowania danych strukturalnych Google.
- Dane strukturalne pokazujące rodzaj zawartości inny niż w rzeczywistości (możliwe nałożenie kary ręcznej od Google za spam w opisach rozszerzonych). Szczegółowe informacje w tym zakresie tutaj.
Jakościowe treści
Zadaniem algorytmu Panda jest zwalczanie stron niskiej jakości, które zawierają mało wartościową, krótką i/lub zduplikowaną treść. Wprowadzone w ubiegłym roku dwie duże aktualizacje tego algorytmu spowodowały, że zadbanie tylko o unikalność treści w serwisie może okazać się już niewystarczające do uzyskiwania czołowych miejsc na stronach rezultatów Google. Co zatem należy zrobić, a czego unikać aby dzięki Pandzie zwiększyć widoczność witryny na listach wyników?
- Przydatne, wysokiej jakości treści eksperckie, prezentowane w atrakcyjnej formie, budujące zaangażowanie użytkowników oraz możliwie jak najbardziej obszerne,
- Aktualizacja starszych informacji, które obecnie nie są już prawidłowe lub przestały obowiązywać,
- Dodawanie uzupełniających materiałów, dodatkowych danych, precyzowanie i rozszerzanie wcześniejszych treści,
- Możliwie regularne zamieszczanie nowej unikalnej zawartości, zdjęć, filmów wideo, opracowań itp.,
- Zablokowanie indeksowania wewnętrznych duplikatów stron, a także mało istotnych / nieprzydatnych dla większości użytkowników podstron,
- Atrybuty rel=”canonical” dla kanonicznych wersji adresów URL umieszczone w sekcji lub nagłówku HTTP,
- Treści tworzone przez użytkowników (opinie, oceny, komentarze itp.).
- Treści skopiowane z innych witryn, bez jakiegokolwiek ich rozbudowania / uzupełnienia / zwiększenia wartości,
- Duża liczba podstron nieposiadających treści lub małą ilość tekstu,
- Wiele podstron z podobną do siebie treścią,
- Struktura linków przychodzących oparta na sieci stron zapleczowych wykorzystujących proste szablony, opartych na tym samym silniku / systemie CMS,
- Kanoniczne wersje adresów URL zablokowane przed indeksowaniem,
- Strony kanoniczne ze statusem 404 lub w pętli adresów kanonicznych (strona A wskazuje stronę B, strona B wskazuje stronę A),
- Kilka adresów kanonicznych dla jednej strony.
Naturalne linki dochodzące
Pingwin to algorytm Google, który eliminuje z wyników wyszukiwania serwisy korzystające z niedozwolonych metod pozyskiwania linków zewnętrznych (niezgodnych z wytycznymi Google). W październiku 2014 r., po niemal rocznej przerwie wprowadzona została aktualizacja tego algorytmu, a jego odświeżanie odbywa się obecnie w znacznie krótszych odstępach czasu. W związku z tym dla skutecznego i bezpiecznego pozycjonowania jeszcze bardziej niż kiedyś należy zadbać o naturalny profil linków przychodzących witryny (backlink’ów) oraz ich wysoką jakość.
- Linki tworzone naturalnie poprzez cytowanie, udostępnianie lub odwoływanie się do zawartości strony,
- Zdywersyfikowany profil linków (wiele rodzajów linkujących serwisów),
- Umiarkowane tempo pozyskiwania linków,
- Linki ze stron tematycznych, wartościowych, o dużym autorytecie,
- Budowanie marki, zaangażowania użytkowników,
- Usunięcie linków niskiej jakości lub zgłoszenie ich w narzędziu do usuwania niechcianych linków Google (Disavow Tool),
- Linki typu „nofollow” w artykułach płatnych / sponsorowanych.
- Systemy wymiany linków (tzw. SWLe),
- Linki dochodzące z automatycznie generowanych stron na potrzeby SEO, zawierających treści skopiowane lub powstałe przez losowe łączenie słów,
- Wszystkie formy linków płatnych,
- Zautomatyzowane programy i usługi do pozyskiwania linków,
- Linki z frazami w anchor tekście zamieszczane w podpisach lub postach na forach,
- Widgety z linkami ukrytymi i/lub z frazami kluczowymi umieszczane na innych witrynach,
- Liczne artykuły sponsorowane lub gościnne zawierające frazy kluczowe w tekście odnośnika,
- Duża liczba linków przychodzących ze stron niepowiązanych tematycznie,
- Linki w reklamach tekstowych przekazujących PageRank,
- Małe zróżnicowanie, nienaturalny profil anchor tekstów w linkach.
