W ostatnich tygodniach zauważyć można było zwiększoną aktywność Google w obszarze optymalizacji stron internetowych pod kątem urządzeń mobilnych. Najnowsza wiadomość w tym zakresie pojawiła się niedawno na blogu Google dla webmasterów. Informacja mówi o wprowadzeniu nowego oznaczenia „Mobile-friendly”, które będzie pojawiać się poniżej adresów stron w mobilnych wynikach wyszukiwania Google.

Mobile friendly - SERP

Wdrażanie nowego symbolu na mobilnych stronach rezultatów Google ma potrwać na całym świecie kilka tygodni. Strony będą uprawnione do uzyskania statusu „Mobile-friendly”, czyli przyjaznych dla użytkowników mobilnych pod warunkiem spełnienia szeregu wymogów:

  • Nie używanie technologii, które nie są powszechnie dostępne na urządzeniach przenośnych np. Flash,
  • Stosowanie tekstu możliwego do odczytania bez konieczności powiększania,
  • Dopasowywanie zawartości strony do rozmiarów ekranu urządzenia, tak aby nie było potrzebne przewijanie poziome lub przybliżanie,
  • Umieszczanie linków/przycisków w odległościach wystarczająco dużych do łatwego wybierania właściwych z nich.

We wpisie Google przedstawiło także kilka przygotowanych przez siebie stron pomocnych przy tworzeniu lub dostosowywaniu serwisów do wymogów użytkowników mobilnych:

Ostatnia z wymienionych stron umożliwia także sprawdzenie jak testowana strona jest „widziana” przez robota Google i jakie napotkał on na niej problemy (przykład poniżej).

 Mobile friendly Test Google

Warto w tym miejscu wspomnieć także o stronie Google, na której podane są bardzo szczegółowe zalecenia dotyczące optymalizacji serwisów mobilnych pod kątem SEO – https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/mobile-seo/

Na blogu Google podana została również bardzo istotna informacja mówiąca o tym, że rozpoczęły się już próby nad zastosowaniem kryteriów przyjazności dla mobile jako sygnału rankingowego. Można więc przyjąć założenie, że w mniej lub bardziej odległej przyszłości dostosowanie witryny do urządzeń przenośnych stanie się jednym z elementów wpływających na jej pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Wskazuje na to także stwierdzenie w komunikacie, iż nowa etykieta „Mobile-friendly” jest tylko pierwszym krokiem w celu poprawy wrażeń i zadowolenia użytkowników z korzystania z sieci mobilnej.

O tym, że optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych staje się coraz istotniejsza dla Google świadczy również nowa funkcjonalność dostępna w Narzędziach Google dla webmasterów. Pod koniec października została tam dodana zakładka „Obsługa na urządzeniach przenośnych”, w której przedstawiane są najważniejsze problemy z witryną wykryte przez Googlebota dla stron mobile.

mobile usability - Google webmaster tools

Wyświetlane są tutaj następujące błędy związane z użytecznością serwisu na urządzeniach przenośnych:

  • Brak meta tagu „viewport”, krytycznego dla prawidłowego wyświetlania strony na różnego rodzaju urządzeniach,
  • Mały rozmiar czcionki,
  • Obecność zawartości Flash, której nie można wyświetlić na urządzeniach mobilnych,
  • Nieskonfigurowane okna robocze (posiadające stałą szerokość),
  • Rozmiar zawartości niedopasowany do okna roboczego – konieczne jest przewijanie strony w poziomie,
  • Elementy dotykowe zbyt blisko siebie.

Nowa zakładka prezentuje wszystkie elementy działania strony, które włączone zostały do omówionych wcześniej kryteriów uzyskania statusu witryny „Mobile-friendly”.

Wiele przydatnych i szczegółowych informacji nt. optymalizacji mobilnej wersji strony internetowej znaleźć można także w naszym artykule:Podnoszenie jakości strony mobilnej – zalecenia Google

Ponadto zlecić mogą nam Państwo przygotowanie szczegółowego audytu strony mobilnej.