Internetowy gigant z Mountain View nie zwalnia tempa we wprowadzaniu zmian w swoich narzędziach. Teraz z Google Toolbar usuwa wskaźnik PageRank. Niedługo więc informacje te przestaną się pojawiać się w paskach przeglądarek i innych dodatkach. Nie oznacza to jednak całkowitego uśmiercenia niegdyś popularnego wskaźnika. Sam PageRank nie zostaje bowiem wycofany i wciąż będzie częścią algorytmu Google.

Kwestia tygodni

Google Toolbar to kilka przydatnych funkcji w jednym miejscu. Ułatwia m.in. wyszukiwanie haseł na dowolnej stronie, udostępnianie linków w społeczności Google Plus czy także szybkie tłumaczenie treści. Użytkownicy tego paska narzędzi, mniej lub bardziej, polubili także funkcję PageRank. Pozwalała bowiem sprawdzić wartość strony dla Google w skali 0-10.

Toolbar PageRank

Przedstawiciele Google w ostatnich dniach jednak oficjalnie potwierdzili, że usuwają funkcję prezentacji wskaźnika PageRank z toolbara. Jak podaje serwis searchengineland.com – jeśli w którymś pasku narzędzi jeszcze jest taka funkcja, to w ciągu najbliższych kilku tygodni zniknie całkowicie z przeglądarek na całym świecie.

Nie oznacza to jednak ostatecznego wymazania znaczenia tegoż wskaźnika. – Przedstawiciele Google zapowiedzieli, że PageRank nie będzie publicznie udostępniany, ale dalej działa w wewnętrznych systemach wyszukiwarki – czytamy.

Nic nie szkodzi?

Wielu powie, że można się tego było spodziewać. Toolbar PageRank nie był w końcu aktualizowany od końca 2014 roku. Miarodajność PageRank jest więc mocno dyskusyjna. O ile ten wskaźnik wciąż jest wymieniany jako jeden z ok. 200 mających wpływ na pozycję stony, a kiedyś był uważany za bardzo istotny, tak teraz wskazuje się na spadek jego znaczenia. Tłumaczy się, że jedyne co nakręcał to sprzedaż linków pozycjonujących. Bo to właśnie liczba linków miała w jego przypadku główne znaczenie.