Jednym z najważniejszych czynników wpływających na sukces pozycjonowania strony jest dobór właściwych słów kluczowych. Za pomocą zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach internetowych użytkownicy starają się dotrzeć do poszukiwanych informacji i materiałów. Ważne jest więc, aby przed rozpoczęciem prac określić takie słowa kluczowe, które będą najlepiej dopasowane do zawartości serwisu i jednocześnie przyciągną zainteresowanych odbiorców. Oprócz tego, jakie wybrać frazy do pozycjonowania witryny, nasuwa się pytanie – ile powinno ich być?

Nie istnieje jedna dokładna odpowiedź, gdyż zależy to od wielu różnych kwestii. Przede wszystkim są to:

  • Potencjał danej branży / tematyki,
  • Wielkość pozycjonowanej witryny,
  • Wielkość i siła konkurencji,
  • Cele kampanii,
  • Budżet przeznaczony na SEO (pozycjonowanie).

Nie ma także ściśle określonej minimalnej, ani maksymalnej liczby słów kluczowych dla kampanii SEO.

Potencjał branży / tematyki

Na początku należy zaznaczyć, że szukając odpowiednich fraz do pozycjonowania witryny nie powinniśmy ograniczać się tylko do jej aktualnych treści. Do zagadnienia należy podejść znacznie szerzej i odszukać takie słowa kluczowe powiązane z tematyką serwisu czy branżą danej firmy, które potencjalnie mogą sprowadzić wartościowy ruch. Nawet jeśli obecnie nie ma ich w zawartości witryny. W zależności od liczby i popularności odnalezionych fraz przygotować należy odpowiednią, dopasowaną warstwę contentową obejmującą np. wpisy na blogu, infografiki, poradniki itp. Rozbudowując treści serwisu rozszerzymy zakres przynoszących zyski słów kluczowych, dzięki pełnemu wykorzystaniu potencjału określonej branży, niszy czy tematyki. Wskazane jest by uwzględnić taką strategię na możliwie najwcześniejszym etapie działań.

Wielkość witryny

W przypadku, gdy kampania prowadzona będzie bez rozszerzania zawartości witryny, poziom jej rozbudowania w największym stopniu decyduje o tym ile fraz powinno być pozycjonowane. Znaczenie ma liczba podstron serwisu, a także obszerność i zakres zamieszczonych treści. Przykładowo dla strony wizytówki niedużej firmy, zawierającej tylko kilka podstron, zazwyczaj możliwe jest skuteczne pozycjonowanie kilku do kilkunastu słów kluczowych. Natomiast dla dużego sklepu internetowego oferującego setki czy tysiące produktów, do kampanii włączyć można setki, a nawet tysiące fraz wykorzystując potencjał long tail.

produkty w sklepie internetowym

Przykład rozbudowanego sklepu internetowego z tysiącami podstron produktowych, źródło: mediaexpert.pl

Sama liczba podstron w serwisie nie jest jednak decydująca, ważny jest także rodzaj witryny i charakter umieszczonych na niej treści. Portale ogłoszeniowe mogą mieć tysiące podstron, lecz w większości posiadających taką samą lub podobną tematykę i zawartość, w związku z czym dobór bardzo dużej liczby zróżnicowanych fraz kluczowych często nie będzie możliwy. Z kolei nawet nieduże serwisy branżowe, poradnikowe czy blogi mimo stosunkowo niewielkiej liczby podstron poruszać mogą bardzo szczegółowo daną tematykę i posiadać bardzo rozbudowane artykuły, które pozycjonować można dla wielu słów kluczowych.

W przypadku mniejszych witryn warto wziąć pod uwagę, że dobieranie „na siłę” dużej liczby fraz niemal nigdy nie przynosi pożądanych rezultatów. Algorytmy Google są obecnie bardzo „inteligentne” i potrafią ocenić rzeczywistą zawartość stron oraz ich przydatność dla użytkownika wpisującego dane zapytanie. W związku z tym upychanie słów kluczowych w niezbyt obszernych lub mało powiązanych z nimi treściach lub też w elementach kodu strony to działania, które w dzisiejszych czasach generalnie nie pozwalają już na osiąganie wysokich pozycji w Google.

Konkurencja

Optymalna wielkość pakietu pozycjonowanych słów kluczowych w dość znaczącym stopniu może być uzależniona także od wielkości i siły konkurencji. Jeśli w danej branży czy niszy rynkowej funkcjonuje duża liczba silnych, dobrze zoptymalizowanych witryn, posiadających wieloletnią historię i od dawna prowadzących działania SEO, osiągnięcie dużej widoczności w rezultatach wyszukiwarek jest zazwyczaj trudnym i czasochłonnym zadaniem.

Konkurencja w SERP Google

Przykład silnej konkurencji wśród portali ogłoszeniowych dla frazy „mieszkania warszawa”

Zastosować można w takiej sytuacji dwie odmienne taktyki. Pierwszą jest pozycjonowanie dużej liczby, ale prostszych fraz, posiadających mniejszą liczbą wyszukiwań. Potencjalnie przynoszą one na stronę niższy wolumen odwiedzin, jednak łatwiej osiągnąć dla nich miejsca w top 10 wyników w warunkach silnej konkurencji. Drugim rozwiązaniem jest skoncentrowanie działań na najbardziej popularnych słowach kluczowych, trudniejszych do wypozycjonowania, ale dobranie ich w mniejszej ilości. Dzięki temu przeznaczone na poszczególne frazy zasoby będą mogły okazać się wystarczające do wyprzedzenia licznych i mocnych witryn konkurencji.

