Przed rozpoczęciem kompleksowych działań SEO, bardzo często klient zadaje pytanie: „kiedy osiągnę pierwsze miejsce / dziesiątkę w wyszukiwarce?”. Niestety nie można udzielić na nie dokładnej i pewnej odpowiedzi, gdyż zależy to od bardzo dużej liczby czynników.
Do najważniejszych z nich zaliczają się:
- Popularność fraz kluczowych,
- Zakres, jakość i czas działań SEO konkurencji, a także „liczba graczy”,
- Wiek pozycjonowanej domeny,
- Historycznie prowadzone działania dla strony,
- Budowa i działanie witryny, w tym dostosowanie do urządzeń mobilnych,
- Objętość i atrakcyjność treści oraz ich rozwój,
- Rozpoznawalność i świadomość marki, firmy czy produktu wśród odbiorców.
Przez twórców cenionego narzędzia wspomagającego pracę specjalistów SEO – Ahrefs przeprowadzone zostało jednak bardzo ciekawe badanie pozwalające zorientować się w ramach czasowych specyficznych dla procesu pozycjonowania strony (link).
Jaki wiek mają strony na najwyższych pozycjach?
W pierwszej części badania wykorzystanych zostało 2 mln losowych fraz kluczowych, dla których przeanalizowane zostały strony zajmujące czołowych 10 pozycji w Google. Jak się okazało, średni wiek strony zajmującej 1 miejsce w rezultatach Google to ok. 2,5 roku (prawie 950 dni), natomiast miejsce 10 zajmują strony mające średnio ok. 1,8 roku (650 dni).
Źródło: ahrefs.com
*Wiek strony obliczany był na podstawie daty pierwszego jej odnalezienia przez robota internetowego Ahrefs. Wg autorów mechanizmy Ahrefs są na tyle szybkie, że faktyczny wiek powinien być bardzo zbliżony lub identyczny z danymi narzędzia.
Powyższe dane pokazują, że w większości przypadków nie można oczekiwać od nowej witryny, aby w ciągu 2-3 miesięcy zaczęła pojawiać się w top 10 Google. Potwierdza to także wynik badania mówiący, iż zaledwie 22% stron w najlepszej 10 rezultatów wyszukiwania stanowią strony utworzone w ciągu 1 roku:
Źródło: ahrefs.com
Co więcej na pierwszej pozycji w Google tylko ok. 1% stron posiadało mniej niż 1 rok, a na pozycjach 2 i 3 było to ok. 2%:
Źródło: ahrefs.com
Jak pokazuje więc badanie, osiągnięcie szczytów w wynikach Google jest w przypadku nowych serwisów zadaniem bardzo trudnym.
Ile czasu zajmuje stronie zdobycie pozycji w Google?
Do drugiej części badania wykorzystanych zostało 2 mln losowych stron internetowych po raz pierwszy odnalezionych przez robota Ahrefs 1 rok wcześniej. Następnie sprawdzona została historia pozycji tych stron dla każdego słowa kluczowego, na które pojawiały się w wynikach Google.
Jak się okazało, zaledwie 5,7% analizowanych stron osiągnęło po roku top 10 wyników Google dla co najmniej 1 frazy kluczowej. Z kolei aż 74,8% stron w ciągu roku od pojawienia się nie uzyskało pozycji w czołowej setce rezultatów Google dla ani jednego słowa kluczowego.
Źródło: ahrefs.com
Zauważyć można, że znacznie większa od średniej (10,8%) była w top10 liczba stron posiadających wysoki wskaźnik DR (Domain Rating). Mówi on o tym, jak silny jest profil linków dochodzących danej witryny. Badanie potwierdza więc, że strony zamieszczone na domenach, do których prowadzą mocne linki, częściej osiągają czołowe pozycje w Google.
Dla 5,7% badanego ogółu stron, które pojawiły się w ciągu pierwszego roku w top 10 Google sprawdzony został także dość dokładny czas, po jakim to nastąpiło. Zdecydowana większość z nich na wejście do czołowej dziesiątki potrzebowała od 2 do 6 miesięcy (61 – 182 dni):
Źródło: ahrefs.com
Pamiętać należy przy tym, iż ten średni czas osiągnięcia top 10 w Google dotyczy tylko 5,7% badanych stron, którym udało się to w czasie 1 roku od utworzenia, natomiast niemal 95% analizowanych stron przez rok w ogóle nie weszło do czołowej dziesiątki.
Przedstawione dane pokazują ponadto, że najkrótszy okres uzyskania topowych miejsc w Google (do 4 miesięcy) notują strony o wysokim wskaźniku DR, czyli dla których budowany jest wartościowy profil linków. Z kolei dla dłuższych okresów (122 – 365 dni) przeważają strony ze średnim i niskim Domain Rating.
Szczególnie trudne jest osiągnięcie top 10 dla często wyszukiwanych fraz kluczowych. Zaledwie 0,3% stron udało się w ciągu roku zanotować pozycje w dziesiątce dla fraz posiadających więcej niż 50 tys. wyszukiwań w Google miesięcznie. Natomiast dla słów kluczowych o liczbie wyszukiwań 5 – 20 tys. było to tylko 1,3% stron:
Źródło: ahrefs.com
Jak pokazuje badanie, pozycjonowanie stron na popularne frazy kluczowe jest procesem bardzo czasochłonnym. Wśród 5,7% stron, które w czasie 1 roku zdołały awansować do top 10 Google, blisko 70% z nich potrzebowało na to aż 10-12 miesięcy dla często wyszukiwanych fraz kluczowych (powyżej 50 tys.). Z kolei dla fraz o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań (5-20 tys.) niemal 80% omawianych stron osiągnęło top 10 wyników dopiero po 8-12 miesiącach:
Źródło: ahrefs.com
Jedynie w przypadku słów kluczowych o najmniejszej liczbie wyszukiwań (poniżej 1 tys.), strony notowały czołowe miejsca w rezultatach wyszukiwania zwykle (50,3%) w stosunkowo krótkim czasie – 2-4 miesiące (61 – 121 dni).
Także w tym przypadku trzeba pamiętać, że dane dotyczą tylko 5,7% spośród 2 mln badanych stron, a prawie 95% z nich nie udało się osiągnąć top 10 Google w ciągu roku od pierwszego pojawienia się.
Podsumowanie
Choć w przedstawionym badaniu nie były bezpośrednio analizowane czynniki wpływające na miejsca stron w Google, pokazuje ono wyraźnie, że proces pozycjonowania witryny wymaga wiele czasu i jest zauważalnie trudniejszy dla bardzo popularnych fraz kluczowych. Analiza potwierdza również, że wyższe pozycje i w krótszym czasie osiągają domeny z silnym profilem linków dochodzących i dłużej obecne na rynku.