Social SEO
Oficjalne stanowisko Google mówi, iż sygnały społecznościowe nie są brane pod uwagę jako czynnik rankingowy. Z drugiej strony posty z serwisów społecznościowych (o ile możliwe jest ich zaindeksowanie) są wg Google traktowane tak samo jak wszystkie inny strony internetowe. Z pewnością warto więc zadbać o aktywność w mediach społecznościowych i zbudowanie zaangażowania użytkowników, dzięki któremu możliwe będzie pozyskanie wielu naturalnych linków do strony.
- Treści wirusowe zachęcające do linkowania i udostępniania przez użytkowników,
- Łatwe udostępnianie treści serwisu dzięki przyciskom social media,
- Regularne zamieszczanie interesujących materiałów w portalach społecznościowych.
- Sygnały social media (polubienia, udostępnienia itp.) ze sztucznych kont, profili.
Wrażenia użytkownika (User Experience)
W ostatnim czasie Google stopniowo włącza do swojego algorytmu kolejne czynniki dotyczące doświadczeń użytkowników z korzystania ze strony (UX – User Experience). Do grupy tych czynników z pewnością należy prędkość ładowania strony, prawdopodobnie włączona została także optymalizacja pod kątem mobile, a niedawno oficjalnie potwierdzono protokół HTTPS jako sygnał rankingowy. Pokazuje to, iż nie tylko dostosowanie serwisu do wymogów algorytmów, ale także do wygody i odczuć użytkowników może być sposobem na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.
1. Prędkość ładowania strony
Wydajność serwisu zależna jest od bardzo wielu elementów związanych z jego budową. Na czas ładowania strony wpływają m.in. ilość i wielkość (waga) obrazków oraz elementów graficznych layout’u, optymalizacja kodu HTML, CSS czy Java Script, szybkość serwera, objętość zamieszczonych materiałów multimedialnych i wiele innych. Przydatne wskazówki w tym zakresie znajdziemy na stronie pomocy Google dla web developerów: https://developers.google.com/speed/docs/insights/rules. Warto skorzystać także z darmowego narzędzia Google, analizującego wydajność strony – PageSpeed Insights. Przedstawia ono wykryte problemy wpływające na szybkość serwisu, a także podpowiada sposoby naprawienia wskazanych błędów.
2. Zachowanie użytkowników
Współczynnik klikalności (CTR – click through rate) został potwierdzony przez wyszukiwarki Bing, Yahoo! i Yandex jako element wpływający na ranking strony. Chociaż ze strony Google nie ma podobnego komunikatu, warto dopracować elementy serwisu wpływające na wrażenia, wygodę i zaangażowanie użytkowników. Nie tylko pomoże to zwiększyć poziom konwersji, ale może przyczynić się również do chętniejszego dzielenia się przez użytkowników informacjami o stronie, zamieszczania do niej linków czy udostępniania w social media. Ponadto korzyści powinno przynieść zadbanie o unikalne, ciekawe i zachęcające do kliknięcia opisy meta description – poprawić można dzięki temu CTR w wynikach wyszukiwania.
3. Protokół połączenia HTTPS
Dotychczasowe komunikaty ze strony Google mówią o tym, że stosowanie połączenia szyfrowanego HTTPS jest sygnałem rankingowym o małym znaczeniu, który jedynie nieznacznie poprawi ocenę witryny przez algorytm. Nie można więc liczyć na zauważalne wzrosty pozycji dzięki uruchomieniu protokołu HTTPS. Pamiętać należy także, iż szyfrowane połączenie jest konieczne tak naprawdę tylko w przypadku witryn gdzie przesyłane są poufne informacje np. strony banków, serwisy społecznościowe czy sklepy internetowe. Przed podjęciem decyzji o zastosowaniu bezpiecznego połączenia warto zastanowić się czy koszty nie przewyższą ewentualnych korzyści. Więcej szczegółów w tym zakresie znaleźć można w naszym artykule: http://www.semtec.pl/wplyw-bezpiecznego-polaczenia-https-na-pozycjonowanie-w-google/.