Z naszego doświadczenia optymalnym rozwiązaniem jest łączenie wspomnianych dwóch taktyk i dzięki temu wykorzystanie pełnego potencjału witryny. Wówczas frazy long tail czy lokalne zaczynają przynosić ruch po upływie krótkiego czasu, pozostałe trudniejsze w znacznie dłuższym okresie. Takie podejście daje oszczędność czasu w oczekiwaniu na pierwsze efekty pozycjonowania. Po uzyskaniu pozycji dla fraz mniej popularnych można je wymienić na kolejny pakiet. Pozwala to na uzyskanie stabilnego wzrostu ruchu z wyszukiwarki.

Cel kampanii

Na liczbę fraz kluczowych, jaka będzie optymalna dla danej kampanii SEO wpływa też postawiony przed nią cel. Ten z kolei bywa zwykle różny w zależności od charakteru działalności powiązanej z witryną. Z tego względu stosowane są różne strategie SEO oparte na różnych rodzajach słów kluczowych. Do najważniejszych strategii należą:

  1. Wizerunkowa – pozycjonowane mogą być tutaj frazy dość ogólne, mające dużą liczbę wyszukiwań i jednocześnie liczną i silną konkurencję. Uzyskanie wysokich pozycji dla takich fraz pomaga zwiększyć rozpoznawalność firmy, marki czy portalu i wzmacniać ich wizerunek.
    Przykład frazy: „kredyty”
  1. Lokalna – stosowana jest w przypadku firm oferujących usługi lub produkty tylko na określonym obszarze. W kampanii nacisk jest kładziony jest na tzw. frazy lokalne, czyli zawierające nazwy miejscowości czy rejonów, w których realizowana jest działalność firmy.
    Przykład frazy: „mechanik wrocław”
  1. Long tail – opiera się na długich, wielowyrazowych, precyzyjnych frazach kluczowych nazywanych także „długim ogonem”. Posiadają one zwykle niedużą liczbą wyszukiwań przez użytkowników wyszukiwarek, jednak charakteryzują się wysokim poziomem konwersji. Strategia long tail polecana jest dla sklepów internetowych oraz niewielkich witryn, którym trudniej jest konkurować z dużymi portalami na najczęściej wyszukiwane frazy.
    Przykład frazy: „buty na koturnie czarne lakierowane”
  1. Produktowa – skupia się na dość szczegółowych słowach kluczowych (choć mniej dokładnych niż long tail) związanych z oferowanymi produktami, usługami czy zagadnieniami zawartymi w witrynie.
    Przykład frazy: „obuwie sportowe”

Jak widzimy istnieje wiele różnych strategii pozycjonowania stron i doboru efektywnych fraz kluczowych, które dodatkowo w pewnym zakresie można ze sobą łączyć. W zależności od przyjętej strategii lub ich kombinacji, liczba słów kluczowych włączonych do procesu pozycjonowania może bardzo znacznie się różnić. Frazy ogólne, wizerunkowe są znacznie trudniejsze do wypozycjonowania na czołowe miejsca niż frazy lokalne czy produktowe. Wymagają większych nakładów pracy i zasobów, dlatego w ramach kampanii zwykle dobierana jest ich mniejsza liczba niż „łatwiejszych” słów kluczowych.

Budżet

W tym miejscu dochodzimy do kolejnej ważnej kwestii, w znacznym stopniu decydującej o optymalnej liczbie fraz kluczowych w kampanii SEO, jaką jest przeznaczony na nią budżet. Dysponując niewielkimi funduszami nie jest wskazane pozycjonowanie wielu fraz, gdyż przeznaczone środki po rozłożeniu na znaczną liczbę słów kluczowych mogą okazać się niewystarczające do zdobycia dla nich wysokich pozycji. Lepszym rozwiązaniem jest w takim przypadku skupienie się na mniejszej grupie fraz mających największą szansę osiągnięcia czołowych miejsc w wyszukiwarkach, a także uzyskania wysokiego współczynnika konwersji i generowania dużego przychodu.

Nie można zapominać, że w związku z nieustannym udoskonalaniem algorytmów Google i coraz większą liczbą witryn korzystających z usług SEO, pozycjonowanie jest obecnie procesem wymagającym znacznie większych nakładów niż było to jeszcze 5-10 lat temu. W związku z tym skuteczna realizacja kampanii obejmującej dużą liczbę fraz, zwłaszcza najbardziej konkurencyjnych i dochodowych, wymaga w większości przypadków odpowiednio wysokiego budżetu i długiego czasu.

O czym jeszcze należy pamiętać

Teoretycznie mogłoby się wydawać, że im więcej słów kluczowych będzie pozycjonowanych dla witryny, tym na pewno będzie to korzystniejsze. W praktyce, by efekty dla dużej liczby fraz pojawiły się w rozsądnym przedziale czasowym konieczne jest zazwyczaj przeznaczenie adekwatnie większych nakładów.

Warto pamiętać również, że istotna jest nie tylko liczba słów kluczowych, ale przede wszystkim ich trafność, dopasowanie do zawartości i rodzaju witryny oraz postawionych przed nią celów. Zdobycie pozycji w top 10 Google nawet dla bardzo dużej liczby fraz, które nie spełniają tych warunków nie przyniesie bowiem pożądanych konwersji.
Przydatne porady na temat doboru właściwych słów kluczowych do kampanii SEO znajdziecie w naszym artykule „Jak wybrać zyskowne frazy kluczowe do pozycjonowania”.

Potrzebujesz pomocy przy optymalizacji kampanii SEO, chciałbyś dowiedzieć się na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja, a może chcesz opracować strategię rozwoju contentu witryny? Jeśli tak, skontaktuj się z nami.