Google wprowadza kolejne zmiany w SERP. Teraz użytkownicy, którzy zadają pytanie bezpośrednio w wyszukiwarce, mogą otrzymać polecany fragment z odpowiedzią. Wyróżniony w specjalnym bloku, jeszcze nad naturalnymi linkami.  O ile internauci mogą cieszyć się odpowiedzią bez konieczności klikania w kolejne wyniki, tak dla branży marketingu internetowego to może być… kolejna szpilka.

Ma przyciągać uwagę

O tym, jak działają polecane fragmenty z odpowiedzią (featured snippets) mogli przekonać się użytkownicy wyszukiwarki, m.in. w USA i Nigerii. W ostatnich dniach funkcję tę wprowadzono również w części Europy – m.in. w Szwecji, Danii, Belgii, Francji, Holandii oraz w Polsce. Oznacza to, że jeśli wprowadzone do wyszukiwarki hasło zostanie określone jako pytanie, to odpowiedź może wyświetlić się na szczycie wyników wyszukiwania. W specjalnej ramce, nazwanej fachowo Answer Boxem. Same treści mają być zaczerpnięte z wybranego przez Google serwisu. – Zadaniem polecanych fragmentów z odpowiedzią jest skuteczniejsze przyciąganie uwagi użytkownika na stronie z wynikami wyszukiwania – tłumaczą przedstawiciele firmy. Dla wyszukiwarki desktopowej wygląda to tak:

alegoria

Z kolei na urządzeniach mobilnych polecane fragmenty z odpowiedzią wyglądają tak:

featured snippets mobile

Korzyść jednych… kosztem drugich?

Zmiana ta jest więc korzystna dla użytkowników wyszukiwarek. Szczególnie mobilnych – nie będą bowiem musieli szukać odpowiedzi na zadane pytania na kolejnych stronach internetowych. Ale na tym nie koniec. Wprowadzenie featured snippets to także prosta droga do tego, by wskaźniki CTR serwisów poleciały na łeb na szyję. Odetchnąć mogą za to specjaliści od kampanii AdWords. Jeśli na jakieś zapytanie zostanie wyświetlony fragment z odpowiedzią, to znajdzie się i tak poniżej płatnych linków. adwords    

Wyraźne trendy

Rozwiązaniem tego problemu mogłaby być po prostu optymalizacja strony pod wyświetlanie fragmentów z odpowiedziami. Specjaliści Google oficjalnie podają, że to nie będzie jednak możliwe. To mechanizmy wyszukiwarki mają automatycznie decydować o tym, co ma zostać wyświetlone w Answer Boxie, a co nie. Póki co, tendencje są następujące:
  1. Featured snippets pobierane są z serwisów, które mają sprawne wersje mobilne i desktopowe
  2. Pod uwagę branych jest pierwszych 20 wyników wyszukiwania
  3. Odpowiedzi w polecanych fragmentach to zawsze zwięzłe informacje. Pod tym kątem jest więc przeszukiwana zawartość serwisów
  4. Pobrany fragment znajduje się na początku tekstu
  5. Answer Box korzysta z witryn, które są mile widziane przez algorytm Koliber, m.in. dobry czas przebywania użytkowników na stronie internetowej, niski wskaźnik odrzuceń itp.
Co ciekawe, Google umożliwia webmasterom zablokowanie tej funkcji. Wystarczy w kodzie danej podstrony dodać znacznik meta w sekcji head: <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>.    

Źródła:

Google adds Featured Snippets to 10 new European locales

Optimizing For The Google Quick Answers Box

https://searchenginewatch.com/sew/opinion/2414342/google-answer-boxes-the-what-why-and-how