W połowie maja Google uruchomić ma testy nowej technologii dla użytkowników mobilnych korzystających z wolnych połączeń internetowych np. 2G. Po kliknięciu w mobilnych wynikach wyszukiwania będą dla nich ładowane specjalnie zoptymalizowane wersje stron. Mają być one lżejsze i szybciej się wczytywać, zachowując przy tym większość pożądanych treści.

Wcześniej, na początku kwietnia, Google uruchomiło nową wersję swojej strony z wynikami wyszukiwania mobile, która dzięki prostszemu formatowi ładuje się szybko także przy powolnym połączeniu internetowym. Wykrywane jest ono automatycznie, a użytkownikowi dostarczana jest wersja „Lite” wyszukiwarki. Teraz Google planuje pójść o krok dalej i wyświetlać użytkownikom także uproszczone wersje stron pojawiających się w wynikach mobilnych. Eksperymenty pokazały, że zoptymalizowane przez Google wersje stron ładują się 4 razy szybciej, posiadają 50% większą liczbę odwiedzin i wykorzystują aż 80% mniej bajtów danych w porównaniu z oryginalnymi stronami.

Fast Google mobile pages
Źródło: googlewebmastercentral.blogspot.com

Zoptymalizowana dla wolnych połączeń strona posiada w górnej części link do pełnej wersji, tak więc użytkownik ma możliwości wyboru wg własnych preferencji. Aby sprawdzić jak będzie wyglądał uproszczony przez Google wariant strony skorzystać można ze specjalnych adresów:

  • Na urządzeniach przenośnych:
    http://icl.googleusercontent.com/?lite_url=[Adres_URL_Twojej_Strony]
  • Na komputerach stacjonarnych: przy pomocy emulatora Google Chrome – https://developer.chrome.com/devtools/docs/device-mode i powyższego adresu url.

Niestety nie ma możliwości sprawdzenia wszystkich serwisów m.in. wymagających plików cookies czy będących bardzo skomplikowanych technicznie.
Poniżej przykład uproszczonej strony sklepu ebay.com:

ebay google optimized

Google umożliwia rezygnację z wyświetlania uproszczonego wariantu strony. Jeśli nie chcemy aby nasza strona była optymalizowana przez Google konieczne jest przesyłanie w jej nagłówku HTTP odpowiedzi:  Cache-Control: no-transform.
Takie strony zgodnie z zapowiedzią Google będą jednak posiadały oznaczenie w mobilnych wynikach wyszukiwania informujące o możliwym dłuższym czasie ładowania i większym użyciu danych (dotyczy to użytkowników korzystających z wolnych połączeń internetowych).

Co ważne, Google poinformowało także, iż uproszczone wersje stron dostosowane są już do wyświetlania reklam sieci Zedo, Sovrn oraz AdSense i trwają pracę nad obsługą DoubleClick for Publishers. Przewidywane jest rozszerzenie listy o kolejne sieci reklamowe, które będą zainteresowane współpracą.

Więcej o planowanych testach, które przeprowadzone mają być dla Google indonezyjskiego można przeczytać na blogu i stronie pomocy Google.